יום שישי, 13 באוגוסט 2010

שופטים Shoftim

My Musing
In this week's selection, which appears to be a later addition to the Tanhuma genre, the midrash picks up on a potential redundancy in the opening words of the parsha. Why judges and officers or police? The midrash understands the word 'officers' to be a modifier for the word 'judges' in other words the judge has to police himself. There can be no impropriety in the judge. Any impropriety creates the opportunity for a miscarriage of justice.

מדרש תנחומא (ורשא) פרשת שופטים סימן ג
(דברים טז:יח) "שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים תִּתֶּן לְךָ בְּכָל שְׁעָרֶיךָ אֲשֶׁר יְדֹוָד אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ לִשְׁבָטֶיךָ וְשָׁפְטוּ אֶת הָעָם מִשְׁפַּט צֶדֶק"

Judges and officers shalt thou make thee in all thy gates, which the LORD thy God giveth thee, tribe by tribe; and they shall judge the people with righteous judgment.

"שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים" צריך שיהיו השופטים בעלי זרוע במעשים טובים. שכך עשה משה, (שמות יח:כה) "וַיִּבְחַר מֹשֶׁה אַנְשֵׁי חַיִל מִכָּל יִשְׂרָאֵל וַיִּתֵּן אֹתָם רָאשִׁים עַל הָעָם שָׂרֵי אֲלָפִים שָׂרֵי מֵאוֹת שָׂרֵי חֲמִשִּׁים וְשָׂרֵי עֲשָׂרֹת" בתורה ובמעשים טובים ובגבורה.

"Judges and officers", the judges are required to be accomplished with good deeds. As Moshe did, "And Moses chose able men out of all Israel, and made them heads over the people, rulers of thousands, rulers of hundreds, rulers of fifties, and rulers of tens" in Torah, good deeds and courage.
וצריך שיהיו נקיים מכל משפט, שלא יהא לאדם פתחון פה עליהם כמשה שאמר לישראל, (במדבר טז:טו) "וַיִּחַר לְמֹשֶׁה מְאֹד וַיֹּאמֶר אֶל יְדֹוָד אַל תֵּפֶן אֶל מִנְחָתָם לֹא חֲמוֹר אֶחָד מֵהֶם נָשָׂאתִי וְלֹא הֲרֵעֹתִי אֶת אַחַד מֵהֶם" ושמואל שאמר, (שמואל א,יב:ג) "הִנְנִי עֲנוּ בִי נֶגֶד יְדֹוָד וְנֶגֶד מְשִׁיחו,ֹ אֶת שׁוֹר מִי לָקַחְתִּי וַחֲמוֹר מִי לָקַחְתִּי וְאֶת מִי עָשַׁקְתִּי אֶת מִי רַצּוֹתִי וּמִיַּד מִי לָקַחְתִּי כֹפֶר וְאַעְלִים עֵינַי בּוֹ וְאָשִׁיב לָכֶם"
הוי אומר שופטים ושוטרים שלא יהא בהם דבר של פסולות.

And it is required that they are clear of all judgments, that there should not be the opportunity for anyone to claim against them, as Moshe said to Israel, "And Moses was very wroth, and said unto the LORD: 'Respect not Thou their offering; I have not taken one ass from them, neither have I hurt one of them.'" And Samuel who said, "Here I am; witness against me before the LORD, and before His anointed: whose ox have I taken? or whose ass have I taken? or whom have I defrauded? or whom have I oppressed? or of whose hand have I taken a ransom to blind mine eyes therewith? and I will restore it you.'" That is the fulfillment of the phrase " Judges and officers" that there should not be any nuance of impropriety which would recuse them from the task.
מעשה ברבי חנינא בן אלעזר שהיה לו אילן נטוע בתוך שדהו ונופיו נוטות לשדה אחר. בא אדם אחד וקבל לפניו ואמר, 'אילנו של איש פלוני נוטה לתוך שדי'
אמר ליה לך ובוא למחר, אמר ליה כל הדינין הבאים לפניך מיד אתה פוסק ודיני אתה מאחר?!
מה עשה רבי חנינא? מיד שלח פועליו וקצץ את האילן שהיה בתוך שדהו ונוטה לשדה אחר. למחר בא אותו האיש לפניו לדין. אמר לו, 'לבעל דינו צריך אתה לקוץ אותו'.
אמר לו, 'ולמה אילן שלך ענפיו נוטין לשדה אחר?'
אמר לו, 'צא וראה כשם שאתה רואה את שלי כך עשה את שלך!
מיד הלך ועשה כך.
לפיכך כתיב, "שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים" שלא יהא בשופט דבר של פסולת.

It happened that Rabbi Chanina ben Elazar had a tree that was growing in his field, but some of its branches were leaning over into another's field. The next day, the owner of the other field came in font of him (Rabbi Chanina) for arbitration. He said, 'to the plaintiff is the decision, and you have to trim it.'
He said, 'and why do the branches of your tree tilt into another's field?!'
He replied, 'go and see, just like you see mine, you will se yours'
Immediately, he went and did as told.
Therefore it says, "Judges and officers" that there should never be any impropriety in a judge.

אין תגובות: