יום שישי, 24 באוקטובר 2008

Breishit

My Musing
Again as it is a short week, I will only be exploring a piece of the first midrash for Breishit.
The holiday season culminates with Simchat Torah, the festival of rejoicing with the law. As we finish the book of Dvarim with reading the portion of V'zot Habracha, we immediately return to the very beginning of Genesis, reading the first chapter of Breishit.
The opening midrash brings us to a very popular teaching; that the world was created only after the Torah existed. As you work through this week's selection, think about how you personally see this idea developed in the selection.

מדרש תנחומא (ורשא) פרשת בראשית סימן א
(בראשית א:א) "בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹקִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ"
"בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹקִים"
זה שאמר הכתוב (משלי ג:יט)"יְדֹוָד בְּחָכְמָה יָסַד אָרֶץ כּוֹנֵן שָׁמַיִם בִּתְבוּנָה"
וכשברא הקדוש ברוך הוא את עולמו נתיעץ בתורה וברא את העולם, שנאמר (משלי ח:יד)
" לִי עֵצָה וְתוּשִׁיָּה אֲנִי בִינָה לִי גְבוּרָה"
The midrash opens its lesson with a verse from Proverbs that explains God having established the land with wisdom and the heavens with insight. The midrash extends the idea of this verse to teach that God “took advice” from the Torah as He created the world.

והתורה במה היתה כתובה?
על גבי אש לבנה באש שחורה, שנאמר (שיר השירים ה:יא) " רֹאשׁוֹ כֶּתֶם פָּז קְוֻצּוֹתָיו תַּלְתַּלִּים שְׁחֹרוֹת כָּעוֹרֵב". מהו קוצותיו תלתלים? על כל קוץ וקוץ תילי תילים של הלכות.

The midrash logically proceeds to inquire how the Torah was written if it is the source of advice for God to build the word. The midrash explains that the Torah was written in white fire on black fire. And on each point are many points of Jewish law. And since each letter is so integral to the whole any mistake or transcription error can destroy the world.

כיצד?
כתוב בה (ויקרא כב:לב) " וְלֹא תְחַלְּלוּ אֶת שֵׁם קָדְשִׁי וְנִקְדַּשְׁתִּי בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֲנִי יְדֹוָד מְקַדִּשְׁכֶם"
אם אתה עושה חי"ת ה"א אתה מחריב את העולם.
(תהלים קנ:ו) "כֹּל הַנְּשָׁמָה תְּהַלֵּל יָהּ הַלְלוּ יָהּ"
אם אתה עושה ה"א חי"ת אתה מחריב את העולם.
וכן (דברים ו:ד) "שְׁמַע יִשְׂרָאֵל יְדֹוָד אֱלקֵינוּ יְדֹוָד אֶחָד"
אם אתה עושה דל"ת רי"ש אתה מחריב את העולם שנאמר (שמות לד:יד) " כִּי לֹא תִשְׁתַּחֲוֶה לְאֵל אַחֵר כִּי יְדֹוָד קַנָּא שְׁמוֹ אֵל קַנָּא הוּא"
(ירמיהו ה:יב) "כִּחֲשׁוּ בַּידֹוָד וַיֹּאמְרוּ לֹא הוּא וְלֹא תָבוֹא עָלֵינוּ רָעָה וְחֶרֶב וְרָעָב לוֹא נִרְאֶה"
אם אתה עושה בית כ"ף תחריב את העולם
(שמואל א, ב:ב) "אֵין קָדוֹשׁ כַּידֹוָד כִּי אֵין בִּלְתֶּךָ וְאֵין צוּר כֵּאלֹהֵינוּ"
אם אתה עושה כ"ף בי"ת תחריב את העולם
Having given a number of examples how a simple error in leaving off a point of a letter can change the meaning of an essential word, the midrash explains that transposing a word is even more grievous.
ואם אות אחת כך כל שכן התיבה כולה. לכך נאמר "קְוֻצּוֹתָיו תַּלְתַּלִּים". לפיכך דוד מקלס ואומר (תהלים קיט:צו) "לְכָל תִּכְלָה רָאִיתִי קֵץ רְחָבָה מִצְוָתְךָ מְאֹד" ואומר (איוב יא:ט) " אֲרֻכָּה מֵאֶרֶץ מִדָּהּ וּרְחָבָה מִנִּי יָם"
והיא היתה אומנת לכל מעשה בראשית. שנאמר, (משלי ח:ל) " וָאֶהְיֶה אֶצְלוֹ אָמוֹן וָאֶהְיֶה שַׁעֲשֻׁעִים יוֹם יוֹם מְשַׂחֶקֶת לְפָנָיו בְּכָל עֵת" אל תקרי אמון אלא אומן.
ובה נטה שמים ויסד ארץ שנאמר (ירמיהו לג:כה) " כֹּה אָמַר יְדֹוָד אִם לֹא בְרִיתִי יוֹמָם וָלָיְלָה חֻקּוֹת שָׁמַיִם וָאָרֶץ לֹא שָׂמְתִּי"
The midrash further expands this idea of Creation being dependent on the Torah. It s with the Torah that God sealed the Atlantic Ocean preventing it from overtaking the world and God also sealed the great depths that threaten to envelop the world.

ובה חתם ים אוקיינוס שלא יצא וישטף את העולם שנאמר (ירמיהו ה:כב) " הַאוֹתִי לֹא תִירָאוּ נְאֻם יְדֹוָד אִם מִפָּנַי לֹא תָחִילוּ אֲשֶׁר שַׂמְתִּי חוֹל גְּבוּל לַיָּם חָק עוֹלָם וְלֹא יַעַבְרֶנְהוּ וַיִּתְגָּעֲשׁוּ וְלֹא יוּכָלוּ וְהָמוּ גַלָּיו וְלֹא יַעַבְרֻנְהוּ"
ובה חתם את התהום שלא יציף את העולם שנאמר (משלי ח:כז) "בַּהֲכִינוֹ שָׁמַיִם שָׁם אָנִי בְּחוּקוֹ חוּג עַל פְּנֵי תְהוֹם"
God also used the Torah to grant continued existence to the sun and moon. Clearly the midrash expounds God created the world with the Torah in mind.

ובה ברא חמה ולבנה שנאמר (ירמיהו לא:לד) " כֹּה אָמַר יְדֹוָד נֹתֵן שֶׁמֶשׁ לְאוֹר יוֹמָם חֻקֹּת יָרֵחַ וְכוֹכָבִים לְאוֹר לָיְלָה רֹגַע הַיָּם וַיֶּהֱמוּ גַלָּיו יְדֹוָד צְבָאוֹת שְׁמוֹ"

And therefore the Torah was given to Israel to be continuously occupied with Torah; because it is on account of those who steadfastly guard/observe the Torah that the world exists.

הא למדת שהעולם לא נתיסד אלא על התורה. והקדוש ברוך הוא נתנה לישראל שיתעסקו בה ובמצותיה יומם ולילה שנאמר (יהושע א:ח) "לֹא יָמוּשׁ סֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה מִפִּיךָ וְהָגִיתָ בּוֹ יוֹמָם וָלַיְלָה לְמַעַן תִּשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת כְּכָל הַכָּתוּב בּוֹ כִּי אָז תַּצְלִיחַ אֶת דְּרָכֶךָ וְאָז תַּשְׂכִּיל"
ואומר (תהלים א:ב-ג) " כִּי אִם בְּתוֹרַת יְדֹוָד חֶפְצוֹ וּבְתוֹרָתוֹ יֶהְגֶּה יוֹמָם וָלָיְלָה: וְהָיָה כְּעֵץ שָׁתוּל עַל פַּלְגֵי מָיִם אֲשֶׁר פִּרְיוֹ יִתֵּן בְּעִתּוֹ וְעָלֵהוּ לֹא יִבּוֹל וְכֹל אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה יַצְלִיחַ"
שבשביל שומרי התורה העולם עומד שכן אמרה חנה (שמואל א,ב:ח) " מֵקִים מֵעָפָר דָּל מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן לְהוֹשִׁיב עִם נְדִיבִים וְכִסֵּא כָבוֹד יַנְחִלֵם כִּי לַידֹוָד מְצֻקֵי אֶרֶץ וַיָּשֶׁת עֲלֵיהֶם תֵּבֵל"
ומי הם מצוקי ארץ? אלו שומרי התורה, שבזכותם הושתת התורה, שנאמר " וַיָּשֶׁת עֲלֵיהֶם תֵּבֵל"

The midrash now includes a lesson from Riehs Lakish. Commenting on the anomalous letter “hey” appended to the sixth day in the list of days of creation, Reish Lakish posits that the “hey” denotes a conditional phrase. The “hey” also hints to a numerical link. For Reish Lakish the five hint to the five books, the Torah.

ותניא אמר רבי שמעון בן לקיש, למה נאמר במעשה בראשית "יום אחד, יום שני, יום שלישי, יום
רביעי, יום חמישי, יום הששי"?
ה"א יתירה למה?
שהרי בכולן לא נאמר אלא יום אחד, יום שני, וכן לכולם מלמד שהתנה הקדוש ברוך הוא עם מעשה בראשית ואמר להם 'אם ישראל מקבלים התורה שיש בה ה' ספרים מוטב ואם לאו אני מחזיר אתכם לתוהו ובוהו'.

The “hey” implies a condition. The World was created in order for the Israelites to receive the Torah and if not then the world will return to it’s previous chaotic state.

אין תגובות: