יום שישי, 8 באוקטובר 2010

Noah נח

My Musing
This early Tanhuma comes from a time that the drasha, homiletic, had a component of halacha, Jewish Law. The concept of a cure, factors into this midrash. Don’t get hung up on the legal statement, the idea of the cure before the malady is the important piece. That explains the segue into the cure all of repentance. But how does the apparent tangent comment about leaving the ark fit into the theme of curative?
The cure for the now desolate world was in Noah and the other travelers of the ark. They must repopulate the world.

מדרש תנחומא )ורשא( פרשת נח סימן ח
(בראשית ח: טו- טז) "וַיְדַבֵּר אֱלֹהִים אֶל נֹחַ לֵאמֹר. צֵא מִן הַתֵּבָה אַתָּה וְאִשְׁתְּךָ וּבָנֶיךָ וּנְשֵׁי בָנֶיךָ אִתָּךְ"

"And God spoke unto Noah, saying: ‘Go forth from the ark, thou, and thy wife, and thy sons, and thy sons' wives with thee."
ילמדנו רבינו, 'מהו ליתן רוק תפל על גבי העין בשבת?'
אמר ר' חייא בר אבא בשם רבי לוי, אסור ליתן רוק על גבי העין בשבת, מפני שהוא כמרפא בשבת. בוא וראה שאין מכה בעולם שאין לה רפואה. ומה היא רפואתו של יצר הרע? תשובה.
דאמר ר' יהודה ב"ר שלום בשם רבי אלעזר, 'שלשה דברים מבטלין גזרה קשה, אלו הן: תשובה, ותפלה, וצדקה.'

Our master should instruct, is it permissible to place liquid on the eye on the Shabbat?
Said Rabbi Chiyah bar Aba in the name of Rabbi Levi, it is forbidden to place liquid on the eye on the Shabbat, since it is considered as a medicine. Come and see that there is no affliction in the world without its cure. And what is the cure for the evil inclination? Repentance.

As said Rabbi Judah bar Shalom in the name of Rabbi Elazar, "three things cancel the harsh decree, and they are: Repentance, and prayer, and righteousness"
אמר רבי יוסי, אף שינוי השם ומעשים טובים. לפיכך הקדוש ברוך הוא מקוה לדור המבול שמא יעשו תשובה. כיון שלא עשו תשובה, (בראשית ז:כג) " וַיִּמַח אֶת כָּל הַיְקוּם אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה מֵאָדָם עַד בְּהֵמָה עַד רֶמֶשׂ וְעַד עוֹף הַשָּׁמַיִם וַיִּמָּחוּ מִן הָאָרֶץ וַיִּשָּׁאֶר אַךְ נֹחַ וַאֲשֶׁר אִתּוֹ בַּתֵּבָה"

Said Rabbi Yosi, even changing the name and good deeds. Therefore the Holy One, blessed be He, hoped for the generation of the flood to repent. Since they did not repent, "And He blotted out every living substance which was upon the face of the ground, both man, and cattle, and creeping thing, and fowl of the heaven; and they were blotted out from the earth; and Noah only was left, and they that were with him in the ark."

ושייר לנח בתבה. כיון שנחו המים היה צריך נח לצאת מן התבה. אלא אמר ברשות הקדוש ברוך הוא נכנסתי, שאמר לי (בראשית ז:א) "[וַיֹּאמֶר יְדֹוָד לְנֹחַ] בֹּא אַתָּה וְכָל בֵּיתְךָ אֶל הַתֵּבָה כִּי אֹתְךָ רָאִיתִי צַדִּיק לְפָנַי בַּדּוֹר הַזֶּה" ועכשיו איני יוצא אלא ברשותו. נגלה עליו הקדוש ברוך הוא שנאמר, "וַיְדַבֵּר אֱלֹהִים אֶל נֹחַ לֵאמֹר. צֵא מִן הַתֵּבָה אַתָּה וְאִשְׁתְּךָ וּבָנֶיךָ וּנְשֵׁי בָנֶיךָ אִתָּךְ"

And Noah remained in the ark. When the waters receded Noah had to leave the ark. But he said that it was with the permission of the Holy One, blessed be He, that I entered, that He said to me, "[And the LORD said unto Noah:] 'Come thou and all thy house into the ark; for thee have I seen righteous before Me in this generation." And now I will not leave without His permission. The Holy One, blessed be He, revealed himself to him as it says, ""And God spoke unto Noah, saying: ‘Go forth from the ark, thou, and thy wife, and thy sons, and thy sons' wives with thee."

אין תגובות: