יום שישי, 4 בדצמבר 2009

vayishlach וישלח

My musing
When is being respectful not advised?
The midrash makes note that the Torah ethic is to be respectful of authority. Yet Rabbi Yehudah bar Simone is clear that he takes Yaakov to task for being respectful to Esau.
Why?
It appears that Yaakov’s approach to Esau is not out of respect but fear. The midrash takes pains to illustrate how Yaakov was protected by the angels. Since Yaakov was so intimately protected by the angels, he did not need to fear.
The conclusion of the midrash lends a little more clarity. A righteous person is respectful and does not aggrandize themselves out of modesty. The evil person needs to aggrandize themselves and perhaps catering to this, by giving respect encourages the behavior.
מדרש תנחומא (ורשא) פרשת וישלח סימן ג
(בראשית לב:ה) "וַיְצַו אֹתָם לֵאמֹר כֹּה תֹאמְרוּן לַאדֹנִי לְעֵשָׂו כֹּה אָמַר עַבְדְּךָ יַעֲקֹב עִם לָבָן גַּרְתִּי וָאֵחַר עַד עָתָּה"

And he commanded them, saying: 'Thus shall ye say unto my lord Esau: Thus saith thy servant Jacob: I have sojourned with Laban, and stayed until now.
רבי יהודה בר סימון פתח (משלי כה:כו) "מַעְיָן נִרְפָּשׂ וּמָקוֹר מָשְׁחָת צַדִּיק מָט לִפְנֵי רָשָׁע"
כמַעְיָן נִרְפָּשׂ וּכמָקוֹר מָשְׁחָת כן צַדִּיק כש מָט לִפְנֵי רָשָׁע. "כֹּה תֹאמְרוּן לַאדֹנִי לְעֵשָׂו", יעקב קורא לעשו "אדֹנִי", למדה תורה דרך ארץ לחלוק כבוד למלכות. אמר רבי ישמעאל, ראה מה כתיב (שמות ו:יג)"וַיְדַבֵּר יְדֹוָד אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן וַיְצַוֵּם אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאֶל פַּרְעֹה מֶלֶךְ מִצְרָיִם לְהוֹצִיא אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם" למדם לחלוק כבוד למלכות. וכן רבינו הקדוש היה כותב לאנטונינוס 'יהודה עבדך שואל בשלומך' לחלוק כבוד למלכות. וכך עשה יעקב שנאמר "כֹּה תֹאמְרוּן לַאדֹנִי לְעֵשָׂו"

Rabbi Yehudah bar Simon opened:” As a troubled brook, and a corrupted spring, a righteous man gives way before the wicked.”
Like a troubled brook and like a corrupted spring, so is a righteous man when he gives way to evil. “Thus say to my master Esau”, Jacob called Esau “my master”. The Torah teaches proper comportment to give respect to the kingdom. Said Rabbi Ishmael, see what is written, “And the LORD spoke unto Moses and unto Aaron, and gave them a charge unto the children of Israel, and unto Pharaoh king of Egypt, to bring the children of Israel out of the land of Egypt” taught them to be respectful to the king. And similarly, our holy master would sign to Antonius ‘Judah, your servant enquires to your peace” to give respect to the kingdom. And thusly did Jacob as it says, “say unto my lord Esau”
ויעקב היה ישן והקדוש ברוך הוא והמלאכים משמרין אותו שנאמר, (בראשית כח:יב) " וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלקִים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ", וכתיב (בראשית כח:יג) "וְהִנֵּה יְדֹוָד נִצָּב עָלָיו וַיֹּאמַר אֲנִי יְדֹוָד, אֱלֹקֵי אַבְרָהָם אָבִיךָ וֵאלֹקֵי יִצְחָק, הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה שֹׁכֵב עָלֶיהָ לְךָ אֶתְּנֶנָּה וּלְזַרְעֶךָ"
והוא היה משלח "כֹּה תֹאמְרוּן לַאדֹנִי לְעֵשָׂו",הוי אומר "מַעְיָן נִרְפָּשׂ וגו'".

And Jacob was sleeping and The Holy One blessed be He and the angles were watching over him as it says, And he dreamed, and behold a ladder set up on the earth, and the top of it reached to heaven; and behold the angels of God ascending and descending on it.” And it is written “And, behold, the LORD stood beside him, and said: 'I am the LORD, the God of Abraham thy father, and the God of Isaac. The land whereon you lie, to thee will I give it, and to thy seed.”
And he would send them “say unto my lord Esau” hence that is a troubled brook.
ומהיכן היו המלאכים?
ראה מה כתיב למעלה (בראשית לב:ג) " וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב כַּאֲשֶׁר רָאָם 'מַחֲנֵה אֱלֹקִים זֶה' וַיִּקְרָא שֵׁם הַמָּקוֹם הַהוּא מַחֲנָיִם". מהו מחנים? שתי מחנות שבשעה שהלך יעקב לארם נהרים היו מלאכי ארץ ישראל משמרין אותו ומלוין אותו. כיון שהגיעו לחוץ לארץ נסתלקו וירדו אחרים ונתלוו לו. כיון שחזר מן לבן היו אותן מלאכים שנמסרו לו מלוין אותו עד ארץ ישראל. כשהרגישו מלאכי ארץ ישראל שיעקב בא יצאו לקראתו להתלוות לו שנאמר, (בראשית לב:ב) "וְיַעֲקֹב הָלַךְ לְדַרְכּוֹ וַיִּפְגְּעוּ בוֹ מַלְאֲכֵי אֱלקִים". התחילו שתי מחנות עומדין אצל יעקב שנאמר "מַחֲנָיִם". מה עשה? שלח מהן בשליחותו. מיד הלכו וקדמו לעשו, ועשו עצמן כשני ראשי גייסות. פגעה בו כת ראשונה שהיו בה ד' כתות נפלו עליו הכוהו ושברוהו. אמר להם 'הניחוני שאני בן בנו של אברהם'. הוסיפו להכותו, אמר להם 'הניחוני שאני בנו של יצחק שנעקד על גבי המזבח'. הוסיפו להכותו, אמר להם 'הניחוני שאני אחיו של יעקב שבא מפדן ארם'
התחיל מבקש מהם ולומר להם 'יעקב אחי בא לכלל עשרים שנה ואני מבקש לראותו'. כיון שהזכיר להם יעקב הניחוהו. אמרו לו, 'אתה הוא אחיו של יעקב אוהבנו? הרי אנו מניחין אותך לכבודו ולאהבתו שאל לנו בשלומו'. כשפירש מהם כת ראשונה פגעה בו הכת השנייה ועשו בו כמו שעשתה הכת הראשונה וכן השלישית וכן הרביעית. ומנין? שכן עשו אומר ליעקב, (בראשית לג:ח) " וַיֹּאמֶר מִי לְךָ כָּל הַמַּחֲנֶה הַזֶּה אֲשֶׁר פָּגָשְׁתִּי? וַיֹּאמֶר, לִמְצֹא חֵן בְּעֵינֵי אֲדֹנִי".
And from where were the angels?
See what is written above “And Jacob said when he saw them: 'This is God's camp.' And he called the name of that place Mahanaim.” What is Machanayim? Two camps that at the time that Yaakov went to Aram Naharayim, the angels of the land of Israel were watching him and escorting him. When he arrived outside of Israel they left and others came and escorted him. . Now that he is returned, the angels of outside the land of Israel were escorting him until the border of Israel. When the angels of the land of Israel felt his presence, they went out to greet him as it says, “And Jacob went on his way, and the angels of God met him.” There were two camps next to Yaakov as it says “Machanyim”
What did he do? he sent them on a mission. They went as an advance to Esau, and made themselves into platoons. The first set approached Esau, as there were four sets, and proceeded to beat him. He said; leave me as I am a son of Abraham. They continued to beat him. He said ‘leave me as I am the son of Isaac who was bound on the altar. They continued to beat him and he said leave me be as I am the brother of Yaakov who comes from Padan Aram. He continued, my brother is coming after 20 years and I want to see him. Since he mentioned Jacob’s name, they left him o and told him to inquire about the health of Jacob. When the first set of angles left, the second came and did the same as the first. Then came the third sent and fourth set and they acted similarly.
From where do we know this, from what Esau said to Yaakov “And he said: 'what meanest thou by all this camp which I met?' And he said: 'To find favor in the sight of my lord”
כשהלכו המלאכים, מה עשה יעקב? אמר להם, 'שיאמרו לעשו (בראשית לב:ו) "וַיְהִי לִי שׁוֹר וַחֲמוֹר צֹאן וְעֶבֶד וְשִׁפְחָה וָאֶשְׁלְחָה לְהַגִּיד לַאדֹנִי לִמְצֹא חֵן בְּעֵינֶיךָ", וכי לא היה לו אלא שור וחמור בלבד מן דורון שלו?!

When the angels left, what did Yaakov do? He said, they should say to Esau, And I have oxen, and asses and flocks, and men-servants and maid-servants; and I have sent to tell my lord, that I may find favor in thy sight.' But he did not have more than a bull and a donkey
אתה יודע מה היה אצלו? (בראשית לב:טו) "עִזִּים מָאתַיִם וּתְיָשִׁים עֶשְׂרִים רְחֵלִים מָאתַיִם וְאֵילִים עֶשְׂרִים". אלא שהצדיקים ממעטין את עצמן והרשעים מרוממים את עצמן שכן עשו אומר (בראשית לג:ט) "וַיֹּאמֶר עֵשָׂו יֶשׁ לִי רָב אָחִי יְהִי לְךָ אֲשֶׁר לָךְ" עליהן נאמר (משלי יג:ז) "יֵשׁ מִתְעַשֵּׁר וְאֵין כֹּל מִתְרוֹשֵׁשׁ וְהוֹן רָב"
What did he have? “two hundred she-goats and twenty he-goats, two hundred ewes and twenty rams” But the righteous minimize themselves in the eyes of others and the evil people aggrandize themselves in the eyes of others. As Esau says, “And Esau said: 'I have enough; my brother, let that which thou hast be thine.'” On this it says There is that pretends himself rich, yet hath nothing; there is that pretends himself poor, yet hath great wealth.”

אין תגובות: