יום שישי, 4 במרץ 2011

Pekudei פקודי

My Musing
There is so much to read into this week's selection. In the middle ages, the concept of replacement, namely that the Jews who had been the chosen people and were rejected by God could not return to their pristine estate and that God had a new chosen people. The opening of the midrash is a direct refutation of this idea. But the midrash goes further in that it drives home the idea that God all along wants to be with us and that it is our misdeeds which drive him away,
but as soon as we can turn our direction, He will return, albeit in increments.

מדרש תנחומא (ורשא) פרשת פקודי סימן ו
(שמות לח:כא) "אֵלֶּה פְקוּדֵי הַמִּשְׁכָּן מִשְׁכַּן הָעֵדֻת אֲשֶׁר פֻּקַּד עַל פִּי מֹשֶׁה עֲבֹדַת הַלְוִיִּם בְּיַד אִיתָמָר בֶּן אַהֲרֹן הַכֹּהֵן"

These are the accounts of the tabernacle, the tabernacle of the testimony, as they were rendered according to the commandment of Moses, through the service of the Levites, by the hand of Ithamar, the son of Aaron the priest.

עדות לכל באי העולם שנמחל להם על מעשה העגל. למה הדבר דומה? למלך שנשא אשה והיה מחבבה. כעס עליה והלך לו. היו שכנותיה אומרות, 'שוב בעליך אינו חוזר לך.' לימים בא ונכנס. עמד בפלטרין ואכל ושתה עמה ועדיין שכנותיה לא היו מאמינות שנתרצה לה. ומתוך כך ראו ריח בשמים עולה מן הבית ידעו הכל שנתרצה לה.

It is testimony to the entire world that they (the Israelites) were forgiven for the act of the golden calf. To what is this similar? To a king who marries a woman and adored her. Then he was angered by her and left on his own. Her neighbors would say, "your husband will never return". After many days he returned and came in. He stood at the palace and feasted with her and still her neighbors would not believe that she had made amends to him. And for this the king made sure to enable all to see the pungent smoke rise from the house from the food she cooked for him and this way all knew that she was fully forgiven and restored to her rightful place.
כך הקדוש ברוך הוא חבב את ישראל ונתן להם את התורה וקרא אותם ממלכת כהנים וגוי קדוש. לאחר ארבעים יום סרחו, אמרו הגוים, 'שוב אינו חוזר עליהם.' עמד משה ובקש רחמים, ואמר לו
(במדבר יד:כ) "וַיֹּאמֶר יְדֹוָד סָלַחְתִּי כִּדְבָרֶךָ"
אמר משה, 'מי מודיע לאומות?'
אמר ליה, (שמות כה:ח) "וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם"
כיון שראו אומות העולם הריח של קטרת מתמר ועולה מתוך המשכן ידעו שנתרצה להם הקדוש ברוך הוא.

Similarly the Holy One, blessed be He, adores Israel and gave them the Torah and called them a priestly kingdom and a holy nation. After forty days they spoiled, and the nations said, "'surely God will not return to them" Moshe stood up and requested mercy, and God said to him, "And the LORD said: 'I have pardoned according to thy word."
Said Moshe, "who will let the nations know?"
He said to him, "And let them make Me a sanctuary, that I may dwell among them"
Once the nations of the world saw the scent of the incense spread and rise from the Sanctuary, they knew that the Holy One, blessed be He, had forgiven them.

"אֵלֶּה פְקוּדֵי הַמִּשְׁכָּן" וכתיב (שמות א:א) "[ו]ְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הַבָּאִים מִצְרָיְמָה אֵת יַעֲקֹב אִישׁ וּבֵיתוֹ בָּאוּ"
בא וראה כמה חבב הקדוש ברוך הוא את המשכן. שהניח את העליונים ושכן בתוך המשכן. אמר רבי שמעון, 'עיקר שכינה בתחתונים היתה. שנאמר, (בראשית ג:ח) "וַיִּשְׁמְעוּ אֶת קוֹל יְדֹוָד אֱלֹקִים מִתְהַלֵּךְ בַּגָּן לְרוּחַ הַיּוֹם וַיִּתְחַבֵּא הָאָדָם וְאִשְׁתּוֹ מִפְּנֵי יְדֹוָד אֱלֹקִים בְּתוֹךְ עֵץ הַגָּן".
בא אדם וחטא, נסתלקה מן הארץ לשמים. עמד קין והרג את אחיו, נסתלקה מן הרקיע הראשון לשני. עמד דור אנוש, והכעיס לפניו, נסתלקה מן השני לשלישי. עמד דור המבול והשחית דרכו, נסתלקה מן השלישי לרביעי. דור הפלגה נתגאה, נסתלקה מן רביעי לחמישי. סדומיים קלקלו, נסתלקה מן החמישי לששי. עמדו אמרפל וחבריו, נסתלקה מן ששי לשביעי.

"These are the accounts of the tabernacle" and it is written " "[And] these are the names of the sons of Israel, who came into Egypt with Jacob; every man came with his household"
Come and see how the Holy One, blessed be He, adores the Sanctuary. That he left the upper bodies and dwelled in the midst of the Sanctuary. Said Rabbi Shimon, ' the essence of the Divine Presence is in the lower bodies. As it says, " And they heard the voice of the LORD God walking in the garden toward the cool of the day; and the man and his wife hid themselves from the presence of the LORD God amongst the trees of the garden"
Came along Adam and he sinned, and the Divine Presence removed itself to the heavens. Stood Kain and killed Hevel, and It was removed from the first firmament to the second. Stood the generation of Enoch and angered in front of Him (according to tradition this generation began the worship of idols), and It was removed from the second to the third. Came the generation of the Flood and laid waste to the path of the world and removed It from the third to the fourth. The generation of the great divide ( the Tower of Babel story) were haughty and It was removed from the fourth to the fifth. The Sodomites ruined the world further, and It was removed from the fifth to the sixth. Came Amraphel and his cronies and their wars removed It from the sixth to the seventh.
עמד אברהם וסגל מעשים טובים. נמשכה השכינה מן שביעי לששי. יצחק משכה מן ששי לחמישי. יעקב מן חמישי לרביעי. לוי בנו מן רביעי לשלישי. קהת בן לוי מן שלישי לשני. עמרם מן שני לראשון. משה ביום שהוקם המשכן וכבוד ה' מלא את המשכן, זה שאמר הכתוב (משלי ב:כא) כִּי יְשָׁרִים יִשְׁכְּנוּ אָרֶץ וּתְמִימִים יִוָּתְרוּ בָהּ", ישכינו השכינה בארץ.

Stood Abraham and did good deeds. This drew the Divine Presence back from the seventh to the sixth. Isaac pulled It from the sixth to the fifth. Jacob drew it from the fifth to the fourth. Levi his son drew It from the fourth to the third. Kehat the son of Levi drew It back from the third to the second. Amram (Moshe's father) drew It from the second to the first. Moshe, on the day he erected the Sanctuary and the glory of God filled the sanctuary, this what the scripture says, " For the upright shall dwell in the land, and the whole-hearted shall remain in it." The Divine Presence will dwell in the land.

אין תגובות: