יום ראשון, 4 בנובמבר 2012


My Musing
What was the sin of S'dom?
Many different midrashim offer many different opinions. This week's selection focuses on the punishment as the telltale sign of the cause.  The fire and brimstone of S’dom bring to mind the ecclesiastical death of burning imposed to a Kohen's daughter who was sexually immoral. Then the midrash segues into a discussion of choose your social associations wisely

מדרש תנחומא (ורשא) פרשת וירא סימן ט
) בראשית יט: א“(וַיָּבֹאוּ שְׁנֵי הַמַּלְאָכִים סְדֹמָה, בָּעֶרֶב, וְלוֹט, יֹשֵׁב בְּשַׁעַר-סְדֹם; וַיַּרְא-לוֹט וַיָּקָם לִקְרָאתָם, וַיִּשְׁתַּחוּ אַפַּיִם אָרְצָה.”
And the two angels came to Sodom at even; and Lot sat in the gate of Sodom; and Lot saw them, and rose up to meet them; and he fell down on his face to the earth
"וַיָּבֹאוּ שְׁנֵי הַמַּלְאָכִים"
 ילמדנו רבינו: כמה מיתות נמסרו לבית דין?
כך שנו רבותינו: ארבע מיתות נמסרו לבית דין. סקילה, שריפה, הרג, וחנק. ואיזו היא החמורה?
רבנן אמרי סקילה חמורה שכן נתנה למגדף ולעובדי עובדי כוכבים ומזלות.
רבי שמעון בר יוחאי אומר שריפה חמורה שכן נתנה לבת כהן שזנתה. ראה כמה קשה הזנות שהיא בשריפה.
And the two angels came”
Our master should instruct: How many deaths (penalties) were given to the ecclesiastical courts?
Such taught our masters: Four deaths were given to the ecclesiastical courts. Stoning, burning, decapitation, strangling. And which is the most severe?
The Rabbis said, stoning is the most severe, for it is meted out to the blasphemer and to the worshipers of the stars and the constellations.
Rabbi Shimon bar Yochai said, burning if the most severe since it was meted out to the daughter of a priest who was licentious. Behold how severe is the prohibition of licentiousness since it is punished by burning.
אמר רבי יהושע בר לוי בשם בר קפרא, על הכל הקדוש ברוך הוא מוותר, חוץ מן הזנות.
אמר רבי יהודה בר נחמיה, אף בסדום לפי שנפרצו מעשיהם בזנות המטיר עליהן אש וגפרית מן השמים ושרפן. שנאמר (בראשית יט:כד) "  וַיקוָה, הִמְטִיר עַל-סְדֹם וְעַל-עֲמֹרָה--גָּפְרִית וָאֵשׁמֵאֵת יְקוָה, מִן-הַשָּׁמָיִם." כיון שנתחייבו, אמר הקדוש ברוך הוא למלאכים צאו ושחתוה. עמדו ועשו שליחות בוראן שנאמר "וַיָּבֹאוּ שְׁנֵי הַמַּלְאָכִים סְדֹמָה."
Said Rabbi Yehoshua bar Levi in the name of bar kapara, on everything the Holy One, blessed be He, can overlook, except for licentiousness. Said Rabbi Yehudah bar Nechemia, even with S’dom, because their actions were expanded with the licentiousness, it rained upon them fire and ash from the heavens and burned them. As it says, “Then the LORD caused to rain upon Sodom and upon Gomorrah brimstone and fire from the LORD out of heaven;

זה שאמר הכתוב (תהלים עח:מט) " יְשַׁלַּח-בָּם, חֲרוֹן אַפּוֹ--עֶבְרָה וָזַעַם וְצָרָה; מִשְׁלַחַת, מַלְאֲכֵי רָעִים"
מהו "חֲרוֹן אַפּוֹ?"
אמר רבי שמעון בר יוחאי, אף יש בו חמש מכות, שנאמר, (יחזקאל יד:כא) " כִּי כֹה אָמַר אֲ-דֹנָי יְקוִה, אַף כִּי-אַרְבַּעַת שְׁפָטַי הָרָעִים חֶרֶב וְרָעָב וְחַיָּה רָעָה וָדֶבֶר, שִׁלַּחְתִּי, אֶל-יְרוּשָׁלִָם--לְהַכְרִית מִמֶּנָּה, אָדָם וּבְהֵמָה."  
This is what the Scripture says, “He sent forth upon them the fierceness of His anger, wrath, and indignation, and trouble, a band of messengers (angels)  of evil.
What is the “the fierceness of His anger”
Said Rabbi Shimon bar Yochai, “there is in it five plagues, as it says, “For thus saith the Lord GOD: How much more when I send My four sore judgments against Jerusalem, the sword, and the famine, and the evil beasts, and the pestilence, to cut off from it man and beast.
והיכן החמישית?
זו עצירת גשמים. מנין?  אמר רבי שמעון בר יוחאי, שכן כתיב (דברים יא:יז) " וְחָרָה אַף-יְקוָה בָּכֶם, וְעָצַר אֶת-הַשָּׁמַיִם וְלֹא-יִהְיֶה מָטָר, וְהָאֲדָמָה, לֹא תִתֵּן אֶת-יְבוּלָהּ; וַאֲבַדְתֶּם מְהֵרָה, מֵעַל הָאָרֶץ הַטֹּבָה, אֲשֶׁר יְקוָה, נֹתֵן לָכֶם"
"עֶבְרָה" שנתמלא עליהם עברה כאשה עוברה.
וָזַעַם שאררן כד"א (במדבר כג:ח) " מָה אֶקֹּב, לֹא קַבֹּה אֵל; וּמָה אֶזְעֹם, לֹא זָעַם יְקוָה"
And where is the fifth?
That is the cessation of rain. From where do we know this? Said Rabbi Shimon bar Yochai, for it is written, “and the anger of the LORD be kindled against you, and He shut up the heaven, so that there shall be no rain, and the ground shall not yield her fruit; and ye perish quickly from off the good land which the LORD giveth you.
wrath” that He was filled against them with wrath as a pregnant woman is filled by her fetus.
and indignation,” that He will curse them as it says, “How shall I curse, whom God hath not cursed? And how shall I execrate, whom the LORD hath not execrated?”

אפילו בחמתו של הקדוש ברוך הוא יש רחמים לפניו, שנזכר ללוט והצילו בזכות אברהם. שנאמר, ( בראשית יט:כט) " וַיְהִי, בְּשַׁחֵת אֱלֹקִים אֶת-עָרֵי הַכִּכָּר, וַיִּזְכֹּר אֱלֹקִים, אֶת-אַבְרָהָם; וַיְשַׁלַּח אֶת-לוֹט, מִתּוֹךְ הַהֲפֵכָה, בַּהֲפֹךְ אֶת-הֶעָרִים, אֲשֶׁר-יָשַׁב בָּהֵן לוֹט"
התם תניא, [מס' שבת פרק טז, משנה א] מצילין תיק הספר עם הספר, ותיק התפילין עם התפילין. ללמדך אשריהן הצדיקים ואשרי דבקיהם וכן הוא אומר (בראשית ח:א) "  וַיִּזְכֹּר אֱלֹקִים, אֶת-נֹחַ, וְאֵת כָּל-הַחַיָּה וְאֶת-כָּל-הַבְּהֵמָה, אֲשֶׁר אִתּוֹ בַּתֵּבָה; וַיַּעֲבֵר אֱלֹקִים רוּחַ עַל-הָאָרֶץ, וַיָּשֹׁכּוּ הַמָּיִם."  כולן בזכות נח.
Even with the anger of the Holy One, blessed be He, there is mercy, as Lot was remembered and was saved in the merit of Abraham. As it says, “And it came to pass, when God destroyed the cities of the Plain, that God remembered Abraham, and sent Lot out of the midst of the overthrow, when He overthrew the cities in which Lot dwelt.”
It was taught, one rescues the case of the book with the book, and the case of the phylacteries with the tefillin. To teach you, that happy are the righteous and happy are their followers. And so it says, “And God remembered Noah, and every living thing, and all the cattle that were with him in the ark; and God made a wind to pass over the earth, and the waters assuaged;” all in the merit of Noah.

וכן ", וַיִּזְכֹּר אֱלֹקִים, אֶת-אַבְרָהָם; וַיְשַׁלַּח אֶת-לוֹט"
ווי להן לרשעים, ווי להן לדובקיהן, שנאמר, (בראשית ז:כג) " וַיִּמַח אֶת-כָּל-הַיְקוּם אֲשֶׁר עַל-פְּנֵי הָאֲדָמָה, מֵאָדָם עַד-בְּהֵמָה עַד-רֶמֶשׂ וְעַד-עוֹף הַשָּׁמַיִם, וַיִּמָּחוּ, מִן-הָאָרֶץ; וַיִּשָּׁאֶר אַךְ-נֹחַ וַאֲשֶׁר אִתּוֹ, בַּתֵּבָה" וכן (בראשית ו:ז) " וַיֹּאמֶר יְהוָה, אֶמְחֶה אֶת-הָאָדָם אֲשֶׁר-בָּרָאתִי מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה, מֵאָדָם עַד-בְּהֵמָה, עַד-רֶמֶשׂ וְעַד-עוֹף הַשָּׁמָיִם:  כִּי נִחַמְתִּי, כִּי עֲשִׂיתִם"
And similarly, “that God remembered Abraham, and sent Lot out”
Woe unto the wicked and woe unto their followers. As it says, “And He blotted out every living substance which was upon the face of the ground, both man, and cattle, and creeping thing, and fowl of the heaven; and they were blotted out from the earth; and Noah only was left, and they that were with him in the ark” And similarly, “And the LORD said: 'I will blot out man whom I have created from the face of the earth; both man, and beast, and creeping thing, and fowl of the air; for it repenteth Me that I have made them.'”
"מִשְׁלַחַת, מַלְאֲכֵי רָעִים" שבאו בשליחותו של הקדוש ברוך הוא לשחת את סדום.
“a band  of messengers (angels)  of evil.” That they came with the mission of the Hlly One, blsessed be He, to destroy S’dom. 

אין תגובות: