יום שישי, 21 במאי 2010

Naso- נשא

My Musing
How can one have the audacity to presume to channel the blessings of God to the people? To borrow from a different Talmudic discussion, if it were not recorded in the Torah as such, I would not be able to say such a thing.
In its classic Yelmadeinu form, the midrash begins with a halachic discussion about the appropriateness of the priest who has disfigured or stained hands. Then the midrash segues into a discussion about the very concept of blessing. What does it mean that a human directs or channels Gods blessing to the people. As the midrash explains, wouldn’t you rather have a blessing from the source that through and intermediary? The midrash answers that God is there, blessing us and His majesty manifests through the spaces of the hands of the kohanim.
מדרש תנחומא (ורשא) פרשת נשא סימן ח
(במדבר ו:כג) "דַּבֵּר אֶל אַהֲרֹן וְאֶל בָּנָיו לֵאמֹר כֹּה תְבָרֲכוּ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אָמוֹר לָהֶם"

"Speak unto Aaron and unto his sons, saying: So you shall bless the children of Israel; Say unto them"
ילמדנו רבינו. כהן בעל מום מהו שישא את כפיו?
כך שנו רבותינו. כהן שיש בידיו מומין לא ישא את כפיו.
ורבי היה שונה כהן שיש מומין בכולו לא ישא את כפיו.
רבי יהודה אומר אף מי שהיו ידיו צבועות אסטיס או קוצה או פואה לא ישא את כפיו.

Our master should teach us. A priest who is disfigured (maimed), may he lift up his hands?
Thus taught our Rabbis, A priest who had blemishes on his hands may not lift up his hands.
And Rebbi would teach, one who has blemishes on all of his it, should not lift up his hands.
And Rabbi Yehudah said, even one whose hands are stained or marked or filthy should not lift up his hands.

למה? לפי שדרך בני אדם שמסתכלין בו. ר' הושעיה הגדול שונה, אם רוב אנשי העיר מלאכתן בכך מותר לו לישא את כפיו. כשם שיש בדרום עורות צבועות ארגמן ומבין ידיהן צבועות.
אמר הקדוש ברוך הוא, 'מתחלה אני הייתי מברך בריותי. מכאן ואילך הרי הברכות מסורות לכם, ותהיו מברכין את בני ישראל. לפיכך אמר הקדוש ברוך הוא למשה, שיזהיר לאהרן ולבניו שיהו מברכין את ישראל. מנין? ממה שקראו "דַּבֵּר אֶל אַהֲרֹן וְאֶל בָּנָיו לֵאמֹר כֹּה תְבָרֲכוּ"

Why? Because people have a natural tendency to look. Rabbi Hoshea the great taught, If the majority of the citizens are employed in a profession that causes the hands to be dirty, it is permitted to lift his hands. Just like in the south the leathers are dyed purple and their hands are stained.
Said the Holy One, blessed be He, ‘In the beginning I was going to bless my creations. From here on in, the blessings are handed to you, and you bless the nation of Israel. Therefore, said the Holy One, blessed be He, to Moshe, that he should warn Aaron and his sons to bless Israel. From where? From what is read "Speak unto Aaron and unto his sons, saying: So you shall bless”
"כֹּה תְבָרֲכוּ" זה שאמר הכתוב (דברים כו:טו) "הַשְׁקִיפָה מִמְּעוֹן קָדְשְׁךָ מִן הַשָּׁמַיִם וּבָרֵךְ אֶת עַמְּךָ אֶת יִשְׂרָאֵל וְאֵת הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נָתַתָּה לָנוּ כַּאֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתָּ לַאֲבֹתֵינוּ אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ"
אמרה כנסת ישראל לפני הקדוש ברוך הוא, 'רבונו של עולם, לכהנים אתה אומר שיברכו אותנו, אין אנו צריכין אלא לברכתך ולהיותנו מתברכין מפיך!'
שאל "הַשְׁקִיפָה מִמְּעוֹן קָדְשְׁךָ"
אמר להם הקדוש ברוך הוא, 'אף על פי שאמרתי לכהנים שיהו מברכין אתכם, אני עומד עמהם ומברך אתכם.'

“So you shall bless”, this is what scripture said, “Look forth from Your holy habitation, from heaven, and bless Thy people Israel, and the land which You hast given us, as You swore to our fathers, a land flowing with milk and honey."
Said the congregation of Israel before Holy One, blessed be He, ‘Master of the Universe, to the priests you said that they should bless us, we do not need anything but your blessing and for us to be blessed by You!’
They asked, Look forth from Your holy habitation”
לפיכך, הכהנים פורשין את כפיהם, לומר שהקדוש ברוך הוא עומד אחרינו. וכן הוא אומר (שיר השירים ב:ט) "דּוֹמֶה דוֹדִי לִצְבִי אוֹ לְעֹפֶר הָאַיָּלִים, הִנֵּה זֶה עוֹמֵד אַחַר כָּתְלֵנוּ מַשְׁגִּיחַ מִן הַחַלֹּנוֹת, מֵצִיץ מִן הַחֲרַכִּים"
מה בין אצבעות של כהנים? "מֵצִיץ מִן הַחֲרַכִּים" בשעה שפושטין כפיהם.
לכך נאמר "כֹּה תְבָרֲכוּ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל"

Therefore, the priests spread their hands, to say that the Holy One, blessed be He, stands behind us. And thus it says, "My beloved is like a gazelle or a young hart; behold, he stands behind our wall, he looks in through the windows, he peers through the lattice."
What is between the fingers of the priests? “he peers through the lattice." At the moment that the priests spread their hands. Therefore it says, “So you shall bless the children of Israel”

אין תגובות: