יום שישי, 12 בנובמבר 2010

Vayeitzei ויצא

My Musing
What is the power of prayer? This midrash explains that it is the ability of the unspoken prayer to be heard by God. While I cannot make any guarantees about whether God will answer your prayers, the midrash guarantees that He hears them.
How the midrash segues into this lesson has to be teased out, because it is a jump from a halachic question of the propriety of making a blessing over spices used for idolatry to the idea that idols do not and cannot answer your prayers, and then jump to God hears even the unarticulated prayers.

מדרש תנחומא (ורשא) פרשת ויצא סימן ד
(בראשית כט:לא) "וַיַּרְא יְדֹוָד כִּי שְׂנוּאָה לֵאָה וַיִּפְתַּח אֶת רַחְמָהּ וְרָחֵל עֲקָרָה"


And the LORD saw that Leah was hated, and he opened her womb; but Rachel was barren
.
ילמדנו רבינו: מהו שיברך אדם על ריח בשמים של עבודת כוכבים ומזלות?

כך שנו רבותינו. אין מברכין על הנר ולא על הבשמים ולא על הריח של עבודת כוכבים ומזלות. אבל אם עבר בשוק על חנויות של בשמים חייב לברך, אבל על ריח של עבודת כו"ם אסור.


Our master should instruct: What is the rule? Should a person make a blessing over the fragrance of the incense of the idolater?
Our rabbis instructed that we do not make a benediction over the candle or the incense and not over the fragrance of idolatry. But if he was passing a store of spices he must make a blessing. But it is forbidden to make a blessing over the fragrance of idol worship.
אמר הקדוש ברוך הוא לישראל: 'אל תטעו אחר עבודת כו"ם, שאין בה ממש. שנאמר, (תהלים קטו:ה) "פֶּה לָהֶם וְלֹא יְדַבֵּרוּ עֵינַיִם לָהֶם וְלֹא יִרְאוּ" (תהלים קטו:ח) "כְּמוֹהֶם יִהְיוּ עֹשֵׂיהֶם כֹּל אֲשֶׁר בֹּטֵחַ בָּהֶם"
אבל הקדוש ברוך הוא, אדם מלחש בתוך לבו בתפלה, מיד הוא שומע. מנין? מחנה, שנאמר, (שמואל א,א:יג) "וְחַנָּה הִיא מְדַבֶּרֶת עַל לִבָּהּ רַק שְׂפָתֶיהָ נָּעוֹת וְקוֹלָהּ לֹא יִשָּׁמֵעַ וַיַּחְשְׁבֶהָ עֵלִי לְשִׁכֹּרָה"


Said the Holy One, blessed be He to Israel: Do not lean to idolatry in that it has no substance. As it says, “They have mouths, but they speak not; eyes have they, but they see not;” “They that make them shall be like unto them; yea, every one that trusteth in them.” But regarding The Holy One, blessed be He, a person whispers a prayer in his heart, and He hears it immediately. From where do we know this>? From Hannah, as it says, “Now Hannah, she spoke in her heart; only her lips moved, but her voice could not be heard; therefore, Eli thought she had been drunken.”
תדע לך, שהרי רחל ולאה. לאה לא היתה ראויה להנשא אלא לעשו, ורחל ליעקב. והיתה לאה יושבת בפרשת דרכים ושואלת על עשו 'מה מעשיו'?
והיו אומרים לה, 'איש רע, שופך דמים, מקפח עוברים ושבים, "אַדְמוֹנִי כֻּלּוֹ כְּאַדֶּרֶת שֵׂעָר" [בראשית כה:כה], רשע, כל תועבות ה' עשה.'
כיון שהיתה שומעת כך, היתה בוכה ואומרת, 'אני ורחל אחותי מבטן אחד יצאנו; רחל תנשא ליעקב הצדיק ואני לעשו הרשע', והיתה בוכה ומתענה עד שנעשו עיניה רכות. לפיכך כתיב, "וְעֵינֵי לֵאָה רַכּוֹת" [בראשית כט:יז]

Know that this applies to Leah and Rachel. Leah was not eligible to marry anyone but Esau and Rachel to Jacob. And Leah would sit at the crossroads and ask about Esau, ‘what is he like?’
And they would tell her that he was evil, a murderer, attacks wayfarers, “ruddy, all over like a hairy mantle”, evil, he would do all that is abominable’
Since she heard this, she would cry and wail, ‘Rachel and I were born of the same belly, Rachel will marry Jacob the righteous and I will marry Esau the evil’. She would cry until her eyes became weak. Therefore it says, “And Leah's eyes were weak”
"וַיַּרְא יְדֹוָד כִּי שְׂנוּאָה לֵאָה" שנואין מעשה עשו בפניה.
אבל רחל, שהיתה שומעת שהיא תנשא ליעקב היה לבה שמח ומתגאה. כיון שנשאו שתיהן ליעקב אמר הקדוש ברוך הוא, 'אותה, שהיתה בוכה ומתענה ושנאה מעשי עשו, ומתפללת לפני בדין שלא תתרחק מן אותו צדיק, הריני נותן לה בנים תחלה, לכך נאמר, "וַיַּרְא יְדֹוָד כִּי שְׂנוּאָה לֵאָה".


And the LORD saw that Leah was hated
But Rachel, who heard that she was to marry Jacob, her heart was happy and proud. From when both married Jacob, said the Holy One, blessed be He, ‘you who cried and afflicted yourself and despised the actions of Esau, and prayed to me lawfully that you should not be distanced from this righteous person, I am going to grant her children first, therefore it says, “And the LORD saw that Leah was hated“

אין תגובות: