My Musing
This midrash takes flight from the point of Isaac’s blindness. Why did he
become blind. Classic midrashic understanding was that he was old or that he
was affected by the akeida, being bound on the altar by his father. It is also
a metaphor that Isaac could not really see the reality of Eisav. However,
towards the end of this midrash yelamdeinu a different cause (or effect) is
entertained. Being blind also protects you from being led astray.
מדרש תנחומא (ורשא) פרשת תולדות סימן ז
וַיְהִי כִּי-זָקֵן יִצְחָק, וַתִּכְהֶיןָ עֵינָיו מֵרְאֹת;
וַיִּקְרָא אֶת-עֵשָׂו בְּנוֹ הַגָּדֹל, וַיֹּאמֶר אֵלָיו בְּנִי, וַיֹּאמֶר אֵלָיו,
הִנֵּנִי.
And it came to pass, that when Isaac was old,
and his eyes were dim, so that he could not see, he called Esau his elder son,
and said unto him: 'My son'; and he said unto him: 'Here am I.'
ילמדנו רבינו: סומא מהו שיעבור לפני התיבה להוציא את הצבור?
כך שנו רבותינו: סומא פורס על שמע ומתרגם. אבל אינו עובר לפני
התיבה, ואינו קורא בתורה, ואינו נושא את כפיו. רבי יהודה אומר כל מי שלא ראה מאורות
מימיו לא יפרוס על שמע מפני שנראה כמעיד עדות שקר, שהוא אומר 'ברוך יוצר המאורות' והוא
לא ראה מאורות מימיו. אתה מוצא כל מי שנתייסם בעיניו כאלו הוא מת. כיצד? אמר רבי שמעון
בר יוחאי, 'אין הקדוש ברוך הוא מיחד שמו על הצדיקים בחייהן, אלא לאחר מיתתן. שנאמר,
(תהלים טז:ג) "לִקְדוֹשִׁים, אֲשֶׁר-בָּאָרֶץ הֵמָּה; וְאַדִּירֵי, כָּל-חֶפְצִי-בָם"
Our Master should
instruct: A blind person, may he pass before the ark to exempt the congregation
in prayer (may he lead the prayers)?
Thus taught our
rabbis: A blind person can spread the Sh’ma prayer and translate. But he may
not pass before the ark, and may not read from the Torah scroll, and may not
lift his hands (priestly blessing). Rabbi Yehudah says, anyone who did not see
the lights from the earliest of his days, may not spread the Sh’ma prayer,
because he will appear as giving false testimony. Since he will say the
blessing, “Blessed are You, Creator of the lights” and he never saw the lights
all his days. You find that all who
became blind are considered as dead. How? Said Rabbi Shimon bar Yochai, ‘the
Holy One, blessed be He, does not designate His name on the righteous in their
lifetimes, rather after their death. As it says, “As for the holy
that are in the earth [literally], they are the excellent in whom is all my
delight.”
אימתי הן קדושים? כשהן קבורים בארץ. שכל זמן שהן חיין אין הקדוש
ברוך הוא מייחד שמו עליהן. כל כך למה? שאין הקדוש ברוך הוא מאמין בהן שלא יטעה אותן
היצר הרע. וכיון שמתים הקדוש ברוך הוא מיחד שמו עליהן. והרי מצינו שיחד הקדוש ברוך
הוא שמו על יצחק הצדיק בחייו שכן הוא אומר ליעקב (בראשית כח:יג) , וְהִנֵּה יְהוָה
נִצָּב עָלָיו, וַיֹּאמַר, אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵי אַבְרָהָם אָבִיךָ, וֵאלֹהֵי יִצְחָק;
הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַתָּה שֹׁכֵב עָלֶיהָ—לְךָ אֶתְּנֶנָּה, וּלְזַרְעֶךָ"
רבי ברכיה ורבנן. רבנן אמרי, 'רואה את אפרו כאלו הוא צבור על
גבי המזבח.' ורבי ברכיה אמר, 'הואיל ונתייסם בעיניו כאלו הוא מת, לפי שהיה גנוז לתוך
הבית, ויצר הרע פסק הימנו לכך כתיב "וַיְהִי כִּי-זָקֵן יִצְחָק"
When are they holy?
When they are buried in the land. That all the time they are alive, the Holy
One, blessed be He, does not establish His name on them. Why so? That the Holy
One, blessed be He, does not trust in them that the evil inclination will not
cause them to go astray. And since they
are deceased, the Holy One, blessed be He, establishes His name on them. But
behold we have found that the Holy One, blessed be He, established His name on
Isaac the righteous, in his lifetime, that He said to Yaakov, “And, behold, the
LORD stood beside him, and said: 'I am the LORD, the God of Abraham thy father,
and the God of Isaac. The land whereon thou liest, to thee will I give it, and
to thy seed”
Rabbi Berachia
disagreed with the rabbis. The Rabbis said, he saw his dust as if he was bound
upon the altar. Rabbi Berachia says, ‘behold and he became blind it is as if he
was dead, because he was hidden in the midst of the house, and the evil
inclination separated from him , therefore it is written, “And it came to pass,
that when Isaac was old,”
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה