יום שישי, 16 באוקטובר 2009

My Musing
The midrash seems very upfront. Perhaps we can title it with apologies to Milton, Paradise Lost. The actions of mankind have repercussions way down the line. It wasn't just Adam who lost these gifts, it was all of makind. And we wait until the return of the great days to have those qualities returned.
מדרש תנחומא (ורשא) פרשת בראשית סימן ו

(בראשית פרק ב:ד) "אֵלֶּה תוֹלְדוֹת הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ בְּהִבָּרְאָם בְּיוֹם עֲשׂוֹת יְדֹוָד אֱלֹקִים אֶרֶץ וְשָׁמָיִם"

“These are the derivatives of the heaven and of the earth when they were created, in the day that the Lord God made earth and heaven.”
אמר רבי ברכיה ורבי חלבו בשם רבי שמואל בר נחמן, כל תולדת שבתורה חסרי וא"ו, חוץ מזה ואחרן (רות פרק ד:יח) " וְאֵלֶּה תּוֹלְדוֹת פָּרֶץ פֶּרֶץ הוֹלִיד אֶת חֶצְרוֹן", ששניהם מלאין.
Rabbi Berachia and Rabbi Chalbo said in the name of Rabbi Samuel ben Nachman, all the occurrences of the word Toldot are written in the contracted form, missing the vav except for this one and the last which is “Now these are the derivatives of Peretz: Peretz begot Hezron”
אמר רבי יודא הלוי בר שלום, וא"ו זו כנגד ששה דברים שחיסר הקדוש ברוך הוא מאדם הראשון לאחר שחטא, ואלו הן: זיו פניו, וקומתו, וחייו, ופירות הארץ, ונטרד מגן עדן, וחמה ולבנה.
Rabbi Yudah the levi the son of Shalom said, the missing vav represents the six things that Adam forfeited when he sinned, and they are: The shining countenance of God, his erect posture, his eternal life, the fruit of the land, was removed from the Garden of Eden, the sun and the moon.

זיו פניו מנין? דכתיב (איוב יד:כ) "תִּתְקְפֵהוּ לָנֶצַח וַיַּהֲלֹךְ מְשַׁנֶּה פָנָיו וַתְּשַׁלְּחֵהוּ"
From where do we know that loss of the Divine countenance? As it is written “You prevail for ever against him, and he passes, You change his countenance, and send him away”
קומתו מנין? דכתיב (תהלים קלט:ה) "אָחוֹר וָקֶדֶם צַרְתָּנִי וַתָּשֶׁת עָלַי כַּפֶּכָה"
From where do we know that he lost his erect posture? As it is written, “You hemmed me in behind and in front , and laid Your hand upon me”

חייו מנין? דאלו זכה היה חי וקים לעולם.
From where do we know that he lost his eternal life? For if he had not lost it, he would live and exist forever.

פירות הארץ, דכתיב (בראשית ג:יז) " וּלְאָדָם אָמַר כִּי שָׁמַעְתָּ לְקוֹל אִשְׁתֶּךָ וַתֹּאכַל מִן הָעֵץ אֲשֶׁר צִוִּיתִיךָ לֵאמֹר לֹא תֹאכַל מִמֶּנּוּ אֲרוּרָה הָאֲדָמָה בַּעֲבוּרֶךָ בְּעִצָּבוֹן תֹּאכֲלֶנָּה כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ"
Fruit of the land? As it is written, “And He said to Adam: 'Because you listened to the voice of your wife, and eaten of the tree, of which I commanded you, saying: You shall not eat of it; cursed is the ground for thy sake; in toil shall you eat of it all the days of thy life”

ונטרד מגן עדן, שנאמר (בראשית ג:כד) "וַיְגָרֶשׁ אֶת הָאָדָם וַיַּשְׁכֵּן מִקֶּדֶם לְגַן עֵדֶן אֶת הַכְּרֻבִים וְאֵת לַהַט הַחֶרֶב הַמִּתְהַפֶּכֶת לִשְׁמֹר אֶת דֶּרֶךְ עֵץ הַחַיִּים"
And he was removed from the Garden of Eden, as it says, “So He drove out the man; and He placed at the east of the garden of Eden the cherubim, and the flaming sword which turned every way, to keep the way to the tree of life”


וחמה ולבנה מנין? דכתיב (ישעיהו יג:י) "כִּי כוֹכְבֵי הַשָּׁמַיִם וּכְסִילֵיהֶם לֹא יָהֵלּוּ אוֹרָם חָשַׁךְ הַשֶּׁמֶשׁ בְּצֵאתוֹ וְיָרֵחַ לֹא יַגִּיהַּ אוֹרוֹ"
From where do we know that Adam lost the sun and the moon? As it is written, “For the stars of heaven and the constellations thereof shall not give their light; the sun shall be darkened in his going forth, and the moon shall not cause her light to shine”

ולעתיד, הקדוש ברוך הוא מחזירם.
זיו פניו מנין? דכתיב (ישעיהו סא:ט) "וְנוֹדַע בַּגּוֹיִם זַרְעָם וְצֶאֱצָאֵיהֶם בְּתוֹךְ הָעַמִּים כָּל רֹאֵיהֶם יַכִּירוּם כִּי הֵם זֶרַע בֵּרַךְ יְדֹוָד"
And in the future the Holy One, blessed be He, returns them.
From where do we know He will return the shining countenance? As it is written, “And their seed will be known among the nations, and their offspring among the peoples; all that see them shall acknowledge them, that they are the seed which the Lord has blessed”

קומתו מנין? דכתיב (ויקרא כו:יג) "אֲנִי יְדֹוָד אֱלֹקֵיכֶם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִהְיֹת לָהֶם עֲבָדִים וָאֶשְׁבֹּר מֹטֹת עֻלְּכֶם וָאוֹלֵךְ אֶתְכֶם קוֹמְמִיּוּת", שיהא כל אחד ואחד מישראל גבה קומה מאה אמות. רבי שמעון בן יוסי אומר ר'(200) אמה, כל קומה מאה קוממיות מאתים.

From where do we know that He returns the erect stature? I am the Lord your God, who brought you out of the land of Egypt, that you should not be their bondmen; and I have broken the bars of your yoke, and made you go upright” That each Israelite will stand erect 100 cubits. Rabbi Shimon ben Yosi says 200 cubits. Komah is singular, the word in the verse is plural so it should be at least twice as much.


וחייו מניין? דכתיב (ישעיהו סה:כב)"לֹא יִבְנוּ וְאַחֵר יֵשֵׁב לֹא יִטְּעוּ וְאַחֵר יֹאכֵל כִּי כִימֵי הָעֵץ יְמֵי עַמִּי וּמַעֲשֵׂה יְדֵיהֶם יְבַלּוּ בְחִירָי"

Where do we know that eternal life will be returned? As it is written, “They shall not build, and another inhabit, they shall not plant, and another eat; for as the days of a tree shall be the days of My people will enjoy the work of their hands, my chosen ones”

ופירות הארץ מנין? דכתיב (יחזקאל מז:יב) "וְעַל הַנַּחַל יַעֲלֶה עַל שְׂפָתוֹ מִזֶּה וּמִזֶּה כָּל עֵץ מַאֲכָל לֹא יִבּוֹל עָלֵהוּ וְלֹא יִתֹּם פִּרְיוֹ לָחֳדָשָׁיו יְבַכֵּר כִּי מֵימָיו מִן הַמִּקְדָּשׁ הֵמָּה יוֹצְאִים <והיו> וְהָיָה פִרְיוֹ לְמַאֲכָל וְעָלֵהוּ לִתְרוּפָה" מהו? שכל חדש וחדש יבכר בכורים חדשים. לא כבכורי חדש, זה בכורי חדש אחר אלא מחדש
And from where do we know that the fruit of the land will be returned? As it is written, “And by the river upon the bank thereof, on this side and on that side, shall grow every tree for food, whose leaf shall not wither, neither shall the fruit thereof fail; it shall bring forth new fruit every month, because the waters thereof issue out of the sanctuary; and the fruit thereof shall be for food, and the leaf thereof for healing” What is this? That every month there will be new first fruits, not that there will be new first fruits but first fruits anew.

גן עדן מנין? שנאמר (הושע יד:ח) "יָשֻׁבוּ יֹשְׁבֵי בְצִלּוֹ יְחַיּוּ דָגָן וְיִפְרְחוּ כַגָּפֶן זִכְרוֹ כְּיֵין לְבָנוֹן"

From where do we know that the Garden of Eden will be returned? As it says, “They that dwell under His shadow shall again make corn to grow, and shall blossom as the vine; the scent thereof shall be as the wine of Lebanon”

חמה ולבנה מנין? דכתיב (ישעיהו ל:כו) "וְהָיָה אוֹר הַלְּבָנָה כְּאוֹר הַחַמָּה וְאוֹר הַחַמָּה יִהְיֶה שִׁבְעָתַיִם כְּאוֹר שִׁבְעַת הַיָּמִים בְּיוֹם חֲבֹשׁ יְדֹוָד אֶת שֶׁבֶר עַמּוֹ וּמַחַץ מַכָּתוֹ יִרְפָּא" וכתיב (שופטים ה:לא) "כֵּן יֹאבְדוּ כָל אוֹיְבֶיךָ יְדֹוָד וְאֹהֲבָיו כְּצֵאת הַשֶּׁמֶשׁ בִּגְבֻרָתוֹ וַתִּשְׁקֹט הָאָרֶץ אַרְבָּעִים שָׁנָה"

From where do we know that the Sun and the moon will be returned? As it is written, “Moreover the light of the moon shall be as the light of the sun, and the light of the sun shall be sevenfold, as the light of the seven days, in the day that the Lord binds up the bruise of His people, and heals the stricken of their wound”
And it is written, So perish all Your enemies, O Lord; but they that love Him be as the sun when he goes forth in his might. And the land had rest forty years”

ומתרגמינן ורחמוהי צדיקיא יהון עתידין לאנהרה כזיהור יקריה על חד תלת מאה וארבעין ותלתא כמיפק שמשא בגבוריה. אימתי? (ישעיהו ל:כו) "וְהָיָה אוֹר הַלְּבָנָה כְּאוֹר הַחַמָּה וְאוֹר הַחַמָּה יִהְיֶה שִׁבְעָתַיִם כְּאוֹר שִׁבְעַת הַיָּמִים בְּיוֹם חֲבֹשׁ יְדֹוָד אֶת שֶׁבֶר עַמּוֹ וּמַחַץ מַכָּתוֹ יִרְפָּא" מחץ מכתו של עולם ירפא.

אין תגובות: