יום שישי, 11 בנובמבר 2011

Vayeiraוירא

מדרש תנחומא (ורשא) פרשת וירא סימן ח
(בראשית יט:א) "וַיָּבֹאוּ שְׁנֵי הַמַּלְאָכִים סְדֹמָה בָּעֶרֶב וְלוֹט יֹשֵׁב בְּשַׁעַר סְדֹם וַיַּרְא לוֹט וַיָּקָם לִקְרָאתָם וַיִּשְׁתַּחוּ אַפַּיִם אָרְצָה"

And the two angels came to Sodom at even; and Lot sat in the gate of Sodom; and Lot saw them, and rose up to meet them; and he fell down on his face to the earth

מה כתיב למעלה מן הענין? (בראשית יח:כג) "וַיִּגַּשׁ אַבְרָהָם וַיֹּאמַר הַאַף תִּסְפֶּה צַדִּיק עִם רָשָׁע"
אמר רבי פנחס הכהן בר חמא, 'אין הקדוש ברוך הוא חפץ לחייב כל בריה. שנאמר (יחזקאל יח:לב) "כִּי לֹא אֶחְפֹּץ בְּמוֹת הַמֵּת נְאֻם אֲדֹנָי יְדֹוִד וְהָשִׁיבוּ וִחְיוּ", וכן הוא אומר (תהלים ה:ה) "כִּי לֹא אֵל חָפֵץ רֶשַׁע אָתָּה לֹא יְגֻרְךָ רָע ", ואומר, (יחזקאל לג:יא) "אֱמֹר אֲלֵיהֶם חַי אָנִי נְאֻם אֲדֹ-נָי יְדֹוִד, אִם אֶחְפֹּץ בְּמוֹת הָרָשָׁע, כִּי אִם בְּשׁוּב רָשָׁע מִדַּרְכּוֹ וְחָיָה, שׁוּבוּ שׁוּבוּ מִדַּרְכֵיכֶם הָרָעִים וְלָמָּה תָמוּתוּ בֵּית יִשְׂרָאֵל"'
ובמה חפץ להצדיק בריותיו שנאמר, (ישעיהו מב:כא) "יְדֹוָד חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר"

What is written above (before) this episode? “And Abraham drew near, and said: 'Wilt Thou indeed sweep away the righteous with the wicked?” Said Rabbi Pinchas the Priest bar Chamah, ‘The Holy One, blessed be He, does not want the obligate every living thing (for punishment) As it says, “For I have no pleasure in the death of him that dieth, saith the Lord GOD; wherefore turn yourselves, and live.” And similarly it says, “For Thou art not a God that hath pleasure in wickedness; evil shall not sojourn with Thee.” And so it says, “Say unto them: As I live, saith the Lord GOD, I have no pleasure in the death of the wicked, but that the wicked turn from his way and live; turn ye, turn ye from your evil ways; for why will ye die, O house of Israel?” and with what does God want to justify his creations? As it says. “The LORD was pleased, for His righteousness' sake, to make the teaching great and glorious.”

תדע לך, שבזמן שהבריות חוטאין ומכעיסין לפניו והוא כועס עליהן, מה הקדוש ברוך הוא עושה?
חוזר ומבקש להן סניגור, שילמוד עליהן זכות, ונותן שביל לפני הסניגור. וכן אתה מוצא בימי ירמיה שאמר (ירמיהו ה:א) "שׁוֹטְטוּ בְּחוּצוֹת יְרוּשָׁלִַם וּרְאוּ נָא וּדְעוּ וּבַקְשׁוּ בִרְחוֹבוֹתֶיהָ אִם תִּמְצְאוּ אִישׁ אִם יֵשׁ עֹשֶׂה מִשְׁפָּט מְבַקֵּשׁ אֱמוּנָה וְאֶסְלַח לָהּ"

Know you, that at the time that the creations sin and are angered in front of Him and He is angered at them, what does the Holy One, blessed be He, do? He seeks a defending advocate for them who can argue in their merit, and He leaves a path for the defense to take. And so you find in the days of Jeremiah the prophet who said, “Run ye to and fro through the streets of Jerusalem, and see now, and know, and seek in the broad places thereof, if ye can find a man, if there be any that doeth justly, that seeketh truth; and I will pardon her.”

וכן כשחטאו הסדומים גלה לאברהם ללמד עליהן זכות. שנאמר, (בראשית יח:יז) "וַידֹוָד אָמָר הַמְכַסֶּה אֲנִי מֵאַבְרָהָם אֲשֶׁר אֲנִי עֹשֶׂה" מיד התחיל אברהם ללמד עליהן סניגוריא, שנאמר, "וַיִּגַּשׁ אַבְרָהָם וַיֹּאמַר הַאַף תִּסְפֶּה צַדִּיק עִם רָשָׁע". ואין ויגש אלא תפלה שנאמר (מלכים א,יח:לו) "וַיְהִי בַּעֲלוֹת הַמִּנְחָה וַיִּגַּשׁ אֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא וַיֹּאמַר יְדֹוָד אֱלֹקֵי אַבְרָהָם יִצְחָק וְיִשְׂרָאֵל, הַיּוֹם יִוָּדַע כִּי אַתָּה אֱלקִים בְּיִשְׂרָאֵל וַאֲנִי עַבְדֶּךָ <ובדבריך> וּבִדְבָרְךָ עָשִׂיתִי אֵת כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה"
"הַאַף תִּסְפֶּה צַדִּיק עִם רָשָׁע" מהו? אמר לו דבר קשה. בשר ודם האף סופה אותו, שמא אף אתה כן, תספה צדיק עם רשע? כשם שאתה דן את הרשע כך אתה דן את הצדיק?!

And similarly when the inhabitants of Sodom sinned, God revealed to Abraham the path to argue in their merit. As it says, “And the LORD said: 'Shall I hide from Abraham that which I am doing;” Immediately Abraham began to argue for their defense, as it says, ““And Abraham drew near, and said: 'Wilt Thou indeed sweep away the righteous with the wicked?”And there is no language of “drawing near” other than prayer, as it says “And it came to pass at the time of the offering of the evening offering, that Elijah the prophet came near, and said: 'O LORD, the God of Abraham, of Isaac, and of Israel, let it be known this day that Thou art God in Israel, and that I am Thy servant, and that I have done all these things at Thy word.”
“'Wilt Thou indeed sweep away the righteous with the wicked?” What is that? He said to Him a harsh idea. Flesh and Blood would You end them, even that You would destroy the righteous with the evil? That is you judge the righteous as you judge the evil?

תם ורשע אתה מכלה? (בראשית יח:כה) "חָלִלָה לְּךָ מֵעֲשֹׂת כַּדָּבָר הַזֶּה לְהָמִית צַדִּיק עִם רָשָׁע וְהָיָה כַצַּדִּיק כָּרָשָׁע חָלִלָה לָּךְ הֲשֹׁפֵט כָּל הָאָרֶץ לֹא יַעֲשֶׂה מִשְׁפָּט"

The pure and the evil you would destroy? “That be far from Thee to do after this manner, to slay the righteous with the wicked, that so the righteous should be as the wicked; that be far from Thee; shall not the Judge of all the earth do justly?'”

חללה כתיב. כמה דאת אמרת (ויקרא כא:ז) "אִשָּׁה זֹנָה וַחֲלָלָה לֹא יִקָּחוּ וְאִשָּׁה גְּרוּשָׁה מֵאִישָׁהּ לֹא יִקָּחוּ כִּי קָדֹשׁ הוּא לֵאלֹקָיו" לא חול הוא לך. כך עשית לדור המבול ולדור הפלגה אתמהה? אין דרך זו שלך. מֵעֲשֹׂת הדבר הַזֶּה אין אומר כן, אלא "כַּדָּבָר" לא זה, ולא כמוהו. "הֲשֹׁפֵט כָּל הָאָרֶץ לֹא יַעֲשֶׂה מִשְׁפָּט"?!

It is written (without the yud) Chalelah (profaned). As what is said, “They shall not take a woman that is a harlot, or profaned; neither shall they take a woman put away from her husband; for he is holy unto his God.” And you are not unholy to Him. Thus You did to the generation of the flood and of the Dispersion (Tower of Babel). This is not Your way? From doing this thing, is not written, from doing like this thing. Not this and not like it. “shall not the Judge of all the earth do justly?'””

(בראשית יח:כד) "אוּלַי יֵשׁ חֲמִשִּׁים צַדִּיקִם בְּתוֹךְ הָעִיר הַאַף תִּסְפֶּה וְלֹא תִשָּׂא לַמָּקוֹם לְמַעַן חֲמִשִּׁים הַצַּדִּיקִם אֲשֶׁר בְּקִרְבָּהּ" (בראשית יח:כו) "וַיֹּאמֶר יְדֹוָד אִם אֶמְצָא בִסְדֹם חֲמִשִּׁים צַדִּיקִם בְּתוֹךְ הָעִיר וְנָשָׂאתִי לְכָל הַמָּקוֹם בַּעֲבוּרָם" פתח והלך מחמשים ועד עשרה. שעשרה יש כח בהן לכלות את הפורעניות. כיון שלא מצא,(בראשית יח:לג) "וַיֵּלֶךְ יְדֹוָד כַּאֲשֶׁר כִּלָּה לְדַבֵּר אֶל אַבְרָהָם וְאַבְרָהָם שָׁב לִמְקֹמוֹ"

“Peradventure there are fifty righteous within the city; wilt Thou indeed sweep away and not forgive the place for the fifty righteous that are therein?” “And the LORD said: 'If I find in Sodom fifty righteous within the city, then I will forgive all the place for their sake.'” He opened with 50 and went down to 10. That with ten there is power to stop the calamity. But since he did not find ten, “And the LORD went His way, as soon as He had left off speaking to Abraham; and Abraham returned unto his place.”

מה כתיב אחריו? "וַיָּבֹאוּ שְׁנֵי הַמַּלְאָכִים סְדֹמָה". ראה ענותנותו של הקדוש ברוך הוא. אמר רבי ברכיה, 'בנוהג שבעולם, שני בני אדם עומדין ומסיחין. בקשו להתפרש זה מזה, הקטן נוטל רשות מן הגדול. והקדוש ברוך הוא, כשדבר עם אברהם ובקש להתפרש ממנו ,כביכול, הוא נטל רשות מן אברהם. שנאמר ' "וַיֵּלֶךְ יְדֹוָד" אימתי? כַּאֲשֶׁר כִּלָּה לְדַבֵּר. ואחר כך "וְאַבְרָהָם שָׁב לִמְקֹמוֹ".

What is written after that? And the two angels came to Sodom at even” Behold the humility of the Holy One, blessed be He. Said Rabbi Berachia, ‘in the custom of the world, tow people are standing and talking. They take leave of each other, the lesser requests permission of the greater. And the Holy One, blessed be He, when he spoke to Abraham, and wanted to leave from him, as if, He requested permission from Abraham. As it says, And God went, when” When He finished speaking. And after, “Abraham returned to his place.

מיד "וַיָּבֹאוּ שְׁנֵי הַמַּלְאָכִים סְדֹמָה בָּעֶרֶב". והשלישי היכן הלך? לא כך כתיב, (בראשית יח:ב) "וַיִּשָּׂא עֵינָיו וַיַּרְא וְהִנֵּה שְׁלֹשָׁה אֲנָשִׁים נִצָּבִים עָלָיו וַיַּרְא וַיָּרָץ לִקְרָאתָם מִפֶּתַח הָאֹהֶל וַיִּשְׁתַּחוּ אָרְצָה"
אלא בא ללמדך ששלשתן בשלש שליחיות נשתלחו. האחד בא לבשר את שרה ואמר לה (בראשית יח:י) "וַיֹּאמֶר שׁוֹב אָשׁוּב אֵלֶיךָ כָּעֵת חַיָּה וְהִנֵּה בֵן לְשָׂרָה אִשְׁתֶּךָ וְשָׂרָה שֹׁמַעַת פֶּתַח הָאֹהֶל וְהוּא אַחֲרָיו"
עשה שליחותו ונסתלק.

Immediately, “And the two angels came to Sodom at even” And the third, where was he? IS it not written, “and he lifted up his eyes and looked, and, lo, three men stood over against him; and when he saw them, he ran to meet them from the tent door, and bowed down to the earth,”
Rather it comes to teach that they were sent with three missions. One to inform Sarah and tell her about her impending birth, and he left.

השני הלך להפוך את סדום. שנאמר,(בראשית יט:כא) "וַיֹּאמֶר אֵלָיו הִנֵּה נָשָׂאתִי פָנֶיךָ גַּם לַדָּבָר הַזֶּה לְבִלְתִּי הָפְכִּי אֶת הָעִיר אֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ"
נשאנו פניך, הפכנו, אינו אומר כן, ואחד להציל את לוט מתוך ההפכה וכל אחד ואחד עשה שליחותו ונסתלק.

The second went to upend Sodom. As it says, “And he said unto him: 'See, I have accepted thee concerning this thing also, that I will not overthrow the city of which thou hast spoken.” We lifted your face, reversed, was not said, that one went to save Lot from the upheaval and each one did their mission and departed.

אין תגובות: