יום שלישי, 1 במרץ 2011

vayakhel ויקהל

My Musing
If my reading of this week's midrash (apologies for getting it out so late- power outages and job hunting delay my posting) is correct it is a radical idea. If we rationally and with good intentions and without subverting halacha, see the opportunity to serve God in a way not prescribed yet not proscribed by halacha, we may, and even possibly we must follow the dictates of reason even if they do not follow God's word to the letter, but rather to the spirit and do not contradict God's words to the letter.
מדרש תנחומא (ורשא) פרשת ויקהל סימן ו
(שמות לז:א) "וַיַּעַשׂ בְּצַלְאֵל אֶת הָאָרֹן עֲצֵי שִׁטִּים אַמָּתַיִם וָחֵצִי אָרְכּוֹ וְאַמָּה וָחֵצִי רָחְבּוֹ וְאַמָּה וָחֵצִי קֹמָתוֹ"

And Bezalel made the ark of acacia-wood: two cubits and a half was the length of it, and a cubit and a half the breadth of it, and a cubit and a half the height of it.
זה שאמר הכתוב (תהלים קיט:קל) "פֵּתַח דְּבָרֶיךָ יָאִיר מֵבִין פְּתָיִים" כשברא הקדוש ברוך הוא את עולמו היה העולם כלו מים במים שנאמר (בראשית א:ב) "וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ וְחֹשֶׁךְ עַל פְּנֵי תְהוֹם וְרוּחַ אֱלֹהִים מְרַחֶפֶת עַל פְּנֵי הַמָּיִם"

This is what the scripture said “The opening of Thy words gives light; it gives understanding unto the simple.” When the Holy One, blessed be He created His world the world was covered entirely in water as it says, “Now the earth was unformed and void, and darkness was upon the face of the deep; and the spirit of God hovered over the face of the waters.”
רבי יהודה ור' נחמיה; רבי יהודה אומר החשך ברא הקדושברול הוא תחלה ואחר כך ברא את העולם. ורבי נחמיה אומר העולם ברא הקדוש ברוך הוא תחלה ואחר כך ברא את החשך.
שאל רבי שמעון בן יהוצדק את רבי שמואל בר נחמן, אמר לו, 'אתה בעל הגדה, אמור לי היאך ברא הקדוש ברוך הוא את העולם משברא עולמו ברא את האור?
אמר לו רבי שמואל בר נחמן, 'כשבקש לברוא את העולם נתעטף באורה וברא את העולם שנאמר(תהלים קד:ב) "עֹטֶה אוֹר כַּשַּׂלְמָה נוֹטֶה שָׁמַיִם כַּיְרִיעָה" ואחר כך נוֹטֶה שָׁמַיִם כַּיְרִיעָה, לפיכך "פֵּתַח דְּבָרֶיךָ יָאִיר מֵבִין פְּתָיִים"

Rabbi Yehudah and Rabbi Nechemia disputed; Rabbi Yehudah said that the darkness was created by the Holy One, blessed be He first and after that He created the world. And Rabbi Nechemia said that the Hoy One, blessed be He, created the world first and then created the darkness.
Rabbi Shimon ben Yehotzadak as Rabbi Shmuel bar Nachman, and said to him, “You are a master of the Agadah, tell me how the Holy One, blessed be He, created the world, from when He created the world He created Light?
Said to him Rabbi Shmuel bar Nachman, When He wanted to create the world, He enveloped himself in light and created the world, as it says, “Who covers Thyself with light as with a garment, who stretches out the heavens like a curtain”

ר' יהודה בר אלעאי אומר, 'משל למלך שבקש לבנות פלטרין, והיה אותו מקום של חשך, והדליקו בו את הנרות ואחר כך בנה. כך הקדוש ברוך הוא; היה העולם חשך שנאמר, "וְחֹשֶׁךְ עַל פְּנֵי תְהוֹם" ונתעטף באור ואחר כך ברא את העולם, הוי "פֵּתַח דְּבָרֶיךָ יָאִיר מֵבִין פְּתָיִים".

Rabbi Yehudah bar Ila’I said, ‘This is similar to a king who wants to build a palace, and it was a place of darkness, and he lit candles and then built. Similarly with the Holy One, blessed be He, the world was dark as it says, “, and darkness was upon the face of the deep” and He enveloped himself in light and then created the world, that is “The opening of Thy words gives light; it gives understanding unto the simple.”
ומהקדוש ברוך הוא למדו הצדיקים שיהיו מתחילין תחלה באורה. כיצד? בשעה שאמר משה לבצלאל מאמרו של הקדוש ברוך הוא שאמר, (שמות כה:ח) "וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם", אמר לו משה, 'לך, ועשה את המשכן,. במה פתח תחלה? "וַיַּעַשׂ בְּצַלְאֵל אֶת הָאָרֹן", זה שאמר הכתוב (משלי ט:ט) "תֵּן לְחָכָם וְיֶחְכַּם עוֹד הוֹדַע לְצַדִּיק וְיוֹסֶף לֶקַח". משה אמר לו להתחיל במשכן והוא התחיל בארון. למה? בשביל שהארון מקום התורה שהוא אורו של עולמים העולם הזה והעולם הבא.

And from the Holy One, blessed be He, the righteous learned that one begins with light. How? At the moment that Moshe told Betzalel the statement of the Holy One, blessed be He, who said, “And they will make for me a sanctuary and I will dwell in it”, said to him Moshe, ‘Go, and make the sanctuary. What did he begin with, “And Bezalel made the ark of acacia-wood” This is what the scriptures said, “Give to a wise man, and he will be yet wiser; teach a righteous man, and he will increase in learning.”
Moshe said to him to begin with the Sanctuary and he began with the ark. Why? Because the ark is the place of the Torah which is the light of the worlds, this world and the world to come.

"הוֹדַע לְצַדִּיק וְיוֹסֶף לֶקַח" מדבר בנח. כיצד? כשעשה נח התיבה אמר לו הקדוש ברוך הוא, (בראשית ז:ב) "מִכֹּל הַבְּהֵמָה הַטְּהוֹרָה תִּקַּח לְךָ שִׁבְעָה שִׁבְעָה אִישׁ וְאִשְׁתּוֹ וּמִן הַבְּהֵמָה אֲשֶׁר לֹא טְהֹרָה הִוא שְׁנַיִם אִישׁ וְאִשְׁתּוֹ" וכשיצא מן התיבה מה כתיב בו?(בראשית ח:כ) "וַיִּבֶן נֹחַ מִזְבֵּחַ לַידֹוָד וַיִּקַּח מִכֹּל הַבְּהֵמָה הַטְּהוֹרָה וּמִכֹּל הָעוֹף הַטָּהֹר וַיַּעַל עֹלֹת בַּמִּזְבֵּחַ" מה שלא נצטווה. אמר נח, לא צוה לי הקדוש ברוך הוא להרבות מן העוף טהורות אלא כדי להקריב מהם עולות וקרבנות. לפיכך "וַיִּקַּח מִכֹּל הַבְּהֵמָה הַטְּהוֹרָה וּמִכֹּל הָעוֹף הַטָּהֹר" "הוֹדַע לְצַדִּיק וְיוֹסֶף לֶקַח".

“teach a righteous man, and he will increase in learning.” Describes Noah. How? When Noah made the Teva, ark, said to him the Holy One, blessed be He, "Of every clean beast thou shalt take to thee seven and seven, each with his mate; and of the beasts that are not clean two [and two], each with his mate" and when he exited from the ark what is written about him? "And Noah built an altar unto the LORD; and took of every clean beast, and of every clean fowl, and offered burnt-offerings on the altar." That which was not commanded of him. Said Noah, I was not commanded by the Holy One, blessed be He, to take many of the pure birds except to be able to offer them as sacrifices. Therefore " and took of every clean beast, and of every clean fowl, and offered burnt-offerings on the altar." "“teach a righteous man, and he will increase in learning.”

"תֵּן לְחָכָם וְיֶחְכַּם עוֹד" זה בצלאל בשעה שאמר לו הקדוש ברוך הוא למשה לעשות משכן, אמר לו בצלאל, 'מה מבקש מן המשכן הזה?' אמר ליה, 'לשכון בו וללמד תורה לישראל.' אמר לו בצלאל, 'והיכן תהא התורה נתונה?' אמר לו משה, 'משאנו עושין את המשכן נעשה את הארון'. אמר לו, 'לא כן, נעשה את הארון תחלה, ואחר כך נעשה משכן.'

“Give to a wise man, and he will be yet wiser;" This refers to Betzalel at the moment that the Holy One blessed be He said to him through Moshe to make the sanctuary, said to him Betzalel, 'What do we want from this mishkan?' Said to him, to dwell in it and teach Torah to Israel. Said to him Betzalel, and where will the Torah rest?' Said to him Moshe, When we build the mishkan we will build the ark. Aid to him, 'not so, we will build the ark first and then the mishkan.

אין תגובות: