יום שישי, 16 ביולי 2010

dvarim דברים

My Musing
This week's midrash engages us with a simple idea: Israel cannot do battle without the approval of God or the instrument of ascertaining the legitimacy of the attack. In the wilderness, the Israelites are bidden not to engage Edom in an attack. Later in the Bible the nation does engage Aram in an attack. The midrash explains that this attack was not without the approval of the Sanhedrin.
But the oomph of the midrash is the statement, nestled neatly in the middle that the Torah was given to Israel to benefit the world. While it is easy to explain that this statement is axiomatic, the Torah benefits the world by imbuing it with a sense of justice and righteousness, the context of the midrash seems less optimistic. He alternate meaning might be that the Torah and the process of consulting the Sanhedrin protects the nations of the world from the Israelites's aggressiveness in pursuing the land and the birthright. (Never said midrash is PC)
מדרש תנחומא (ורשא) פרשת דברים סימן ג
(דברים ב:ב,ג,ד) "וַיֹּאמֶר יְדֹוָד אֵלַי לֵאמֹר.רַב לָכֶם סֹב אֶת הָהָר הַזֶּה פְּנוּ לָכֶם צָפֹנָה. וְאֶת הָעָם צַו לֵאמֹר אַתֶּם עֹבְרִים בִּגְבוּל אֲחֵיכֶם בְּנֵי עֵשָׂו הַיֹּשְׁבִים בְּשֵׂעִיר וְיִירְאוּ מִכֶּם וְנִשְׁמַרְתֶּם מְאֹד"

And the LORD spoke unto me, saying:
'Ye have compassed this mountain long enough; turn you northward.
And command thou the people, saying: Ye are to pass through the border of your brethren the children of Esau, that dwell in Seir; and they will be afraid of you; take ye good heed unto yourselves therefore;
זה שאמר הכתוב (תהלים ס:א) "לַמְנַצֵּחַ עַל שׁוּשַׁן עֵדוּת מִכְתָּם לְדָוִד לְלַמֵּד"
אימתי?
(תהלים ס:ב) "בְּהַצּוֹתוֹ אֶת אֲרַם נַהֲרַיִם וְאֶת אֲרַם צוֹבָה וַיָּשָׁב יוֹאָב וַיַּךְ אֶת אֱדוֹם בְּגֵיא מֶלַח שְׁנֵים עָשָׂר אָלֶף"
והרי כבר נאמר (מלכים א,יא:טז) "כִּי שֵׁשֶׁת חֳדָשִׁים יָשַׁב שָׁם יוֹאָב וְכָל יִשְׂרָאֵל עַד הִכְרִית כָּל זָכָר בֶּאֱדוֹם"
ואחרי כן חוזר ואומר "וַיָּשָׁב יוֹאָב וַיַּךְ אֶת אֱדוֹם בְּגֵיא מֶלַח".
זה שאמר הכתוב (ישעיהו נ:ח) "קָרוֹב מַצְדִּיקִי מִי יָרִיב אִתִּי נַעַמְדָה יָּחַד מִי בַעַל מִשְׁפָּטִי יִגַּשׁ אֵלָי"
נתן הקדוש ברוך הוא את התורה לישראל כדי שיזכו בה לכל האומות.

This is what the scripture says "For the Leader; upon Shushan Eduth; Michtam of David, to teach" When?
"when he strove with Aram-naharaim and with Aram-zobah, and Joab returned, and smote of Edom in the Valley of Salt twelve thousand."
But it already says, " for Joab and all Israel remained there six months, until he had cut off every male in Edom" and afterwards it says "Joab returned, and smote of Edom in the Valley of Salt"
This is what the scriptures says, "He is near that justifieth me; who will contend with me? let us stand up together; who is mine adversary? let him come near to me."
The Holy One, blessed be He, gave the Torah to Israel to enable the nations of the world to benefit from it.
את מוצא שיואב היה ראש סנהדרין שנאמר (שמואל ב,כג:ח) "אֵלֶּה שְׁמוֹת הַגִּבֹּרִים אֲשֶׁר לְדָוִד יֹשֵׁב בַּשֶּׁבֶת תַּחְכְּמֹנִי רֹאשׁ הַשָּׁלִשִׁי הוּא עֲדִינוֹ <העצנו> הָעֶצְנִי עַל שְׁמֹנֶה מֵאוֹת חָלָל בְּפַעַם <אחד> אֶחָת"
זה יואב, ודוד חכם מכלם היה שנאמר (שמואל ב,יד:כ) "לְבַעֲבוּר סַבֵּב אֶת פְּנֵי הַדָּבָר עָשָׂה עַבְדְּךָ יוֹאָב אֶת הַדָּבָר הַזֶּה וַאדֹנִי חָכָם כְּחָכְמַת מַלְאַךְ הָאֱלקִים לָדַעַת אֶת כָּל אֲשֶׁר בָּאָרֶץ"

You find that Yoav was the head of the Sanhedrin as it says, "These are the names of the mighty men whom David had: Josheb-basshebeth a Tahchemonite, chief of the captains; the same was Adino the Eznite; [he lifted up his spear] against eight hundred, whom he slew at one time." This is Yoav, and David was wiser than all, as it says, "to change the face of the matter hath thy servant Joab done this thing; and my lord is wise, according to the wisdom of an angel of God, to know all things that are in the earth."
ולא היו עושין דבר אלא על פי סנהדרין שנאמר "לַמְנַצֵּחַ עַל שׁוּשַׁן עֵדוּת מִכְתָּם לְדָוִד לְלַמֵּד" ' שׁוּשַׁן' אלו סנהדרין שנאמר (שיר השירים ז:ג) "שָׁרְרֵךְ אַגַּן הַסַּהַר אַל יֶחְסַר הַמָּזֶג בִּטְנֵךְ עֲרֵמַת חִטִּים סוּגָה בַּשּׁוֹשַׁנִּים" ' עֵדוּת' על שם התורה שנקראת עדות. ' מִכְתָּם' זה דוד שנעשה מלך וקורא עצמו 'עני תם' שהלך בתמימות עם קונו ללמד ללמדו הדבר.
And they would not do anything except with the approval of the Sanhedrin, as it says, " For the Leader; upon Shushan Eduth; Michtam of David, to teach" Shushan is the Sanhedrin as it says, "Thy navel is like a round goblet, wherein no mingled wine is wanting; thy belly is like a heap of wheat set about with lilies." Eduth is the Torah that called Edut(testimony) Michtam is David that he was crowned king and called himself 'Ani Tam- poor and pure' that he walked in perfection with his master to teach him.

אימתי? "בְּהַצּוֹתוֹ אֶת אֲרַם נַהֲרַיִם"
מהו? כשהלך יואב להלחם עם ארם נהרים, יצאו לקראתו. אמרו לו, את מבני בניו של יעקב ואנו מבני בניו של לבן, והרי התנאי שלהם קיים דכתיב (בראשית לא:נב) "עֵד הַגַּל הַזֶּה וְעֵדָה הַמַּצֵּבָה אִם אָנִי לֹא אֶעֱבֹר אֵלֶיךָ אֶת הַגַּל הַזֶּה וְאִם אַתָּה לֹא תַעֲבֹר אֵלַי אֶת הַגַּל הַזֶּה וְאֶת הַמַּצֵּבָה הַזֹּאת לְרָעָה"
כששמע יואב כך, חזר אצל דוד. אמר לו, 'מה אתה אומר? הרי תנאי שבועת יעקב?' מיד הושיבו, 'סנהדרין, שושן, עדות ללמד למדוהו.' ואמרו לו, 'באמת כך היה התנאי?' אלא שהם עברו תחלה. בלעם הרשע לא כך אמר? (במדבר כג:ז) "וַיִּשָּׂא מְשָׁלוֹ וַיֹּאמַר מִן אֲרָם יַנְחֵנִי בָלָק מֶלֶךְ מוֹאָב מֵהַרְרֵי קֶדֶם לְכָה אָרָה לִּי יַעֲקֹב וּלְכָה זֹעֲמָה יִשְׂרָאֵל"

When? "when he strove with Aram-naharaim" What is this?
When Yoav went to battle with Aram-Naharaim, they came to meet him. They said to him, you are from the sons of Jacob and we are from the sons of Laban. And behold there was a condition that is till in force as it is written, "This heap be witness, and the pillar be witness, that I will not pass over this heap to thee, and that thou shalt not pass over this heap and this pillar unto me, for harm."
When Yoav heard this, he returned to David. He said to him, 'what say you? The condition is an oath of Jacob? He answered immediately, Sanhedrin, Shushan, Eduth, taught him. They (the Sanhedrin) said to him, 'and was this really the condition?' Rather thet crossed first. Did not the Evil Bilam say thus? "And he took up his parable, and said: From Aram Balak bringeth me, the king of Moab from the mountains of the East: 'Come, curse me Jacob, and come, execrate Israel.'"


וכושן רשעתים לא שעבד בנו שנאמר (שופטים ג:ח) "וַיִּחַר אַף יְדֹוָד בְּיִשְׂרָאֵל וַיִּמְכְּרֵם בְּיַד כּוּשַׁן רִשְׁעָתַיִם מֶלֶךְ אֲרַם נַהֲרָיִם וַיַּעַבְדוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת כּוּשַׁן רִשְׁעָתַיִם שְׁמֹנֶה שָׁנִים" הם הרשיעו עלינו שתי רשעיות, כיון שהורו להם סנהדרין כך חזר עליהם והרגם שנאמר "בְּהַצּוֹתוֹ אֶת אֲרַם נַהֲרַיִם וְאֶת אֲרַם צוֹבָה וַיָּשָׁב יוֹאָב וַיַּךְ אֶת אֱדוֹם בְּגֵיא מֶלַח שְׁנֵים עָשָׂר אָלֶף"

And Cushan Risha'tayim did not enslave his son, as it says, "Therefore the anger of the LORD was kindled against Israel, and He gave them over into the hand of Cushan-rishathaim king of Aram-naharaim; and the children of Israel served Cushan-rishathaim eight years.They committed evil against us twice. Since the Sanhedrin decided he returned to them and killed them as it says, "when he strove with Aram-naharaim and with Aram-zobah, and Joab returned, and smote of Edom in the Valley of Salt twelve thousand"

והלא עם ארם עשה מלחמה! מהו ויך את אדום? היה צריך לומר 'ויך את ארם' ולא אדום. אלא כשבא יואב להלחם עם ארם, עמדו עליו בני אדום ואמרו לו, 'לא כך אמר להם הקדוש ברוך הוא
(דברים ב:ה) "אַל תִּתְגָּרוּ בָם כִּי לֹא אֶתֵּן לָכֶם מֵאַרְצָם עַד מִדְרַךְ כַּף רָגֶל כִּי יְרֻשָּׁה לְעֵשָׂו נָתַתִּי אֶת הַר שֵׂעִיר"

And did not the nation of Aram make war! What is "smote of Edom"? He needed to say, 'smote Aram" and not Edom. Rather, when Yoav came to battle with Aram, the sons of Edom stood in the way, and said to him, 'did not the Holy One blessed, be He, say "contend not with them; for I will not give you of their land, no, not so much as for the sole of the foot to tread on; because I have given mount Seir unto Esau for a possession."

השיב יואב, 'לא כך אמר לנו?
"אַתֶּם עֹבְרִים בִּגְבוּל אֲחֵיכֶם בְּנֵי עֵשָׂו", הניחו אותנו לעבור לארצנו.
אמר יואב, 'אם נחריב אדום עכשיו, אין אנו מוצאין בחזרתנו לא אכילה ולא שתיה אלא נניח אותם עד שנכה את ארם ונחזור עליהן. לכך נאמר "וַיָּשָׁב יוֹאָב וַיַּךְ אֶת אֱדוֹם בְּגֵיא מֶלַח". אמר הקדוש ברוך הוא, 'מה אתם מועילין שתכו את אדום קמעא קמעא? אבישי בן צרויה הרג י"ח אלף, (שמואל ב,ח:ו) "וַיָּשֶׂם דָּוִד נְצִבִים בַּאֲרַם דַּמֶּשֶׂק וַתְּהִי אֲרָם לְדָוִד לַעֲבָדִים נוֹשְׂאֵי מִנְחָה וַיֹּשַׁע יְדֹוָד אֶת דָּוִד בְּכֹל אֲשֶׁר הָלָךְ"

Yoav responded, 'did not thus you say to us" Ye are to pass through the border of your brethren the children of Esau," allow him to pass our land.
Said Yoav, If we destroy Edom now, we will not find upon our return, nothing to eat, nor to drink, rather we will let them be until we strike Aram ans return to them. Therefore it say, "Joab returned, and smote of Edom in the Valley of Salt". Said the Holy One, blessed be He, what would you prefer, to strike Edom bit by bit? Avishai ben Tzeruyah killed 18,000 " Then David put garrisons in Aram of Damascus; and the Arameans became servants to David, and brought presents. And the LORD gave victory to David whithersoever he went.

כשיגיע זמן אני אכלה את אדום ואחריבנה שנאמר (עובדיה א:יט) "וְיָרְשׁוּ הַנֶּגֶב אֶת הַר עֵשָׂו וְהַשְּׁפֵלָה אֶת פְּלִשְׁתִּים וְיָרְשׁוּ אֶת שְׂדֵה אֶפְרַיִם וְאֵת שְׂדֵה שֹׁמְרוֹן וּבִנְיָמִן אֶת הַגִּלְעָד" (עובדיה א:כ-כא) "וְגָלֻת הַחֵל הַזֶּה לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר כְּנַעֲנִים עַד צָרְפַת וְגָלֻת יְרוּשָׁלִַם אֲשֶׁר בִּסְפָרַד יִרְשׁוּ אֵת עָרֵי הַנֶּגֶב. וְעָלוּ מוֹשִׁעִים בְּהַר צִיּוֹן לִשְׁפֹּט אֶת הַר עֵשָׂו
באותה שעה " וְהָיְתָה לַידֹוָד הַמְּלוּכָה"

When the time comes, I will finish Edom and destroy her, as it says, "And they of the South shall possess the mount of Esau, and they of the Lowland the Philistines; and they shall possess the field of Ephraim, and the field of Samaria; and Benjamin shall possess Gilead." "And the captivity of this host of the children of Israel, that are among the Canaanites, even unto Zarephath, and the captivity of Jerusalem, that is in Sepharad, shall possess the cities of the South. And saviours shall come up on mount Zion to judge the mount of Esau;" At that very moment
" and the kingdom shall be the LORD'S"

אין תגובות: