יום שישי, 5 ביוני 2009

NASO - נשא

In memory of Dov on the third yahrzeit.
What is the cost of infidelity? It creates seven levels of iniquity that truly damage human relationships. But what is most striking about this midrash’s approach to infidelity is that it is reflective- as much as the Sotah process tests the woman, it also tests the man. While the ceremony is focused on the woman, the closing lesson of the midrash shos that it takes two to tango.

More remarkably- the institution of marriage is so important that this ritual requires attendance at the Temple itself and the ineffable name of God is erased into the solution.
מדרש תנחומא (ורשא) פרשת נשא סימן א
(במדבר ה:יב) "דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם אִישׁ אִישׁ כִּי תִשְׂטֶה אִשְׁתּוֹ וּמָעֲלָה בוֹ מָעַל ".

"Speak to the Children of Israel, and say to them: If any man's wife go aside, and act unfaithfully against him"
Our Rabbi should teach:
One who is jealous of his wife and warns her- how should he warn her?

ילמדנו רבינו:
מי שמקנא לאשתו כיצד היה מקנא לה?
כך שנו רבותינו: המקנא לאשתו היה מוליכה לבית דין הגדול שבירושלים, ומאיימין עליה כדרך שמאיימין על עדי נפשות. ואחר כך מעלין אותה לשער המזרחי לשער נקנור, ששם מטהרין את היולדות ואת המצורעין ומשקין את הסוטות.

This is how the rabbis taught: A man who cautions his wife against infidelity would walk her to the seat of the great court in Jerusalem, and threaten her as they caution witnesses in capital cases. Then they escort her up to the eastern gate, the gate of Nikanor, where they (the priests, cohanim) would purify the newly delivered mothers, the leprous, and give the water to the sotah.

כהן היה ממלא פיאלי של חרש ונתן לתוכה חצי לוג מים מן הכיור. נכנס להיכל ופנה לימינו, מקום היה שם אמה על אמה, וטבלה של שיש שם, וטבעת קבועה. ומגביה ונוטל עפר מתחתיה ונותן אל המים, שנאמר (במדבר ה:יז) " וְלָקַח הַכֹּהֵן מַיִם קְדֹשִׁים בִּכְלִי חָרֶשׂ וּמִן הֶעָפָר אֲשֶׁר יִהְיֶה בְּקַרְקַע הַמִּשְׁכָּן יִקַּח הַכֹּהֵן וְנָתַן אֶל הַמָּיִם".

A cohen would fill a ceramic pail with a ½ loug of water from the laver for the ritual consecration of the hands and feet of the priests working in the Temple. He would enter the inner chamber and face right, there was a marked area 1 square cubit, and there was a marble tablet there with a ring set in it. He would raise the tablet and take dirt from under the tablet and add it to the water, as it says, "And the priest shall take holy water in an earthen vessel; and of the dust that is the floor of the tabernacle the priest shall take, and put it to the water"
והיה כותב את המגלה (במדבר ה:יט) "[וְהִשְׁבִּיעַ אֹתָהּ הַכֹּהֵן וְאָמַר אֶל הָאִשָּׁה] אִם לֹא שָׁכַב אִישׁ אֹתָךְ וְאִם לֹא שָׂטִית טֻמְאָה תַּחַת אִישֵׁךְ הִנָּקִי מִמֵּי הַמָּרִים הַמְאָרֲרִים הָאֵלֶּה" מכאן שנו רבותינו שפותחין בדיני נפשות תחלה לזכות.
ושוב כותב (במדבר ה:כ) "וְאַתְּ כִּי שָׂטִית תַּחַת אִישֵׁךְ וְכִי נִטְמֵאת וַיִּתֵּן אִישׁ בָּךְ אֶת שְׁכָבְתּוֹ מִבַּלְעֲדֵי אִישֵׁךְ"

And he would write the scroll " And the priest shall cause her to swear, and shall say unto the woman: 'If no man have lain with thee, and if thou hast not gone aside to uncleanness, being under thy husband, be thou free from this water of bitterness that causes the curse" From here the rabbis learned that one opens a case of capital punishment with finding merit. Then he writes " but if thou hast gone aside, being under thy husband, and if thou be defiled, and some man have lain with thee besides thy husband"

מה כתיב אחריו?

What is written after?

(במדבר ה:כא) "[וְהִשְׁבִּיעַ הַכֹּהֵן אֶת הָאִשָּׁה בִּשְׁבֻעַת הָאָלָה וְאָמַר הַכֹּהֵן לָאִשָּׁה] יִתֵּן יְדֹוָד אוֹתָךְ לְאָלָה וְלִשְׁבֻעָה בְּתוֹךְ עַמֵּךְ בְּתֵת יְדֹוָד אֶת יְרֵכֵךְ נֹפֶלֶת וְאֶת בִּטְנֵךְ צָבָה:
וכן שלמה אומר (מלכים א, ח:לא-לב) "אֵת אֲשֶׁר יֶחֱטָא אִישׁ לְרֵעֵהוּ וְנָשָׁא בוֹ אָלָה לְהַאֲלֹתוֹ וּבָא אָלָה לִפְנֵי מִזְבַּחֲךָ בַּבַּיִת הַזֶּה:וְאַתָּה תִּשְׁמַע הַשָּׁמַיִם וְעָשִׂיתָ וְשָׁפַטְתָּ אֶת עֲבָדֶיךָ לְהַרְשִׁיעַ רָשָׁע לָתֵת דַּרְכּוֹ בְּרֹאשׁוֹ וּלְהַצְדִּיק צַדִּיק לָתֶת לוֹ כְּצִדְקָתוֹ"
"And the priest shall cause the woman to swear with the oath of cursing, and the priest shall say unto the woman--the Lord will give you for a curse and an oath among thy people, when the Lord makes your thigh fall, and your belly to swell"
And similarly Solomon said, " If a man sin against his neighbor, and an oath is exacted of him to cause him to swear, and he comes and swear before Thine altar in this house; then hear Thou in heaven, and do, and judge Thy servants, condemning the wicked, to bring his way upon his own head; and justifying the righteous, to give him according to his righteousness."

(במדבר ה:כח) "וְאִם לֹא נִטְמְאָה הָאִשָּׁה וּטְהֹרָה הִוא וְנִקְּתָה וְנִזְרְעָה זָרַע"
ואם היתה טמאה לא היתה מספקת לשתות עד שפניה מוריקות ועיניה בולטות והיא מתמלא גידים, והכהן אומר 'הוציאוה', הוציאוה שלא תטמא את העזרה.

"And if the woman be not defiled, and she is pure; then she shall be cleared, and shall conceive seed"
And if she was defiled, she would not be able to drink until her face became green and her eyes bulge and she is filled with sinew, and the cohen says 'take her out' and they took her out so she does not defile the courtyard should she die.

וכשם שהמים בודקין את האשה כך בודקין את האיש שנאמר, (במדבר ה:כב) "וּבָאוּ הַמַּיִם הַמְאָרְרִים הָאֵלֶּה בְּמֵעַיִךְ לַצְבּוֹת בֶּטֶן וְלַנְפִּל יָרֵךְ וְאָמְרָה הָאִשָּׁה אָמֵן אָמֵן"
וכשם שהיא אסורה לבעל כך היא אסורה לבועל שנאמר (במדבר ה:כט) "[זֹאת תּוֹרַת הַקְּנָאֹת אֲשֶׁר תִּשְׂטֶה אִשָּׁה תַּחַת אִישָׁה]ּ וְנִטְמָאָה"

And just as the water checks the woman, it checks the man as it is says " and this water that causes the curse shall go into thy bowels, and make thy belly to swell, and thy thigh to fall away'; and the woman shall say: 'Amen, Amen.'"
And similarly that she is forbidden to her husband and the adulterer as it says "This is the law of jealousy, when a wife, being under her husband, goes aside, and is defiled"

אבל אם שתה ונמצאת טהורה; אם היתה עקרה נפקדת, ואם היתה למודה להיות יולדת בצער יולדת בריוח, כעורים יולדת יפים, קצרים יולדת ארוכים, שחורים יולדת לבנים, נקבות יולדת זכרים, שנאמר, (במדבר ה:כח) " וְאִם לֹא נִטְמְאָה הָאִשָּׁה וּטְהֹרָה הִוא וְנִקְּתָה וְנִזְרְעָה זָרַע "
אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה, 'משה, כתוב פרשת סוטה כדי שתהא יודעה אי זה שם הכהן מוחה בשבילה והיאך היא מתפרסמת'
מנין?
ממה שקראו בענין, (במדבר ה:יב) "דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם אִישׁ אִישׁ כִּי תִשְׂטֶה אִשְׁתּוֹ וּמָעֲלָה בוֹ מָעַל"

But if she drank and was found pure; If she was barren she would become pregnant, and if she would bear children in pain she would deliver in comfort, ugly would be born pretty, short would be born tall, black would be born white, and female would be born male as it says, And if the woman be not defiled, but be clean; then she shall be cleared, and shall conceive seed."
The Holy One blessed be He said to Moshe, 'Moshe, write the portion of Sotah so that she will know which name the cohen erases for her and how it becomes public.'
From where so we know this?
From what we read in the topic, " Speak to the Children of Israel, and say to them: If any man's wife go aside, and act unfaithfully against him"

אם יש לה זכות, תולין לה. יש זכות תולה שנה, תולה שתים, תולה ג' שנים.
ורבי שמעון אומר 'אין זכות תולה במים המרים, שאם אתה אומר כן נמצאת מדחה את כל הנשים השותות ומוציא לעז על הטהורות ששתו לומר טמאות היו. אלא, שהזכות תולה להן'
רבי מאיר אומר 'לעולם הזכות תולה במים המאררים, אבל, אם היתה טמאה שוב אינה יולדת ואינה משבחת ומתנוונה והולכת ולסוף מתה באותה מיתה. שנאמר, (משלי ו:טז) "שֶׁשׁ הֵנָּה שָׂנֵא יְדֹוָד וְשֶׁבַע <תועבות> תּוֹעֲבַת נַפְשׁוֹ"

If she had merit, it (the punishment) is suspended one year, some two years, some three years.
Rabbi Shimon says, there is no merit suspended in the bitter water, that if you said so, you would impugn all the women who sip because then people could say that they were really impure. Rather, the merit suspends the punishment.
Rabbi Meir says 'the merit is hanging in the bitter waters, but if she was defiled she will not bear children, and will not be praised, and will be despised. In the end she will pass away at that death. As it says " There are six things which the Lord hates, seven which are an abomination unto Him:"
רבי יוסי הגלילי אומר 'ז' דברים בסוטה הן אמורות: {(משלי ו:יז- יט) "עֵינַיִם רָמוֹת לְשׁוֹן שָׁקֶר וְיָדַיִם שֹׁפְכוֹת דָּם נָקִי: לֵב חֹרֵשׁ מַחְשְׁבוֹת אָוֶן רַגְלַיִם מְמַהֲרוֹת לָרוּץ לָרָעָה: יָפִיחַ כְּזָבִים עֵד שָׁקֶר וּמְשַׁלֵּחַ מְדָנִים בֵּין אַחִים"}

Rabbi Yose' the Galilean says that there are seven things associated with the Sotah: {you need to be familiar with the continuing phrases of the paragraph from Proverbs just begun above: " Haughty eyes, a lying tongue, and hands that shed innocent blood; A heart that devises wicked thoughts, feet that are swift in running to evil; A false witness that breathes lies, and he that sows discord among brethren."}
"עֵינַיִם רָמוֹת", שהאשה הסוטה תולה עיניה לאיש אחר וכן הוא אומר (ישעיהו ג:טז) "וַיֹּאמֶר יְדֹוָד יַעַן כִּי גָבְהוּ בְּנוֹת צִיּוֹן
וַתֵּלַכְנָה <נטוות> נְטוּיוֹת גָּרוֹן וּמְשַׂקְּרוֹת עֵינָיִם הָלוֹךְ וְטָפֹף תֵּלַכְנָה וּבְרַגְלֵיהֶם תְּעַכַּסְנָה"

"Haughty eyes", the woman lifted her eyes to another man and similarly it says " Moreover the Lord said: Because the daughters of Zion are haughty, and walk with stretched-forth necks and wanton eyes, walking and mincing as they go, and making a tinkling with their feet"
"לְשׁוֹן שָׁקֶר", שהיא מנאפת עם איש אחר, ומתעברת ממנו, ומשקרת לבעלה, ואומרת ממך אני מעוברת.

" a lying tongue", that she was adulteress with another man, and became pregnant from the second man, and lies to her husband, and says "that it comes from you"

"וְיָדַיִם שֹׁפְכוֹת דָּם נָקִי", שהנואף נכנס על מנת שאם יתפש יהרוג או יהרג.
"and hands that shed innocent blood", That the adulterer enters the premises under the premise that he will kill or be killed if he is caught.
"לֵב חֹרֵשׁ מַחְשְׁבוֹת אָוֶן", שהנואף והנואפת אין מחשבותיהם בכל שעה אלא און
אימתי? אם חוטאין ואומרים זה לזה באיזה יום, באיזה שעה, באיזה מקום.

"A heart that devises wicked thoughts", that the adulterer and the adulteress do not have thoughts at every hour except for sin. When? If they sin and plot for the day, the hour, the place.
"רַגְלַיִם מְמַהֲרוֹת לָרוּץ לָרָעָה", בודאי שממהרין לעשות את החטא.

"feet that are swift in running to evil; ", because it is certain they rush to commit the sin.
"יָפִיחַ כְּזָבִים עֵד שָׁקֶר", שאם יתפשו הם מכזבים ומשקרין ונשבעין ואומרים משיחין היינו זה עם זה בדברים אחרים
"A false witness that breathes lies", that if they would be caught they would lie and swear and say that they support each other with different things.

"וּמְשַׁלֵּחַ מְדָנִים בֵּין אַחִים", שכל ישראל אחים ורעים הם שנאמר (תהלים קכב:ח) "לְמַעַן אַחַי וְרֵעָי אֲדַבְּרָה נָּא שָׁלוֹם בָּךְ"

"and he that sows discord among brethren", that all of Israel are brothers and compatriots as it says, " For my brethren and companions' sakes, I will now say: 'Peace be within thee.'

והנואף אשת חבירו הבעל שומע ושונאו ואף הנואף אינו יכול לראותו הוי משלח מדנים בין אחים הרי שבעה דברים קשים שהסוטה עושה.

And the adulterer causes the husband to hate him and he will hate the husband, and the adulterer cannot look at him, which is he sends delicacies between the brothers, these are the seven hard things that the sotah does.

אין תגובות: