יום שישי, 11 במרץ 2011

Vayikra ויקרא

My Musing
The midrash continues with the idea that Moshe did not want to be leader- he shied away from the position, yet the midrash demonstrates, he was great and deserved of the opening of this week;s parsha that God called him.
מדרש תנחומא (ורשא) פרשת ויקרא סימן ד
(ויקרא א:א) "וַיִּקְרָא אֶל מֹשֶׁה וַיְדַבֵּר יְדֹוָד אֵלָיו מֵאֹהֶל מוֹעֵד לֵאמֹר "

And the LORD called unto Moses, and spoke unto him out of the tent of meeting, saying:

מהיכן קרא לו? מאהל מועד.
יהא שמיה מברך לעלם, שמניח העליונים ובחר בתחתונים לשכן במשכן בשביל אהבתן של ישראל. וכן אמר שלמה (מלכים א, ח:כז) "כִּי הַאֻמְנָם יֵשֵׁב אֱלֹקִים עַל הָאָרֶץ הִנֵּה הַשָּׁמַיִם וּשְׁמֵי הַשָּׁמַיִם לֹא יְכַלְכְּלוּךָ אַף כִּי הַבַּיִת הַזֶּה אֲשֶׁר בָּנִיתִי"
יש פוחר מתאוה לכלי חרס כביכול כי יוצר הכל הוא. אלא בשביל האהבה (תהלים פד:ג) "נִכְסְפָה וְגַם כָּלְתָה נַפְשִׁי לְחַצְרוֹת יְדֹוָד לִבִּי וּבְשָׂרִי יְרַנְּנוּ אֶל אֵל חָי"

From where did He call him? From the Tent of meeting. May His name be blessed forever, that He left the upper bodies and chose to be with the lower creatures to dwell in the Sanctuary because of His love of Israel. And so did Solomon say, “But will God in very truth dwell on the earth? Behold, heaven and the heaven of heavens cannot contain Thee; how much less this house that I have built”
There is the potter who desires a ceramic utensil because he created the entire piece. But for love “My soul yearns, yea, even pines for the courts of the LORD; my heart and my flesh sing for joy unto the living God.”
וכן הוא אומר "וַיִּקְרָא אֶל מֹשֶׁה" "מֵאֹהֶל מוֹעֵד. גדול היה משה, ראה מה כתיב (בראשית א:ה) "וַיִּקְרָא אֱלֹקִים לָאוֹר יוֹם, וְלַחֹשֶׁךְ קָרָא לָיְלָה, וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹקֶר יוֹם אֶחָד" וכאן "וַיִּקְרָא אֶל מֹשֶׁה" זו קריאה וזו קריאה. מי גדול, השובה או הנשבה? הוי אומר הנשבה.

And similarly it says, “And He called to Moshe” “from the Tent of meeting”. Great was Moshe, see what is written “And God called the light Day, and the darkness He called Night. And there was evening and there was morning, one day.” And here “And He called to Moshe”. This is a calling and that is a calling. Who is greater the captor or the captured? This is to say the captured.
ראה מה כתיב "וַיִּקְרָא אֱלֹקִים לָאוֹר יוֹם", ואין אור אלא תורה שנאמר (משלי ו:כג) "כִּי נֵר מִצְוָה וְתוֹרָה אוֹר וְדֶרֶךְ חַיִּים תּוֹכְחוֹת מוּסָר"
ומשה שבה כל התורה שנאמר (תהלים סח:יט) "עָלִיתָ לַמָּרוֹם שָׁבִיתָ שֶּׁבִי לָקַחְתָּ מַתָּנוֹת בָּאָדָם וְאַף סוֹרְרִים לִשְׁכֹּן יָהּ אֱלקִים"
אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה. 'בעולם הזה עשיתיך ראש על כל ישראל, ולעולם הבא כשיבואו הצדיקים ליטול שכרם אתה בא בראש כולם שנאמר (דברים לג:כא) "וַיַּרְא רֵאשִׁית לוֹ כִּי שָׁם חֶלְקַת מְחֹקֵק סָפוּן וַיֵּתֵא רָאשֵׁי עָם צִדְקַת יְדֹוָד עָשָׂה וּמִשְׁפָּטָיו עִם יִשְׂרָאֵל"

See what is written, ““And God called the light Day” and there is no light [in reference to anything else] other than the Torah as it says, “For the commandment is a lamp, and the teaching is light, and reproofs of instruction are the way of life”
And Moshe captured all the Torah as it says, “Thou hast ascended on high, Thou hast led captivity captive; Thou hast received gifts among men, yea, among the rebellious also, that the LORD God might dwell there.”
Said to him the Holy One, blessed be He, ‘In this world, I made you head of all Israel, and in the world to come, when the righteous come to take their reward, you will be at their head as it says, “And he chose a first part for himself, for there a portion of a ruler was reserved; and there came the heads of the people, he executed the righteousness of the LORD, and His ordinances with Israel.”

אין תגובות: