My Musing
In a standard genre, this midrash, extols God’s virtues in comparison to
mankind’s. But the virtue here is worthy of consideration for humans to model:
continuity of a promise made to one generation to the next.
מדרש תנחומא (ורשא) פרשת נח סימן ו
(בראשית
ח:א) "וַיִּזְכֹּר
אֱלֹקִים, אֶת-נֹחַ, וְאֵת כָּל-הַחַיָּה וְאֶת-כָּל-הַבְּהֵמָה, אֲשֶׁר אִתּוֹ בַּתֵּבָה;
וַיַּעֲבֵר אֱלֹקִים רוּחַ עַל-הָאָרֶץ, וַיָּשֹׁכּוּ הַמָּיִם"
And God remembered
Noah, and every living thing, and all the cattle that were with him in the ark;
and God made a wind to pass over the earth, and the waters assuaged;
ילמדנו רבינו הרואה קשת בענן מה צריך לברך?
כך שנו רבותינו הרואה קשת בענן מברך ברוך אתה ה' אלקינו מלך
העולם זוכר הברית ונאמן בבריתו וקיים במאמרו. הרי מן המשנה.
Our master should instruct: One who sees a rainbow, what should he bless?
This is what our sages taught, upon seeing a rainbow in the cloud, one
should bless, “Blessed are You, Lord, our God, king of the universe, who
remembers the covenant and is trustworthy in His covenant and fulfills His
word.” This is from the mishna.
מן התורה מנין? דכתיב את (בראשית ט:יג) "אֶת-קַשְׁתִּי,
נָתַתִּי בֶּעָנָן; וְהָיְתָה לְאוֹת בְּרִית, בֵּינִי וּבֵין הָאָרֶץ" ואין מעשיו
כמעשה בשר ודם. בשר ודם, כל זמן שאוהבו חי
אהבתו קיימת עמו. מת בטלה האהבה.
Whence from the Torah is this? As it is written, “And
it came to pass in the six hundred and first year, in the first month, the
first day of the month, the waters were dried up from off the earth; and Noah
removed the covering of the ark, and looked, and behold, the face of the ground
was dried.” And His works are not like the works of flesh and blood.
Flesh and blood, all the time that his loved one is alive, his love extends.
When he dies, the love is gone.
והקדוש ברוך הוא אינו
כן. מת אברהם, היתה אהבתו קיימת ליצחק בנו. שנאמר,(בראשית כה:יא) "וַיְהִי, אַחֲרֵי
מוֹת אַבְרָהָם, וַיְבָרֶךְ אֱלֹקִים, אֶת-יִצְחָק בְּנוֹ; וַיֵּשֶׁב יִצְחָק, עִם-בְּאֵר
לַחַי רֹאִי."
בנוהג שבעולם, המלך מכבד אוהבו בכסף וזהב ובגדים ומעשרו. נכנס
לספינה, עומד עליו סער גדול מאבד את נפשו וממונו לפי שאין יכול
המלך לשמרו מן הים ומן הלסטין. והקדוש ברוך הוא נותן לאוהבו מתנה ומשמרו שנאמר (במדבר
ו:כד)" יְבָרֶכְךָ יְקוָה, וְיִשְׁמְרֶךָ."
ברך לאברהם ושמרו שנאמר (בראשית כד:א) "וְאַבְרָהָם זָקֵן,
בָּא בַּיָּמִים; וַיקוָה בֵּרַךְ אֶת-אַבְרָהָם, בַּכֹּל" וכן ליצחק וליעקב.
And the Holy One, blessed be He, is not like that. When Abraham died, His
love extended to his son Isaac. As it says, “And it came to
pass after the death of Abraham, that God blessed Isaac his son; and Isaac
dwelt by Beer-lahai-roi.”
The way of the world, the a king honors his close friends
with silver and gold and fine clothes. He goes on the ship, and a bad storm
comes up and he loses his life and his money because the king cannot protect
him from the sea or highwaymen. And the Holy One, blessed be He, gives his
loved one gifts and protects him, as it says, “The LORD bless thee, and keep
thee”
He blessed Abraham and guarded him, as it says, “And Abraham
was old, well stricken in age; and the LORD had blessed Abraham in all things.”
And so for Isaac and to Jacob.
אדם נכנס בספינה עמד עליו סער אם יש עמו בהמה וכלים מזרקן לים
ומקיימין את האדם שאין מרחמין על הבהמה וכלים כשם שמרחמין על האדם. אבל הקדוש ברוך
הוא, כשם שרחמיו על האדם כך רחמיו על הבהמה. שנאמר (תהלים קמה:ט) "טוֹב-יְהוָה
לַכֹּל; וְרַחֲמָיו, עַל-כָּל-מַעֲשָׂיו."
וכן הוא אומר "וַיִּזְכֹּר אֱלֹקִים, אֶת-נֹחַ,..".
A man goes on a ship, and a major storm
comes upon him, if he has with him animals and possessions, he throws them to
the sea and sacrifices them for his own wellbeing, because one does not have
mercy on the animals and possessions the same as they have mercy on a person.
But the Holy One blessed be He, just as He is merciful to man,he is merciful to
animals. As it says, “The LORD is good to all; and His tender
mercies are over all His works.”
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה