יום שישי, 21 בינואר 2011

Yitro יתרו

My Musing
The midrash continues to explore Yitro’s personality and in this midrash uses a comparison to the Ishmaelites and to Eisav to further draw the distinction that was begun with the first midrash. What is it about Yitro that makes him merit the parsha that has the Revelation at Sinai.
מדרש תנחומא (ורשא) פרשת יתרו סימן ה
(שמות יח:א) "וַיִּשְׁמַע יִתְרוֹ כֹהֵן מִדְיָן חֹתֵן מֹשֶׁה אֵת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה אֱלֹהִים לְמֹשֶׁה וּלְיִשְׂרָאֵל עַמּוֹ כִּי הוֹצִיא יְדֹוָד אֶת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם"

“And Jethro, the priest of Midian, Moses' father-in-law, heard of all that God had done for Moses, and for Israel His people, how that the LORD had brought Israel out of Egypt.”
"וַיִּשְׁמַע יִתְרוֹ" זה שאמר הכתוב (משלי כז:י) "רֵעֲךָ <ורעה> וְרֵעַ אָבִיךָ אַל תַּעֲזֹב וּבֵית אָחִיךָ אַל תָּבוֹא בְּיוֹם אֵידֶךָ טוֹב שָׁכֵן קָרוֹב מֵאָח רָחוֹק"
"רֵעֲךָ" זה הקדוש ברוך הוא שקרא לישראל אחים ורעים שנאמר, (תהלים קכב:ח) "לְמַעַן אַחַי וְרֵעָי אֲדַבְּרָה נָּא שָׁלוֹם בָּךְ"
"וְרֵעַ אָבִיךָ" זה אברהם שנאמר, (ישעיהו מא:ח) "וְאַתָּה יִשְׂרָאֵל עַבְדִּי יַעֲקֹב אֲשֶׁר בְּחַרְתִּיךָ זֶרַע אַבְרָהָם אֹהֲבִי"
"אַל תַּעֲזֹב" ואם עזבת תן דעתך.
"וּבֵית אָחִיךָ", ישמעאל ועשו.

This is what The Scripture said, “Your own friend, and thy father's friend, forsake not; neither go into thy brother's house in the day of thy calamity; better is a neighbor that is near than a brother far off.”
“Your own friend”, this is The Holy One, blessed be He, who called Israel brothers and friends as it says, “For my brethren and companions' sakes, I will now say: 'Peace be within thee.'”
“And your father’s friend” this is Abraham as it says, “But thou, Israel, My servant, Jacob whom I have chosen, the seed of Abraham My friend;”
“Forsake not”, and if you do give heed.
And your brother’s house” that is Yishmael and Eisav.

"אַל תָּבוֹא בְּיוֹם אֵידֶךָ", אמר רבי יהושע בן לוי, 'כשהגלה נבוכדנצר הרשע את ישראל לבבל היו כפותים ידיהם מאחוריהן, נתונים בשלשלאות של ברזל, והוליכום ערומים כבהמות. כיון שעברו על בני ישמעאל, אמרו להגמונות שעליהם, 'עשו עמנו חסד ורחמים, והעבירונו על אחינו בני ישמעאל דודנו' וכן עשו. יצאו בני ישמעאל לקראתן הוציאו להן פת מלוח, וציר עמה. הביאו נודות רקים, וצבעום במים ותלאום בשערי אהליהם. כשראו ישראל כך, נתישבה דעתן. היו סבורין שהן מלא מים. אמרו להן, 'אכלו פת תחלה ואחר כך נביא לכם מים'. אכלו את הפת, באו ואמרו, 'לא מצאנו מים.' והן נושכין בשיניהם באותן נודות ונכנסו רוח חמה לתוך מעיהם ומתים שנאמר, (ישעיהו כא:יג) "מַשָּׂא בַּעְרָב בַּיַּעַר בַּעְרַב תָּלִינוּ אֹרְחוֹת דְּדָנִים"

“Don’t go into on the day of calamity”. Said Rabbi Joshua ben Levi, when the evil Nebuchadnezzar exiled Israel to Babylonia they would bind their hands in back of them, wrapped in iron chains and would march them stripped naked like animals. When they passed the Ishmaelites, they said to their overseers, ‘please do us kindness and mercy and take us past our brothers the Ishmaelites our cousins” and they did. The Ishmaelites went out to greet them and offered them a salted bread, with a brine. They brought empty water skins, stained them with water and hing them at the ten openings. When the Israelites saw this they calmed down, They thought they were full of water. They said to them, ‘eat the bread first and then we will bring you water.’ They ate the bread and then they came and said we did not find any water. They chewed on the empty water skins and the hot air contained in the skins entered their alimentary system and they died as it says, “The burden upon Arabia. In the thickets in Arabia shall ye lodge, O ye caravans of Dedanites.”

מהו ""מַשָּׂא בַּעְרָב"? משאוי קשה על בני ערב. אמר להן, 'כזה אורחות דדנים? דרכו של אחין לקבל בני דודיהן. בנוהג שבעולם הבא מן הדרך מקדימין לפניו לחם ומים, שנאמר, (ישעיהו כא:יד) "לִקְרַאת צָמֵא הֵתָיוּ מָיִם [ואתם] יֹשְׁבֵי אֶרֶץ תֵּימָא בְּלַחְמוֹ קִדְּמוּ נֹדֵד"

What is the meaning of “The burden upon Arabia”? The heavy burden on the children of the western continent. Said to them, this is the caravans of the Dedanites? Brothers usually welcome brothers. It is the custom of the world that one who comes from the road is brought bread and water. As it says, “Unto him that is thirsty bring ye water! The inhabitants of the land of Tema did meet the fugitive with his bread.”
ואתם, אין אתם יודעים (ישעיהו כא:טו) "כִּי מִפְּנֵי חֲרָבוֹת נָדָדוּ מִפְּנֵי חֶרֶב נְטוּשָׁה וּמִפְּנֵי קֶשֶׁת דְּרוּכָה וּמִפְּנֵי כֹּבֶד מִלְחָמָה"
אביכם שהיה מושלך בצמא במדבר פתחתי לו באר מים שנאמר, (בראשית כא:יט) "וַיִּפְקַח אֱלקִים אֶת עֵינֶיהָ וַתֵּרֶא בְּאֵר מָיִם וַתֵּלֶךְ וַתְּמַלֵּא אֶת הַחֵמֶת מַיִם וַתַּשְׁקְ אֶת הַנָּעַר" ואתם עשיתם כך?! "טוֹב שָׁכֵן קָרוֹב מֵאָח רָחוֹק".
"טוֹב שָׁכֵן קָרוֹב" זה יתרו, שהיה קרוב לישראל מן עשו אחיו של יעקב. ביתרו כתיב, (שמואל א,טו:ו) "וַיֹּאמֶר שָׁאוּל אֶל הַקֵּינִי לְכוּ סֻּרוּ רְדוּ מִתּוֹךְ עֲמָלֵקִי פֶּן אֹסִפְךָ עִמּוֹ וְאַתָּה עָשִׂיתָה חֶסֶד עִם כָּל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בַּעֲלוֹתָם מִמִּצְרָיִם וַיָּסַר קֵינִי מִתּוֹךְ עֲמָלֵק"

And you, do you not know “For they fled away from the swords, from the drawn sword, and from the bent bow, and from the grievousness of war”
Your father who was thrown in thirst in the wilderness, I opened for him a well of water as it says, “And God opened her eyes, and she saw a well of water; and she went, and filled the bottle with water, and gave the lad drink.” And you do this?! “better is a neighbor that is near than a brother far off.””
את מוצא כל מה שכתוב ביתרו לשבח כתיב, בעשו לגנאי. בעשו כתיב (איכה ה:יא) "נָשִׁים בְּצִיּוֹן עִנּוּ בְּתֻלֹת בְּעָרֵי יְהוּדָה". ביתרו כתיב, (שמות ב:כא) "וַיּוֹאֶל מֹשֶׁה לָשֶׁבֶת אֶת הָאִישׁ וַיִּתֵּן אֶת צִפֹּרָה בִתּוֹ לְמֹשֶׁה". בעשו כתיב (תהלים יד:ד) "הֲלֹא יָדְעוּ כָּל פֹּעֲלֵי אָוֶן אֹכְלֵי עַמִּי אָכְלוּ לֶחֶם יְדֹוָד לֹא קָרָאוּ"
ביתרו כתיב, (שמות ב:כ) "וַיֹּאמֶר אֶל בְּנֹתָיו וְאַיּוֹ לָמָּה זֶּה עֲזַבְתֶּן אֶת הָאִישׁ קִרְאֶן לוֹ וְיֹאכַל לָחֶם"
בעשו כתיב (דברים כה:יח) "אֲשֶׁר קָרְךָ בַּדֶּרֶךְ וַיְזַנֵּב בְּךָ כָּל הַנֶּחֱשָׁלִים אַחֲרֶיךָ וְאַתָּה עָיֵף וְיָגֵעַ וְלֹא יָרֵא אֱלקִים" ביתרו כתיב (שמות יח:כא) "וְאַתָּה תֶחֱזֶה מִכָּל הָעָם אַנְשֵׁי חַיִל יִרְאֵי אֱלֹקִים אַנְשֵׁי אֱמֶת שֹׂנְאֵי בָצַע וְשַׂמְתָּ עֲלֵהֶם שָׂרֵי אֲלָפִים שָׂרֵי מֵאוֹת שָׂרֵי חֲמִשִּׁים וְשָׂרֵי עֲשָׂרֹת"

You find that al that is written regarding Jethro is written in praise, and with regards to Eisav degrading. Regarding Eisav it is written,” They have ravished the women in Zion, the maidens in the cities of Judah”. Regarding Jethro it is written, “And Moses was content to dwell with the man; and he gave Moses Zipporah his daughter.” Regardign Eisav it is written, “'Shall not all the workers of iniquity know it, who eat up My people as they eat bread, and call not upon the LORD?'” Regarding Jethro it is written, “And he said unto his daughters: 'And where is he? Why is it that ye have left the man? call him, that he may eat bread.'” Regarding Eisav it is written, “how he met thee by the way, and smote the hindmost of thee, all that were enfeebled in thy rear, when thou wast faint and weary; and he feared not God.” Regaarding Jethro it is written, “Moreover thou shalt provide out of all the people able men, such as fear God, men of truth, hating unjust gain; and place such over them, to be rulers of thousands, rulers of hundreds, rulers of fifties, and rulers of tens.”

בעשו כתיב שהוא בטל את הקרבנות, ביתרו כתיב ויקח יתרו חתן משה עולה וזבחים, עשו שמע צרתן ונזדווג להם שנאמר (שמות יז:ז) "וַיִּקְרָא שֵׁם הַמָּקוֹם מַסָּה וּמְרִיבָה עַל רִיב בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְעַל נַסֹּתָם אֶת יְדֹוָד לֵאמֹר הֲיֵשׁ יְדֹוָד בְּקִרְבֵּנוּ אִם אָיִן: פ
לכך כתיב (שמות יז:ח) "וַיָּבֹא עֲמָלֵק וַיִּלָּחֶם עִם יִשְׂרָאֵל בִּרְפִידִם"
יתרו שמע בטובתן ונדבק להם שנאמר וישמע יתרו.
Regarding Eisav it is written that he nullified the sacrifices, regarding Jethro it is written that he offered sacrifices. Eisav heard their anguish and engaged them as it says, “And the name of the place was called Massah, and Meribah, because of the striving of the children of Israel, and because they tried the LORD, saying: 'Is the LORD among us, or not?”
Therefore it is written, “Then came Amalek, and fought with Israel in Rephidim.” Jethro heard about the good they did and wanted to cleave to them. Therefore it says, And Jethro heard”

אין תגובות: