יום שישי, 19 ביוני 2009

Shelach שלח

My Musing
The midrash starts out in the classic yelamdeinu formula with an inquiry into setting out on a journey before the Sabbath. The question is the potential desecration of the Shabbat if one docks after Shabbat. But this is a segue for the midrash to explore the real notion of a shaliach mitzvah- an emissary sent on an obligatory mission to fulfill a mitzvah. The classic reference that is referenced in the mishna succah is the case of a messenger sent to ransom Jewish captives.
The midrash is exploring the recipe for success on a mission. It is the giving of one’s all. But rather than use the spies of the parsha as an example the midrash uses the spies from Joshua when he has them scout the land. It is interesting to note the very closing comment of the midrash about Moshe’s decision to send the spies for himself.

מדרש תנחומא (ורשא) פרשת שלח סימן א
(במדבר יג:א,ב) "וַיְדַבֵּר יְדֹוָד אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר: שְׁלַח לְךָ אֲנָשִׁים וְיָתֻרוּ אֶת אֶרֶץ כְּנַעַן אֲשֶׁר אֲנִי נֹתֵן לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל אִישׁ אֶחָד אִישׁ אֶחָד לְמַטֵּה אֲבֹתָיו תִּשְׁלָחוּ כֹּל נָשִׂיא בָהֶם"

And the LORD spoke unto Moses, saying:
'Send thou men, that they may spy out the land of Canaan, which I give unto the children of Israel; of every tribe of their fathers shall ye send a man, every one a prince among them.
'
ילמדנו רבינו: מהו לפרוש לים הגדול קודם לשבת שלשה ימים?
כך שנו רבותינו: אין מפליגין את הספינה לים הגדול שלשה ימים קודם לשבת בזמן שהוא הולך למקום רחוק. אבל אם מבקש לפרוש כמו מצור לצידון מותר לו לפרוש אפילו בערב שבת מפני שהדבר ידוע שהוא יכול לילך מבעוד יום.
Our Rabbi should teach: What is the law- can one embark on an ocean journey three days prior to the Shabbat?
Our Rabbis taught: We do not set sail on a ship to the great ocean three days before the Shabbat when one is traveling to a far place. However, if one is going a short distance for example from Tyre to Sidon, it is permitted to embark even on the Sabbath eve because he knows he can make it there while it is still day.
במה דברים אמורים? בשלוחי הרשות, ואם היה שליח מצוה מותר לו לפרוש בכל יום שירצה.
למה? מפני שהוא שליח מצוה ושליח מצוה דוחה את השבת.

In what conditions does this apply? With voluntary emissaries, but if it is a case of an obligatory emissary he can leave whenever. Why? Because he is on a mission and an obligatory emissary’s mission can even push away the Shabbat.

וכן את מוצא בסוכה ששנינו 'שלוחי מצוה פטורין מן הסוכה' שאין לך חביב לפני הקדוש ברוך הוא כשליח מצוה, שהוא משתלח לעשות מצוה, ונותן נפשו כדי שיצליח בשליחותו.

And so you find with the laws of Succah that was taught, ‘obligatory emissaries are exempt from the commandment of living on a succah’ that there is no one more dear to the Holy One blessed be He, than an obligatory emissary, because he is sent to fulfill a commandment and he puts his soul into his mission.

ואין לך בני אדם שנשתלחו לעשות מצוה ונותנין נפשם להצליח בשליחותן כאותן שני שלוחים ששלח יהושע בן נון שנאמר (יהושע ב:א) "וַיִּשְׁלַח יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן מִן הַשִּׁטִּים שְׁנַיִם אֲנָשִׁים מְרַגְּלִים חֶרֶשׁ לֵאמֹר לְכוּ רְאוּ אֶת הָאָרֶץ וְאֶת יְרִיחוֹ וַיֵּלְכוּ וַיָּבֹאוּ בֵּית אִשָּׁה זוֹנָה וּשְׁמָהּ רָחָב וַיִּשְׁכְּבוּ שָׁמָּה"
And there was no better example of emissaries sent on an obligatory mission and put their souls into their mission than the two spies that Joshua sent as it says : “And Joshua the son of Nun sent out of Shittim two spies silently, saying: 'Go view the land, and Jericho.' And they went, and came into the house of a harlot whose name was Rahab, and lay there.

ומי היו? שנו רבותינו: אלו פנחס וכלב. והלכו ונתנו נפשם והצליחו בשליחותם.
מהו "חֶרֶשׁ לֵאמֹר"? מלמד שעשו עצמן קדרין. והיו צווחין ואומרים 'הרי קדרות כל מי שרוצה יבא ויקנה'
כל כך למה? שלא ירגיש בהן אדם. לכך כתיב "חֶרֶשׁ" קרי ביה 'חרס', כדי שלא יאמרו בני אדם מרגלים.
And who were they? Our Rabbis taught: They were Kalev and Pnichas. They went and put their souls into their mission and succeeded in their mission.
What is meant by “secretly, saying”? It teaches that they acted like pottery salesmen. They would call out saying ‘Pottery for sale- whoever wants come and buy’
Why all this (subterfuge)? So no one would perceive their presence. Therefore it says the word for silently (cherish) to be read as pottery (cheres), so they would not be discovered as spies.

"וַיֵּלְכוּ וַיָּבֹאוּ בֵּית אִשָּׁה זוֹנָה וּשְׁמָהּ רָחָב וַיִּשְׁכְּבוּ שָׁמָּה"
עמדה וקבלה אותן. הרגיש בהן מלך יריחו ושמע שבאו לחפור את כל הארץ שנאמר (יהושע ב:ב) "וַיֵּאָמַר לְמֶלֶךְ יְרִיחוֹ לֵאמֹר הִנֵּה אֲנָשִׁים בָּאוּ הֵנָּה הַלַּיְלָה מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל לַחְפֹּר אֶת הָאָרֶץ"

“And they went, and came into the house of a harlot whose name was Rahab, and lay there”
She stood and accepted them. The king of Jericho sensed their presence and heard that they were coming in to spy the land as it says “And it was told the king of Jericho, saying: 'Behold, there came men in hither to-night of the children of Israel to search out the land.'”

כיון שהלכו [הלך] לבקשם מה עשתה? רחב נטלה אותם להטמינם. אמר לה פנחס, 'אני כהן והכהנים נמשלו למלאכים שנאמר (מלאכי ב:ז) "כִּי שִׂפְתֵי כֹהֵן יִשְׁמְרוּ דַעַת וְתוֹרָה יְבַקְשׁוּ מִפִּיהוּ כִּי מַלְאַךְ יְדֹוָד צְבָאוֹת הוּא" והמלאך, רוצה נראה רוצה אינו נראה.
Since he went to seek them, what did Rachav do? She took them and hid them. Pinchas said, I am a cohen and the priests are similar to angels as it says “For the priest's lips should keep knowledge, and they should seek the law at his mouth; for he is the messenger of the LORD of hosts” and an angel if he does not want to be seen becomes invisible.

" וכן הנביאים נמשלו למלאכים שכך הוא אומר במשה (במדבר כ:טז) "וַנִּצְעַק אֶל יְדֹוָד וַיִּשְׁמַע קֹלֵנוּ וַיִּשְׁלַח מַלְאָךְ וַיֹּצִאֵנוּ
מִמִּצְרָיִם וְהִנֵּה אֲנַחְנוּ בְקָדֵשׁ עִיר קְצֵה גְבוּלֶךָ"
Similarly the prophets are similar to angels as it says with regards to Moshe “and when we cried unto the LORD, He heard our voice, and sent an angel, and brought us forth out of Egypt; and,
behold, we are in Kadesh, a city in the uttermost of thy border”

וכי מלאך היה?! והלא משה היה; אלא מכאן שהנביאים נקראו מלאכים, וכן הוא אומר (שופטים ב:א) "וַיַּעַל מַלְאַךְ יְדֹוָד מִן הַגִּלְגָּל אֶל הַבֹּכִים וַיֹּאמֶר אַעֲלֶה אֶתְכֶם מִמִּצְרַיִם וָאָבִיא אֶתְכֶם אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי לַאֲבֹתֵיכֶם וָאֹמַר לֹא אָפֵר בְּרִיתִי אִתְּכֶם לְעוֹלָם"
And was he an angel?! Was it not Moshe; Rather from here we call prophets angels, and it says “And the angel of the LORD came up from Gilgal to Bochim. And he said: '... I made you to go up out of Egypt, and have brought you unto the land which I swore unto your fathers; and I said: I will never break My covenant with you”

והלא פנחס היה? אלא מכאן שנקראו הנביאים מלאכים.

וכן את מוצא באשתו של מנוח, שאמרה, (שופטים יג:ו) "וַתָּבֹא הָאִשָּׁה וַתֹּאמֶר לְאִישָׁהּ לֵאמֹר אִישׁ הָאֱלֹקִים בָּא אֵלַי וּמַרְאֵהוּ כְּמַרְאֵה מַלְאַךְ הָאֱלֹקִים נוֹרָא מְאֹד וְלֹא שְׁאִלְתִּיהוּ אֵי מִזֶּה הוּא וְאֶת שְׁמוֹ לֹא הִגִּיד לִי:

And wasn’t it Pinchas? Rather from here we call prophets angels. And similarly we find with the wife of Manoach who said” Then the woman came and told her husband, saying: 'A man of God came unto me, and his countenance was like the countenance of the angel of God, very terrible; and I asked him not whence he was, neither told he me his name”

וכן הוא אומר (חגי א:יג) "וַיֹּאמֶר חַגַּי מַלְאַךְ יְדֹוָד בְּמַלְאֲכוּת יְדֹוָד לָעָם לֵאמֹר אֲנִי אִתְּכֶם נְאֻם יְדֹוָד" הא למדת שנקראו הנביאים מלאכים.
וכן הוא אומר (דברי הימים ב,לו:טז) "וַיִּהְיוּ מַלְעִבִים בְּמַלְאֲכֵי הָאֱלֹקִים וּבוֹזִים דְּבָרָיו וּמִתַּעְתְּעִים בִּנְבִאָיו עַד עֲלוֹת חֲמַת יְדֹוָד בְּעַמּוֹ עַד לְאֵין מַרְפֵּא"

And similarly it says “Then spoke Haggai the LORD'S messenger in the LORD'S message unto the people, saying: 'I am with you, says the LORD” you learn that prophets are called angels.

לפיכך אמר לה פנחס, כשאני רוצה נראה וכשאני רוצה איני נראה. ומנין שלא הטמינה אלא לכלב? שנאמר (יהושע ב:ד) "וַתִּקַּח הָאִשָּׁה אֶת שְׁנֵי הָאֲנָשִׁים וַתִּצְפְּנוֹ וַתֹּאמֶר כֵּן בָּאוּ אֵלַי הָאֲנָשִׁים וְלֹא יָדַעְתִּי מֵאַיִן הֵמָּה"
Therefore Pinchas said to her, when I want to be seen I am seen and when I do not want to be seen I will not be seen. And from where so we see that she (Rachav) only hid Calev? As it says “And the woman took the two men, and hid him; and she said: 'Yea, the men came unto me, but I knew not whence they were;

'ותצפנם' אינו אומר כאן אלא "וַתִּצְפְּנוֹ", ללמדך כמה נתנו עצמן שני צדיקים אלו לעשות שליחותן, אבל שלוחין ששלח משה היו רשעים מנין? ממה שקראו בענין ( במדבר פרק יד:לו) "וְהָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר שָׁלַח מֹשֶׁה לָתוּר אֶת הָאָרֶץ וַיָּשֻׁבוּ <וילונו> וַיַּלִּינוּ עָלָיו אֶת כָּל הָעֵדָה לְהוֹצִיא דִבָּה עַל הָאָרֶץ"

‘Hid them’ it does not say, rather it says “hid him”, to teach how much these two righteous people gave themselves to the mission, but the messengers that Moshe sent were evil? We learn it from the subject “And the men, whom Moses sent to spy out the land, and who, when they returned, made all the congregation to murmur against him, by bringing up an evil report against the land,”

הוי שלח לך אנשים.

That is “'Send thou men”

אין תגובות: