יום שישי, 23 בנובמבר 2012

Vayeitzei ויצא


My Musing
This week’s selection begins with a passage that is known by the students of Rashi. Yaakov saw the angles of the nations going up and down and feared for his nation, because Edom, which was the identity assigned to Rome and its exilich authority, kept on going but did not come down. This selection offers a different approach; Yaakov saw all the nations fall even Edom and was scared that he too would fall. Sometimes fear can be paralyzing.

מדרש תנחומא (ורשא) פרשת ויצא סימן ב
(בראשית כח:יב) "וַיַּחֲלֹם, וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה, וְרֹאשׁוֹ, מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה; וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים, עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ"
And he dreamed, and behold a ladder set up on the earth, and the top of it reached to heaven; and behold the angels of God ascending and descending on it.
אמר רבי שמואל בר נחמן אלו שרי אומות העובדי כוכבים  ומזלות, דאמר רבי שמואל בר נחמן מלמד שהראה לו הקדוש ברוך הוא לאבינו יעקב שרה של בבל עולה שבעין עוקים ויורד, ושל מדי חמשים ושנים [ויורד], ושל יון מאה ויורד, ושל אדום עלה ולא ידע כמה. באותה שעה נתירא יעקב אבינו ואמר שמא לזה אין לו ירידה?! אמר לו הקדוש ברוך הוא (ירמיה ל:י) "וְאַתָּה אַל-תִּירָא עַבְדִּי יַעֲקֹב נְאֻם-יְהוָה, וְאַל-תֵּחַת יִשְׂרָאֵל--כִּי הִנְנִי מוֹשִׁיעֲךָ מֵרָחוֹק, וְאֶת-זַרְעֲךָ מֵאֶרֶץ שִׁבְיָם; וְשָׁב יַעֲקֹב וְשָׁקַט וְשַׁאֲנַן, וְאֵין מַחֲרִיד" כביכול אפילו אתה רואהו עולה אצלי, משם אני מורידו. שנאמר, (עובדיה א:ד) "אִם-תַּגְבִּיהַּ כַּנֶּשֶׁר, וְאִם-בֵּין כּוֹכָבִים שִׂים קִנֶּךָ--מִשָּׁם אוֹרִידְךָ, נְאֻם-יְקוָה"
Said Rabbi Shmuel bar Nachman, These were the ministering angels of the nations that worship the stars and the constellations. As said Rabbi Shmuel bar Nachman, this teaches that the Holy One blessed be He, showed to Yaakov, our father, the angel of Babylonia rose 70 rungs and came down, the angel of Madai rose 52 rungs and came down, and the angel of the Greeks rose 100 and came down, and of Edom rose and he could not fathom how many. At that moment, Jacob, our father, was fearful and said, “perhaps this one does not have a downfall?!. Said to him the Holy One, blessed be He, “Therefore fear thou not, O Jacob My servant, saith the LORD; neither be dismayed, O Israel; for, lo, I will save thee from afar, and thy seed from the land of their captivity; and Jacob shall again be settled, quiet and at ease, and none shall make him afraid” As it were, even if you see it rise to be near me, from there I shall bring it down. As it says, “ Though thou make thy nest as high as the eagle, and though thou set it among the stars, I will bring thee down from thence, saith the Lord.

אמר רבי ברכיה בשם רבי חלבו ורבי שמעון בן יוסינה מלמד שהראהו הקדוש ברוך הוא ליעקב אבינו שרה של בבל עולה ויורד, ושל מדי עולה ויורד, ושל יון עולה ויורד, ושל אדום עולה ויורד. אמר לו הקדוש ברוך הוא ליעקב, 'יעקב למה אין אתה עולה? באותה שעה נתירא אבינו יעקב ואמר, 'כשם שיש לאלו ירידה, כך אני יש לי ירידה?!' אמר לו הקדוש ברוך הוא, 'אם אתה עולה אין לך ירידה.' ולא האמין ולא עלה.
Said Rabbi Berachia in the name of Rabbi Chelbo and Rabbi Shimon ben Yosinah, it teaches that The Holy One, blessed be He, showed to Yaakov, our father, the angel of Babylonia  rise and fall, and of Madai, rise and fall, and of Greece rise and fall, and of Edom, rise and fall. Said to him the Holy One, blessed be He to Yaakov, ‘Yaakov, why do you not go up?’ At that moment, Yaakov feared and said, ‘just as they fall, so will I fall? Said to him the Holy One, blessed be He, ‘If you rise, you will not fall, and he did not believe in Him and did not go up.  
רבי שמעון בן יוסינה היה דורש (תהלים עח:לב) "בְּכָל-זֹאת חָטְאוּ-עוֹד; וְלֹא-הֶאֱמִינוּ, בְּנִפְלְאוֹתָיו"   אמר לו הקדוש ברוך הוא, 'אלו עלית והאמנת לא היתה לך ירידה לעולם. אלא, הואיל ולא האמנת הרי בניך משתעבדין בהללו ד' מלכיות בעולם הזה במסים ובארנוניות ובגולגליות. אמר לו יעקב, 'יכול לעולם?' אמר לו,  "אַל-תִּירָא עַבְדִּי יַעֲקֹב"- "וְאַל-תֵּחַת יִשְׂרָאֵל --כִּי הִנְנִי מוֹשִׁיעֲךָ מֵרָחוֹק, וְאֶת-זַרְעֲךָ מֵאֶרֶץ שִׁבְיָם"  מארץ מגליא מאספניה ומחברותיה. "וְשָׁב יַעֲקֹב" מבבל, "וְשָׁקַט" ממדי, "וְשַׁאֲנַן" מיון, "וְאֵין מַחֲרִיד" מאדום. (ירמיהו ל:יא) " כִּי-אִתְּךָ אֲנִי נְאֻם-יְהוָה, לְהוֹשִׁיעֶךָ:  כִּי אֶעֱשֶׂה כָלָה בְּכָל-הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הֲפִצוֹתִיךָ שָּׁם, אַךְ אֹתְךָ לֹא-אֶעֱשֶׂה כָלָה, וְיִסַּרְתִּיךָ לַמִּשְׁפָּט, וְנַקֵּה לֹא אֲנַקֶּךָּ" באומות העולם שהן מכלין את שדותיהן אבל ישראל שאין מכלין את שדותיהן ואותך לא אעשה כלה אלא מיסרך ביסורין בעולם הזה בשביל לנקותך מעונותיך לעתיד לבא, לכך נאמר ויחלום.
Rabbi Shimon ben Yosinah would expound, “For all this they sinned still, and believed not in His wondrous works” Said to him the Holy One, blessed be He, ‘ If you have gone up and believed, there would never have been a downfall, rather since you did not believe, your children will be subject to these four kingdoms, in this world, paying taxes, tributes, and head taxes. Said to Him, Yaakov, ‘forever?’ Said to him, “fear thou not, O Jacob My servant” – “neither be dismayed, O Israel; for, lo, I will save thee from afar, and thy seed from the land of their captivity”; Form the land of the exile and gathering and society. “and Jacob shall again be settled” –from Babylonia, “quiet”  from Madai, “and at ease” from Greece, and none shall make him afraid”- from Edom. “For I am with thee, saith the LORD, to save thee; for I will make a full end of all the nations whither I have scattered thee, but I will not make a full end of thee; for I will correct thee in measure, and will not utterly destroy thee” This is referencing the nations of the world, who would lay waste to their fields, but Israel that do not lay waste to their fields, You I will not obliterate, but rather afflict you with travails and afflictions in this world, to cleanse you from your iniquities for the world to come, therefore it said, “And he dreamed”

אין תגובות: