יום שישי, 9 ביולי 2010

מטות Matot

My Musing
This week’s selection is a midrash in two layers. The midrash begins by examining the exalted status of Moshe. Moshe is told that he will die after he finishes the last task of avenging Israel for what the Midianites did. The midrash begins by assuming that the decree for Moshe’s death was given and it was out his unique position that God merited him “another day” to lead the attack.
However, the midrash takes a step in the other direction through a comparison with Joshua, who is supposed to be Moshe’s complete successor. Yet we find that there is one difference. In making the comparison the midrash changes course and leaves us wondering, which came first, the decree of Moshe’s death or the decree of Avenging Israel.

מדרש תנחומא (ורשא) פרשת מטות סימן ד
(במדבר לא:א,ב) "וַיְדַבֵּר יְדֹוָד אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר. נְקֹם נִקְמַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֵת הַמִּדְיָנִים אַחַר תֵּאָסֵף אֶל עַמֶּיךָ"

And the LORD spoke unto Moses, saying:
'Avenge the children of Israel of the Midianites; afterward shalt thou be gathered unto thy people.'

דבר אחר: "נְקֹם נִקְמַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" זה שאמר הכתוב (איוב לו:ז) "לֹא יִגְרַע מִצַּדִּיק עֵינָיו וְאֶת מְלָכִים לַכִּסֵּא וַיֹּשִׁיבֵם לָנֶצַח וַיִּגְבָּהו"

Another idea: “Avenge the children of Israel”, this is what the scripture says, “He will not withdraw His eyes from the righteous; but with kings upon the throne He setteth them for ever, and they are exalted.”

ּמהו "לֹא יִגְרַע מִצַּדִּיק עֵינָיו" אין הקדוש ברוך הוא מונע מן הצדיק מה שרוצה לראות בעינו. ללמדך שמשה מתאוה לראות בנקמת המדינים קודם שימות, והיה מבקש מן הקדוש ברוך הוא על כך שיראם בעיניו. ועליו נאמר (תהלים נח:יא) "יִשְׂמַח צַדִּיק כִּי חָזָה נָקָם פְּעָמָיו יִרְחַץ בְּדַם הָרָשָׁע"
"יִשְׂמַח צַדִּיק" זה משה. "כִּי חָזָה נָקָם" נקמת מדין. "פְּעָמָיו יִרְחַץ בְּדַם הָרָשָׁע" זה בלעם.
אמר משה לפנחס ולאנשים הצובאים, 'יודע אני שבלעם הרשע שם שהלך ליטול שכרו. עד שהזאב בא לצאן פרשו לו המצודה. ואם תראו אותו רשע שעושה כשפים, הראו לו את הציץ, שכתוב בו (שמות כח:לו) "קֹדֶשׁ לַידֹוָד" והוא נופל והרגו אותו.

What is “He will not withdraw his eyes from the righteous”?
The Holy One, blessed be He, does not prevent the righteous from seeing what they want. This teaches that Moshe desired to see the vengeance on the Midianites, before he died, and asked the Holy One, blessed be He, to allow him to see it with his eyes. And on him it is said, “The righteous shall rejoice when he seeth the vengeance; he shall wash his feet in the blood of the wicked.”
The righteous shall rejoice” refers to Moshe. “He sees the vengeance” refers to the avenging of Israel on Midian. “he shall wash his feet in the blood of the wicked” refers to Bilam.
Moshe said to Pinchas and the army with him, I know that the evil Bilam is there to collect his fee. Until the wolf comes to the sheep he will be vulnerable” And if you see the very evil one who used magic, show him the frontlet plate of the headdress of the High Priest” because it is written , “Holy to God” and he will fall and will kill him.

(במדבר לא:ח) "וְאֶת מַלְכֵי מִדְיָן הָרְגוּ עַל חַלְלֵיהֶם אֶת אֱוִי וְאֶת רֶקֶם וְאֶת צוּר וְאֶת חוּר וְאֶת רֶבַע חֲמֵשֶׁת מַלְכֵי מִדְיָן וְאֵת בִּלְעָם בֶּן בְּעוֹר הָרְגוּ בֶּחָרֶב"
“And the kings of Midian were killed with the rest of their slain: Evi, and Rekem, and Zur, and Hur, and Reba, the five kings of Midian; Balaam also the son of Beor they slew with the sword.
"וְאֶת מַלְכֵי מִדְיָן הָרְגוּ עַל חַלְלֵיהֶם" שהיו עושין כשפין עם בלעם ופורחים באויר והראו להם את הציץ ונפלו על חלליהם. אמרו זכרונם לברכה, 'כתיב ביהושע (יהושע א:ה) "לֹא יִתְיַצֵּב אִישׁ לְפָנֶיךָ כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ כַּאֲשֶׁר הָיִיתִי עִם מֹשֶׁה אֶהְיֶה עִמָּךְ לֹא אַרְפְּךָ וְלֹא אֶעֶזְבֶךָּ"
והיה צריך יהושע לחיות ק"כ שנה כמשה רבינו. ולמה נתקצרו עשר שנים? שבשעה שאמר ליה הקדוש ברוך הוא למשה " נְקֹם נִקְמַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" וגו' אף על פי שנתבשר בשורות מות, לא אמר, 'מחר אני מת, מה יועיל לי שאנקם במדין?, אלא נזדרז לכל אותו ענין שנאמר (במדבר לא:ו) "וַיִּשְׁלַח אֹתָם מֹשֶׁה אֶלֶף לַמַּטֶּה לַצָּבָא אֹתָם וְאֶת פִּינְחָס בֶּן אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן לַצָּבָא וּכְלֵי הַקֹּדֶשׁ וַחֲצֹצְרוֹת הַתְּרוּעָה בְּיָדוֹ" אבל יהושע לא עשה כן. כשבא להלחם עם ל"א מלכים, אמר, 'אם אני הורגם מיד אני מת כשם שאירע למשה רבינו.' מה עשה? התחיל באחד ומעכב במלחמתן שנאמר (יהושע יא:יח) "יָמִים רַבִּים עָשָׂה יְהוֹשֻׁעַ אֶת כָּל הַמְּלָכִים הָאֵלֶּה מִלְחָמָה" אמר לו הקדוש ברוך הוא, 'וכך עשית?! הריני מקצר שנותיך עשר שנים. אמר דוד ( משלי יט:כא) "רַבּוֹת מַחֲשָׁבוֹת בְּלֶב אִישׁ וַעֲצַת יְדֹוָד הִיא תָקוּם"

“And the kings of Midian were killed with the rest of their slain” that they practiced thaumaturgy with Bilam and they would open to the air and they wiuld show them the frontlet of the high priest and they fell to their death on top of their slain. They of blessed memory said, it is written in Joshua, “There shall not any man be able to stand before thee all the days of thy life; as I was with Moses, so I will be with thee; I will not fail thee, nor forsake thee”
And he was supposed to live 120 years like Moshe our teacher. And why were his years cut short? That at the moment that the Holy One. Blessed be He said to Moshe, “Avenge the Midianites”, even though the news of Moshe’s death was announced, Moshe did not say, “Tomorrow I die, what benefit is this to me to seek revenge on Midian?” Rather he quickly tackled the entire task. As it says, “And Moses sent them, a thousand of every tribe, to the war, them and Phinehas the son of Eleazar the priest, to the war, with the holy vessels and the trumpets for the alarm in his hand” but Joshua did not do so. When it came to battle the 31 kings, he said, ‘If I kill them immediately, I will die as happened to Moshe our teacher’ What did he do? He began with one and delayed the battle as it says, “Joshua made war a long time with all those kings”. Said to him the Holy One, blessed be He, This is what you did?! Behold I will shorten your days by ten years. Said David, “There are many devices in a man's heart; but the counsel of the LORD, that shall stand.”

אין תגובות: