יום שישי, 11 ביוני 2010

Korach קרח

My Musing
Of the many messages and story lines implicit and explicit in the Korach episode, this week’s midrash selection ends on an interesting indirect warning. What does it mean “and Korach took”? It means he took all his compatriots down to She’ol with him. Be careful about the debates, arguments, and the sides you chose.

מדרש תנחומא (ורשא) פרשת קרח סימן ג
(במדבר פרק טז:א) "וַיִּקַּח קֹרַח בֶּן יִצְהָר בֶּן קְהָת בֶּן לֵוִי וְדָתָן וַאֲבִירָם בְּנֵי אֱלִיאָב וְאוֹן בֶּן פֶּלֶת בְּנֵי רְאוּבֵן"

“And Korah, the son of Izhar, the son of Kohath, the son of Levi, took, with Dathan and Abiram,
the sons of Eliab, and On, the son of Peleth, sons of Reuben”
"וַיִּקַּח קֹרַח", לקח טליתו והלך ליטול עצה מאשתו בשעה שאמר לו הקדוש ברוך הוא למשה (במדבר ח:ו-ז) "קַח אֶת הַלְוִיִּם מִתּוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְטִהַרְתָּ אֹתָם. וְכֹה תַעֲשֶׂה לָהֶם לְטַהֲרָם הַזֵּה עֲלֵיהֶם מֵי חַטָּאת וְהֶעֱבִירוּ תַעַר עַל כָּל בְּשָׂרָם וְכִבְּסוּ בִגְדֵיהֶם וְהִטֶּהָרוּ".

“And Korach took”, He took his garment (the famed midrashic garment that was totally azure and therefore logically would not need the fringes) and went to seek the counsel of his wife. At the moment that the Holy One, blessed be He, said to Moshe “'Take the Levites from among the children of Israel, and cleanse them. And thus shalt thou do unto them, to cleanse them: sprinkle the water of purification upon them, and let them cause a razor to pass over all their flesh, and let them wash their clothes, and cleanse themselves.”

מיד עשה משה כן לקרח. התחיל לחזר על כל ישראל לא היו מכירין אותו. אמרו לו, 'מי עשה בך כך?' אמר להם, 'משה עשה בי כך, ולא עוד אלא נטלוני בידי ורגלי והיו מניפין אותי ואומרים לי, 'הרי אתה טהור. והביא את אהרן אחיו, וקשטו ככלה, והושיבו באהל מועד.'
מיד התחילו שונאי משה להתגרות בו את ישראל ואמרו, 'משה מלך, ואהרן אחיו כהן גדול, ובני אהרן סגני כהונה. תרומה לכהן, מעשר ראשון לכהן, כ"ד מתנות לכהן.

Immediately, Moshe did this to Korach. He walked among the people and no one recognized him. They said to him, ‘who did this to you?’ He said to them, Moshe did this to me, and not only that but he also took me by my hands of feet and they waved me and said, ‘behold you are now pure’, and they brought Aaron his brother and bejeweled him like a bride and set him in the Tent of appointment’
Immediately, the detractors of Moshe began to deride him among Israel and said,’Moshe is king, his brother Aaron is high priest, and the sons of Aaron are the assistant priests. The separated from the produce goes to the priest, the first tithe goes to the priest, the twenty four gifts go to the priests.

מיד (במדבר טז:ג) " וַיִּקָּהֲלוּ עַל מֹשֶׁה וְעַל אַהֲרֹן, וַיֹּאמְרוּ אֲלֵהֶם, רַב לָכֶם כִּי כָל הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים וּבְתוֹכָם יְדֹוָד, וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ עַל קְהַל יְדֹוָד" ואמר, 'לוי, באותה שעה כינס את עדתו ואמר להם, 'הרביתם עלינו משאוי יתר משעבוד מצרים. טוב לנו תחת יד מצרים יותר מתחת ידיכם, שבכל שנה ושנה מתים ממנו חמשה עשר אלף וארבעים וחמשה.' ובקשו לסקלן. (במדבר טז:ד) וַיִּשְׁמַע מֹשֶׁה וַיִּפֹּל עַל פָּנָיו" אמר להם משה, 'לא מלוכה אני מבקש, ולא אהרן כהונה גדולה, שנאמר, (במדבר טז:יא) "לָכֵן אַתָּה וְכָל עֲדָתְךָ הַנֹּעָדִים עַל יְדֹוָד וְאַהֲרֹן מַה הוּא כִּי <תלונו> תַלִּינוּ עָלָיו"
Immediately, and they assembled themselves together against Moses and against Aaron, and said unto them: 'Ye take too much upon you, seeing all the congregation are holy, every one of them, and the LORD is among them; wherefore then lift ye up yourselves above the assembly of the LORD?'” and said, ‘Leviat that moment he brought in his coterie and said to them, ‘You have increased the burden on us more than the enslavement in Egypt. It was good for us under the hand of Egypt, more than under your hands, that in every year 15,045 people die’ and they desired to stone them to death. “And when Moses heard it, he fell upon his face.” Moshe said to them, ‘I did not request the reign, and Aaron did not request the priesthood, as it says, “Therefore thou and all thy company that are gathered together against the LORD--; and as to Aaron, what is he that ye murmur against him?'”

אמר משה לפני הקדוש ברוך הוא, 'רבונו של עולם, לא כך צויתני שנאמר, (שמות כח:א) "וְאַתָּה הַקְרֵב אֵלֶיךָ אֶת אַהֲרֹן אָחִיךָ וְאֶת בָּנָיו אִתּוֹ מִתּוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְכַהֲנוֹ לִי אַהֲרֹן נָדָב וַאֲבִיהוּא אֶלְעָזָר וְאִיתָמָר בְּנֵי אַהֲרֹן" והרי עמדו כנגדנו להרגנו'. אמר לו, (במדבר טז:ה) "וַיְדַבֵּר אֶל קֹרַח וְאֶל כָּל עֲדָתוֹ לֵאמֹר, בֹּקֶר וְיֹדַע יְדֹוָד אֶת אֲשֶׁר לוֹ וְאֶת הַקָּדוֹשׁ וְהִקְרִיב אֵלָיו וְאֵת אֲשֶׁר יִבְחַר בּוֹ יַקְרִיב אֵלָיו"
מהו "בֹּקֶר"? אמר ר' נתן, 'אמר הקדוש ברוך הוא, 'אם יתקבצו כל חרטומי מצרים ויבקשו להפך את הבקר לערב, וערב לבקר, לא יוכלו. כך, כשם שהבדלתי בין אור לחשך כך הבדלתי אהרן להקדישו בקדש הקדשים.''

Said Moshe before the Holy One, blessed be He, ‘Master of the Universe, did you not command me thus, as it says, “And bring thou near unto thee Aaron thy brother, and his sons with him, from among the children of Israel, that they may minister unto Me in the priest's office, even Aaron, Nadab and Abihu, Eleazar and Ithamar, Aaron's sons.” And now they stand in front of us to kill us.’ He said to him, “And he spoke unto Korah and unto all his company, saying: 'In the morning the LORD will show who are His, and who is holy, and will cause him to come near unto Him; even him whom He may choose will He cause to come near unto Him.”
What is “morning” Said Rabbi Natan, ‘Said the Holy One, blessed be He, ‘If all the magicians of Egypt would gather and request to invert the morning and the evening, they would not be able to do so. Similarly, just as I distinguished between light and dark, thus I distinguished Aaron to sanctify him in the Holy of Holies”

מיד (במדבר טז:יב) "וַיִּשְׁלַח מֹשֶׁה לִקְרֹא לְדָתָן וְלַאֲבִירָם בְּנֵי אֱלִיאָב וַיֹּאמְרוּ לֹא נַעֲלֶה"
'לא נלך לא נבוא' אין כתיב כאן, אלא, "לֹא נַעֲלֶה" ועליהם אמר שלמה, (משלי יח:ז ) "פִּי כְסִיל מְחִתָּה לוֹ וּשְׂפָתָיו מוֹקֵשׁ נַפְשׁוֹ" פתחו פיהם לפורעניות לומר שהם מתים בירידה ולא בעליה. כשם שאמרו כך מתו, (במדבר טז:לג) " וַיֵּרְדוּ הֵם וְכָל אֲשֶׁר לָהֶם חַיִּים שְׁאֹלָה וַתְּכַס עֲלֵיהֶם הָאָרֶץ וַיֹּאבְדוּ מִתּוֹךְ הַקָּהָל "

Immediately “And Moses sent to call Dathan and Abiram, the sons of Eliab; and they said: 'We will not come up” ‘we will not go, we will not come’ is not written here, rather “we will not come up and on them Solomon said “A fool's mouth is his ruin, and his lips are the snare of his soul.” They opened their mouths in disaster to say that they would die going down and not going up. As they said , so they died, “So they, and all that appertained to them, went down alive into the pit; and the earth closed upon them, and they perished from among the assembly”

אמר משה, 'הואיל ולא רצו לבא אני אלך אצלם, אולי יתביישו ויחזרו בהם, שנאמר, (במדבר טז:כה) "וַיָּקָם מֹשֶׁה וַיֵּלֶךְ אֶל דָּתָן וַאֲבִירָם וַיֵּלְכוּ אַחֲרָיו זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל" כשראו אותו התחילו לחרף ולגדף שנאמר (במדבר טז:כז) "וַיֵּעָלוּ מֵעַל מִשְׁכַּן קֹרַח דָּתָן וַאֲבִירָם מִסָּבִיב וְדָתָן וַאֲבִירָם יָצְאוּ נִצָּבִים פֶּתַח אָהֳלֵיהֶם וּנְשֵׁיהֶם וּבְנֵיהֶם וְטַפָּם" וכי יושבין או כורעין או נופלין יוצאין בני אדם? אלא מלמד שיצאו כשהן מחרפין ומגדפין שנאמר כאן יציאה והצבה ונאמר בגלית הפלשתי יציאה והצבה שנאמר (שמואל א,יז:ד) "וַיֵּצֵא אִישׁ הַבֵּנַיִם מִמַּחֲנוֹת פְּלִשְׁתִּים גָּלְיָת שְׁמוֹ מִגַּת גָּבְהוֹ שֵׁשׁ אַמּוֹת וָזָרֶת"
(שמואל א,יז:טז) "וַיִּגַּשׁ הַפְּלִשְׁתִּי הַשְׁכֵּם וְהַעֲרֵב וַיִּתְיַצֵּב אַרְבָּעִים יוֹם"
Said Moshe, since they do not want to come to me, I will go to them. Maybe they will be ashamed and rescind their actions, as it says, “And Moses rose up and went unto Dathan and Abiram; and the elders of Israel followed him” When they saw him they began to deride and murmur as it says, “So they got them up from the dwelling of Korah, Dathan, and Abiram, on every side; and Dathan and Abiram came out, and stood at the door of their tents, with their wives, and their sons, and their little ones.” And when one bows or prostrates themselves they leave? Rather it teaches that they set out to blaspheme as it says here, they went out and stood and it says with regards to Goliath the philistine, going out and standing as it says “And there went out a champion from the camp of the Philistines, named Goliath, of Gath, whose height was six cubits and a span.” And it says, “And the Philistine drew near morning and evening, and presented himself forty days”

מה יציאה והצבה? התם בחרופין ובגידופין אף כאן בחרופין ובגדופין. לכך פתח משה ואמר, (במדבר טז:כט) "אִם כְּמוֹת כָּל הָאָדָם יְמֻתוּן אֵלֶּה וּפְקֻדַּת כָּל הָאָדָם יִפָּקֵד עֲלֵיהֶם לֹא יְדֹוָד שְׁלָחָנִי" וכתיב (במדבר טז:לב) "וַתִּפְתַּח הָאָרֶץ אֶת פִּיהָ וַתִּבְלַע אֹתָם וְאֶת בָּתֵּיהֶם וְאֵת כָּל הָאָדָם אֲשֶׁר לְקֹרַח וְאֵת כָּל הָרֲכוּש"ׁ
What is going out and standing (presenting)? There with degradation and blasphemy, here to with degradation and blasphemy. Therefore, Moshe opened and said, If these men die the common death of all men, and be visited after the visitation of all men, then the LORD hath not sent Me.” And it is written, “And the earth opened her mouth and swallowed them up, and their households, and all the men that appertained unto Korah, and all their goods.”

בא וראה כמה קשה המחלוקת שכל העוזר במחלוקת הקדוש ברוך הוא מאבד את זכרו שכך כתיב, (במדבר טז:לה) " וְאֵשׁ יָצְאָה מֵאֵת יְדֹוָד וַתֹּאכַל אֵת הַחֲמִשִּׁים וּמָאתַיִם אִישׁ מַקְרִיבֵי הַקְּטֹרֶת"

Come and see how difficult controversy is, that all who assist in promoting strife , the Holy One, blessed be He, removes their very memory from the world, as it is written, “And fire came forth from the LORD, and devoured the two hundred and fifty men that offered the incense”

אמר רבי ברכיה, 'כמה קשה המחלוקת שבית דיו של מעלה אין קונסין אלא מבן עשרים שנה ומעלה, ובית דין של מטה מבן י"ג. ובמחלוקתו של קרח תנוקות בן יומן נשרפו ונבלעו בשאול תחתית דכתיב (במדבר טז:כז) "וַיֵּעָלוּ מֵעַל מִשְׁכַּן קֹרַח דָּתָן וַאֲבִירָם מִסָּבִיב וְדָתָן וַאֲבִירָם יָצְאוּ נִצָּבִים פֶּתַח אָהֳלֵיהֶם וּנְשֵׁיהֶם וּבְנֵיהֶם וְטַפָּם"
וירדו הם וכל אשר להם לפיכך כתיב ויקח קרח.

Said Rabbi Berachia, How difficult arguments are? that the Court of heaven do not impose penalties except from the age of 20 and above, and the court of man from the age of 13. And in the controversy of Korach, infants were burned and were devoured in the underworld, as it is written, , “So they got them up from the dwelling of Korah, Dathan, and Abiram, on every side; and Dathan and Abiram came out, and stood at the door of their tents, with their wives, and their sons, and their little ones.”
And they and all that is to them went down, therefore it states “And Korach took”

אין תגובות: