יום שישי, 27 בנובמבר 2009

Vayeitzei ויצא

My Musing
What is the significance of the angels?
The midrash before this selection relates the more popular idea that the angels represented the nations that will subjugate the Israelite nation. However, this selection explores the idea that the angels are assigned to us for protection as a dividend for our observance of mitzvoth.
The midrash ends with a different idea- that which Yaakov asked he received, except that the proof texts for God's response to Yaakov's request come ahead of his requests. Food for thought, about God answering our neds ahead of our requests.

מדרש תנחומא (ורשא) פרשת ויצא סימן ג
(בראשית כח:י) "וַיֵּצֵא יַעֲקֹב מִבְּאֵר שָׁבַע וַיֵּלֶךְ חָרָנָה "
"And Jacob went out from Beer-sheba, and went toward Haran"
"וַיֵּצֵא יַעֲקֹב" זה שאמר הכתוב (תהלים צא:יא) "כִּי מַלְאָכָיו יְצַוֶּה לָּךְ לִשְׁמָרְךָ בְּכָל דְּרָכֶיךָ"
אמר רבי מאיר:'עשה אדם מצוה אחת מוסרין לו מלאך אחד, עשה שתי מצות מוסרין לו שני מלאכים, עשה מצות הרבה מוסרין לו מלאכים הרבה, שנאמר ""כִּי מַלְאָכָיו יְצַוֶּה לָּךְ לִשְׁמָרְךָ בְּכָל דְּרָכֶיךָ" ולמה?
כדי לשומרו מן המזיקין. שנאמר, (תהלים צא:ז) "יִפֹּל מִצִּדְּךָ אֶלֶף וּרְבָבָה מִימִינֶךָ אֵלֶיךָ לֹא יִגָּשׁ".
"And Jacob went out" This is what scripture says "For He will give His angels charge over thee, to keep thee in all thy ways"
Said Rabbi Meir, A person who does a commandment, one angel is assigned to him. If he does two commandments he is assigned two angels. If he does many commandments many angels are assigned to him, as is says, "For He will give His angels charge over thee, to keep thee in all thy ways" And why?
To guard him from the injurious forces that lurk. As it says, "A thousand will fall at thy side, and ten thousand at thy right hand; it shall not come nigh thee"
ומה הוא "יִפֹּל"?
משלימין לו כענין שנאמר (דברי הימים א,יב:כ) "וּמִמְּנַשֶּׁה נָפְלוּ עַל דָּוִיד בְּבֹאוֹ עִם פְּלִשְׁתִּים עַל שָׁאוּל לַמִּלְחָמָה וְלֹא עֲזָרֻם כִּי בְעֵצָה שִׁלְּחֻהוּ סַרְנֵי פְלִשְׁתִּים לֵאמֹר בְּרָאשֵׁינוּ יִפּוֹל אֶל אֲדֹנָיו שָׁאוּל"
What is meant by "will fall"?
It is repaid according to the event as it says, "Of Manasseh also there fell away some to David, when he came with the Philistines against Saul to battle, but they helped them not; for the lords of the Philistines upon advisement sent him away, saying: 'He will fall away to his master Saul to the jeopardy of our heads."

" וּרְבָבָה מִימִינֶךָ" ,אמר רבי יצחק, למה מן הימין רְבָבָה ומן השמאל אֶלֶף? לפי שהשמאל אינה צריכה מלאכים הרבה מפני ששמו של הקדוש ברוך הוא כתוב בתפילין ונתון בשמאל שנאמר (דברים ו:ח) "וּקְשַׁרְתָּם לְאוֹת עַל יָדֶךָ וְהָיוּ לְטֹטָפֹת בֵּין עֵינֶיךָ"
"a myriad at your right", said Rabbi Yizchak, why from the right is a myriad and from the left a thousand? Because the left does not need many angles because the name of the Holy One Blessed be He is written on the tefilin that are laid on the left, as it says, "And thou shalt bind them for a sign upon thy hand, and they shall be for frontlets between thine eyes.
אמר רבי אבהו בר חנינא, 'לא כתיב 'יהא מצדך' אלא "יִפֹּל". שמאל שאינה פשוטה במצות כמו הימין אינה מפלת אלא אלף מזיקין, אבל ימין שהיא
פשוטה במצות מפלת רבוא מזיקין, לכך כתיב "כִּי מַלְאָכָיו יְצַוֶּה לָּךְ"
Said Rabbi Abahu ben Chanina, it does not say "will be from your side" rather "will fall" The left that is not as involved with commandments like the right side does not fell only one thousand injurious forces, while the right which is outstretched in doing commandments, can fell a myriad of injurious forces. Therefore it says, "for His angles which he will command to you"
"וַיֵּלֶךְ חָרָנָה" זו אחד מארבע קפיצות שקפצה הארץ.
אחת בימי אברהם (בראשית יד:טו) "וַיֵּחָלֵק עֲלֵיהֶם לַיְלָה הוּא וַעֲבָדָיו וַיַּכֵּם וַיִּרְדְּפֵם עַד חוֹבָה אֲשֶׁר מִשְּׂמֹאל לְדַמָּשֶׂק"
ואחת לאליעזר שנאמר (בראשית כד:מב)"וָאָבֹא הַיּוֹם אֶל הָעָיִן וָאֹמַר יְדֹוָד אֱלֹקֵי אֲדֹנִי אַבְרָהָם אִם יֶשְׁךָ נָּא מַצְלִיחַ דַּרְכִּי אֲשֶׁר אָנֹכִי הֹלֵךְ עָלֶיהָ"
ואחת בימי דוד שנאמר (תהלים ס:ב) "בְּהַצּוֹתוֹ אֶת אֲרַם נַהֲרַיִם וְאֶת אֲרַם צוֹבָה וַיָּשָׁב יוֹאָב וַיַּךְ אֶת אֱדוֹם בְּגֵיא מֶלַח שְׁנֵים עָשָׂר אָלֶף:
*וזאת "וַיֵּצֵא יַעֲקֹב מִבְּאֵר שָׁבַע"
וכן דוד אומר (תהלים ס:ד) "הִרְעַשְׁתָּה אֶרֶץ פְּצַמְתָּהּ רְפָה שְׁבָרֶיהָ כִי מָטָה" מלמד שהקפיץ הקדוש ברןך הוא את הארץ ליואב ולאבישי ולצבא המלחמה.
*
"And he went towards Charan", this is one of the four jumps that jumped the land (and made the distance traveled shorter and faster)
One was in the time of Abraham when he battled the kings, one was for Eliezer when he went to find a wife for Isaac, one was in the time of David when Yoav vanquished Edom. And this one where Yaakov leaves Beer sheva.

(בראשית כח:כ) "וַיִּדַּר יַעֲקֹב נֶדֶר לֵאמֹר אִם יִהְיֶה אֱלֹקִים עִמָּדִי וּשְׁמָרַנִי בַּדֶּרֶךְ הַזֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי הוֹלֵךְ וְנָתַן לִי לֶחֶם לֶאֱכֹל וּבֶגֶד לִלְבֹּשׁ"
"And Jacob vowed a vow, saying: 'If God will be with me, and will keep me in this way that I go, and will give me bread to eat, and raiment to put on",
אמר רבי ברכיה, בכל מה שתבע יעקב מן הקדוש ברוך הוא השיבו.
אמר "אִם יִהְיֶה אֱלֹקִים עִמָּדִי" השיבו (בראשית כח:טו) "וְהִנֵּה אָנֹכִי עִמָּךְ [וּשְׁמַרְתִּיךָ בְּכֹל אֲשֶׁר תֵּלֵךְ וַהֲשִׁבֹתִיךָ אֶל הָאֲדָמָה הַזֹּאת כִּי לֹא אֶעֱזָבְךָ עַד אֲשֶׁר אִם עָשִׂיתִי אֵת אֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי לָך]ְ:
אמר " וּשְׁמָרַנִי" השיבו "וּשְׁמַרְתִּיךָ בְּכֹל אֲשֶׁר תֵּלֵךְ"
אמר (בראשית כח:כא) "וְשַׁבְתִּי בְשָׁלוֹם אֶל בֵּית אָבִי וְהָיָה יְדֹוָד לִי לֵאלֹקִים" השיבו "וַהֲשִׁבֹתִיךָ"
Said Rabbi Berachya, everything that Yaakov asked of the Holy One blessed be He, was answered.
He said, "If God will be with me" and God answered "I am with you"
He said, "And protect me" and God answered "And I will protect you in all that you walk"
He said "and return to my father's house in peace" and God answered, "I will return you"

אמר "וְנָתַן לִי לֶחֶם לֶאֱכֹל" ולא השיבו על הפרנסה. אמר הקדוש ברוך הוא, אם אני מבטיחו על הלחם מהו מבקש ממני עוד? לפיכך לא הבטיחו על הלחם. ורבנן אמרי, אף על הפרנסה השיבו. שנאמר, " כִּי לֹא אֶעֱזָבְךָ", ואין "כִּי לֹא אֶעֱזָבְךָ" אלא לחם, כמד"א (תהלים לז:כה) "נַעַר הָיִיתִי גַּם זָקַנְתִּי וְלֹא רָאִיתִי צַדִּיק נֶעֱזָב וְזַרְעוֹ מְבַקֶּשׁ לָחֶם"
He said , "and give me bread to eat" and he was not answered for a guarantee of livelihood. Said the Holy One blessed be He, If I promise him livelihood, what will he ask of me in the future? Therefore there was not promise of sustenance. The rabbis say, even on livelihood he was answered. As it says, 'For I will not elave you" and there is no instance of "leave" that does not mean bread (or sustenance) as it says, "I have been young, and now am old; yet have I not seen the righteous forsaken, nor his seed begging bread."

אין תגובות: