יום שישי, 8 באפריל 2011

Metzora מצורע

My Musing This is a juicy or meaty midrash. So many psukim and so many ideas converging on one: integrity. The common refrain of the cause of tzaraat is lashon hara, evil speech. The midrash goes to lengths to show how many different events can trigger the Divine punishment and that there are gradations. While the common way to look at this is to be careful with all we do, there is also the inherent warning to be careful with what you even think about another and I believe that implicit in the midrash is the idea that even if you see a person has tzaraat, you will never be able to know for certain the cause. There is a second part toeh midrash which appears to have been added later. More on that another time.

מדרש תנחומא פ' מצורע ד (ויקרא יד:ב) "זֹאת תִּהְיֶה תּוֹרַת הַמְּצֹרָע בְּיוֹם טָהֳרָתוֹ וְהוּבָא אֶל הַכֹּהֵן"
“This shall be the law of the leper in the day of his cleansing: he shall be brought unto the priest”.
ילמדנו רבינו: על כמה דברים נגעים באים על האדם? כך שנו רבותינו- על אחת עשרה דברים הנגעים באים על האדם: על עבודת גילולים; ועל חלול השם; ועל גלוי עריות; ועל הגנבות; ועל לשון הרע; ועל המעיד עדות שקר; ועל הדיין המקלקל את הדין; ועל שבועת שוא; ועל הנכנס בתחום שאינו שלו; ועל החושב מחשבות של שקר; ועל המשלח מדנים בין אחים. ויש אומרים אף על עין רעה.
Our Master should instruct: How many things cause the leprous afflictions to humans? This is what our rabbis taught- eleven actions bring the affliction of bodily lesions to mankind: Act of idol worship; defaming God’s name; sexually immoral acts; theft; slander; false testimony; an improper judge; false oaths; encroachment; one who entertains false thoughts; sows conflict among brothers; and those who say the evil eye.
על עבודת גילולים מנין? שבשעה שעשו ישראל את העגל לקו בצרעת שנאמר (שמות לב:כה)"וַיַּרְא משֶׁה אֶת הָעָם כִּי פָרֻעַ הוּא כִּי פְרָעֹה אַהֲרֹן לְשִׁמְצָה בְּקָמֵיהֶם" ונאמר במצורע (ויקרא יג:מה)"וְהַצָּרוּעַ אֲשֶׁר בּוֹ הַנֶּגַע בְּגָדָיו יִהְיוּ פְרֻמִים וְרֹאשׁוֹ יִהְיֶה פָרוּעַ וְעַל שָׂפָם יַעְטֶה וְטָמֵא טָמֵא יִקְרָא" על קללת (חלול) השם מנין? מגלית שקלל ואמר (שמואל א יז:ח)"וַיַּעֲמֹד וַיִּקְרָא אֶל מַעַרְכֹת יִשְׂרָאֵל וַיֹּאמֶר לָהֶם לָמָּה תֵצְאוּ לַעֲרֹךְ מִלְחָמָה הֲלוֹא אָנֹכִי הַפְּלִשְׁתִּי וְאַתֶּם עֲבָדִים לְשָׁאוּל בְּרוּ לָכֶם אִישׁ וְיֵרֵד אֵלָי" ואין איש אלא הקדוש ברוך הוא שנאמר (שמות טו:ג) "יְקֹוָק אִישׁ מִלְחָמָה יְקֹוָק שְׁמו" וכתיב(שמואל א יז:מו) "הַיּוֹם הַזֶּה יְסַגֶּרְךָ יְקֹוָק בְּיָדִי וְהִכִּיתִךָ וַהֲסִרֹתִי אֶת רֹאשְׁךָ מֵעָלֶיךָ וְנָתַתִּי פֶּגֶר מַחֲנֵה פְלִשְׁתִּים הַיּוֹם הַזֶּה לְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּלְחַיַּת הָאָרֶץ וְיֵדְעוּ כָּל הָאָרֶץ כִּי יֵשׁ אֱלֹקִים לְיִשְׂרָאֵל" ואין סגירה אלא צרעת שנאמר (ויקרא יג:ה)"וְרָאָהוּ הַכֹּהֵן בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי וְהִנֵּה הַנֶּגַע עָמַד בְּעֵינָיו לֹא פָשָׂה הַנֶּגַע בָּעוֹר וְהִסְגִּירוֹ הַכֹּהֵן שִׁבְעַת יָמִים שֵׁנִית"
Due to idol worship. From where do we learn this? That at the moment that Israel made the (golden) calf they were stricken with the leprous afflictions, as it says, “And when Moses saw that the people were broken loose--for Aaron had let them loose for a derision among their enemies—“ and it says regarding the leprous, “And the leper in whom the plague is, his clothes shall be rent, and the hair of his head shall go loose, and he shall cover his upper lip, and shall cry: 'Unclean, unclean.'” Due to cursing (desecrating) the name. From where do we know this? From Goliath who cursed and said, “And he stood and cried unto the armies of Israel, and said unto them: 'Why do ye come out to set your battle in array? am not I a Philistine, and ye servants to Saul? choose you a man for you, and let him come down to me.” And there is no “man” except for the Holy One, blessed be He, as it says, “The LORD is a man of war, The LORD is His name” And it is written, “This day will the LORD deliver (close) thee into my hand; and I will smite thee, and take thy head from off thee; and I will give the carcasses of the host of the Philistines this day unto the fowls of the air, and to the wild beasts of the earth; that all the earth may know that there is a God in Israel;” and there is no “closing” except with regard to the leprous lesions, as it says, “And the priest shall look on him the seventh day; and, behold, if the plague stay in its appearance, and the plague be not spread in the skin, then the priest shall shut (close) him up seven days more.”
ועל גלוי עריות מנין? דכתיב (ישעיה ג:יז) וְשִׂפַּח אֲדֹ-נָי קָדְקֹד בְּנוֹת צִיּוֹן וַיקֹוָק פָּתְהֵן יְעָרֶה" ואין וְשִׂפַּח אלא צרעת שנאמר (ויקרא יד:נו) "וְלַשְׂאֵת וְלַסַּפַּחַת וְלַבֶּהָרֶת" על הגניבות מנין? שנאמר (זכריה ה:ד) "הוֹצֵאתִיהָ נְאֻם יְקֹוָק צְבָאוֹת וּבָאָה אֶל בֵּית הַגַּנָּב וְאֶל בֵּית הַנִּשְׁבָּע בִּשְׁמִי לַשָּׁקֶר וְלָנֶה בְּתוֹךְ בֵּיתוֹ וְכִלַּתּוּ וְאֶת עֵצָיו וְאֶת אֲבָנָיו " הרי על הגניבות. על שבועת שוא מנין? דכתיב " וְאֶל בֵּית הַנִּשְׁבָּע בִּשְׁמִי לַשָּׁקֶר וְלָנֶה בְּתוֹךְ בֵּיתוֹ וְכִלַּתּוּ וְאֶת עֵצָיו" איזהו דבר שמכלה עצים ואבנים? רבי אומר זו צרעת, שנאמר(ויקרא יד:מה)"וְנָתַץ אֶת הַבַּיִת אֶת אֲבָנָיו וְאֶת עֵצָיו וְאֵת כָּל עֲפַר הַבָּיִת וְהוֹצִיא אֶל מִחוּץ לָעִיר אֶל מָקוֹם טָמֵא"
And on sexual immorality, from where? As it is written, “Therefore the Lord will smite with a scab the crown of the head of the daughters of Zion, and the LORD will lay bare their secret parts.” And there is no use of the word ”smite with a scab” except the leprous lesions as it says, “and for a rising, and for a scab, and for a bright spot;” And on theft, from where do we know? As it says, “I cause it to go forth, saith the LORD of hosts, and it shall enter into the house of the thief, and into the house of him that sweareth falsely by My name; and it shall abide in the midst of his house, and shall consume it with the timber thereof and the stones thereof.'” Are for the theft. And on false oath, from where do we know? As it is written, “and it shall enter into the house of the thief, and into the house of him that sweareth falsely by My name; and it shall abide in the midst of his house, and shall consume it with the timber thereof and the stones thereof.” What object obliterates stones and timber? Rebbe said, it is the leprous lesions, as it says, “And he shall break down the house, the stones of it, and the timber thereof, and all the mortar of the house; and he shall carry them forth out of the city into an unclean place.”
ועל לשון הרע מנין? ממרים דכתיב (במדבר יב:י)"וְהֶעָנָן סָר מֵעַל הָאֹהֶל וְהִנֵּה מִרְיָם מְצֹרַעַת כַּשָּׁלֶג וַיִּפֶן אַהֲרֹן אֶל מִרְיָם וְהִנֵּה מְצֹרָעַת" כתיב "זאת תהיה תורת המצורע" המוציא שם רע. ועל המעיד עדות שקר מנין? שעל שהעידו ישראל עדות שקר ואמרו (שמות לב:ד) "וַיִּקַּח מִיָּדָם וַיָּצַר אֹתוֹ בַּחֶרֶט וַיַּעֲשֵׂהוּ עֵגֶל מַסֵּכָה וַיֹּאמְרוּ אֵלֶּה אֱלֹהֶיךָ יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הֶעֱלוּךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם" לקו בצרעת שנאמר (במדבר ה:ב) " צַו אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וִישַׁלְּחוּ מִן הַמַּחֲנֶה כָּל צָרוּעַ וְכָל זָב וְכֹל טָמֵא לָנָפֶשׁ" וכן הוא אומר "וירא משה את העם כי פרוע הוא"
And on evil speech (slander) from where do we know? From Miriam, as it is written, And when the cloud was removed from over the Tent, behold, Miriam was leprous, as white as snow; and Aaron looked upon Miriam; and, behold, she was leprous. It is written, ““This shall be the law of the leper” The metzora- motzi shem ra. And on false testimony from where do we know? From the event (of the golden calf where they declared it to be their god) that Israel falsely testified and said “And he received it at their hand, and fashioned it with a graving tool, and made it a molten calf; and they said: 'This is thy god, O Israel, which brought thee up out of the land of Egypt.'”were stricken with leprous lesions as it says, “'Command the children of Israel, that they put out of the camp every leper, and every one that hath an issue, and whosoever is unclean by the dead;” And it was with Moshe as he said ““And when Moses saw that the people were broken loose”
ועל הדיין המקלקל את הדין שנאמר (ישעיהו ה:כד) " לָכֵן כֶּאֱכֹל קַשׁ לְשׁוֹן אֵשׁ וַחֲשַׁשׁ לֶהָבָה יִרְפֶּה שָׁרְשָׁם כַּמָּק יִהְיֶה וּפִרְחָם כָּאָבָק יַעֲלֶה כִּי מָאֲסוּ אֵת תּוֹרַת יְדֹוָד צְבָאוֹת וְאֵת אִמְרַת קְדוֹשׁ יִשְׂרָאֵל נִאֵצוּ" ואין פרחם אלא צרעת שנאמר ואם פרוח תפרח הצרעת. ועל הנכנס בתחום שאינו שלו מנין? מן עוזיהו שנכנס בתחום הכהונה שנאמר (דברי הימים ב,כו:יט) " וַיִּזְעַף עֻזִּיָּהוּ וּבְיָדוֹ מִקְטֶרֶת לְהַקְטִיר וּבְזַעְפּוֹ עִם הַכֹּהֲנִים וְהַצָּרַעַת זָרְחָה בְמִצְחוֹ לִפְנֵי הַכֹּהֲנִים בְּבֵית יְדֹוָד מֵעַל לְמִזְבַּח הַקְּטֹרֶת" ועל המשלח מדנים בין אחים מנין? מפרעה, שנאמר (בראשית יב:יז) "ַיְנַגַּע יְדֹוָד אֶת פַּרְעֹה נְגָעִים גְּדֹלִים וְאֶת בֵּיתוֹ עַל דְּבַר שָׂרַי אֵשֶׁת אַבְרָם"
And due to the judge who judges inappropriately, as it says, “Therefore as the tongue of fire devoureth the stubble, and as the chaff is consumed in the flame, so their root shall be as rottenness, and their blossom shall go up as dust; because they have rejected the law of the LORD of hosts, and contemned the word of the Holy One of Israel.” And there is no blossom other than leprosy as it says, “as the lesion sprouts and grows.”
ועל עין הרע. אמר רבי יצחק, כיון שעיניו של אדם רעה להשאיל חפציו, אדם הולך ואמר ליה 'השאילני מגלך השאילני קרדומך' או כל כלי חפץ, והוא אומר, 'ארור הוא מי שיש לו מגל או קרדום'. מה הקדוש ברוך הוא עושה? מלקה אותו בצרעת, ובא לכהן ואמר 'כנגע נראה לי בבית'. והוא מצוה ונתץ את הבית, והכל רואין כליו כשהן גרורין ומוציאן לחוץ, ומפרסמין את כליו. והכל אומרים, 'לא היה אומר שאין לו מגל, שאין לו קרדום, הרי יש לו חפץ פלוני ופלוני שלא רצה להשאיל והיה עינו צרה להשאיל. והוא אומר 'שקערורות' אל תקרי 'שקערורות' אלא 'ושקע ארורות', שהיה אומר 'ארור הוא ושקע ביתו'. וראו הכל ארורתו, שנאמר (איוב כ:כח) " יִגֶל יְבוּל בֵּיתוֹ נִגָּרוֹת בְּיוֹם אַפּוֹ"
And on the evil eye, “Said Rabbi Yitzchak, since the eye of man is evil when it come sto lending out his property, a person goes and says to him, ‘Lend me your scythe, lenf me your sickle, lend me an object’ and he answers, cursed he who has such an item.What does the Holy One, blessed be He do? He strikes him with the leprous lesions and he goes to the priest and says ‘a lesion like this I have in my house’ and the priest commands to break the house and everyone sees what he has becuae they are dragged and displayed outside and everything is disclosed. And everyone says, Was not he the one who said he did not own such an item” behold he does possess these objects. And he did not want to lend them out, and his eye was evil to lending. All saw his cursedness as it says, “The increase of his house shall depart, his goods shall flow away in the day of his wrath.”
ויש אומרים אף על גסות הרוח. מנין? מנעמן שנאמר (מלכים ב,ה:א) " וְנַעֲמָן שַׂר צְבָא מֶלֶךְ אֲרָם הָיָה אִישׁ גָּדוֹל לִפְנֵי אֲדֹנָיו וּנְשֻׂא פָנִים כִּי בוֹ נָתַן יְדֹוָד תְּשׁוּעָה לַאֲרָם וְהָאִישׁ הָיָה גִּבּוֹר חַיִל מְצֹרָע" ואף על האומר דבר בחבירו שאין בו. שכן את מוצא במשה על שאמר (שמות ד:א) "ויעַן מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר וְהֵן לֹא יַאֲמִינוּ לִי וְלֹא יִשְׁמְעוּ בְּקֹלִי כִּי יֹאמְרוּ לֹא נִרְאָה אֵלֶיךָ יְדֹוָד". אמר לו הקדוש ברוך הוא, 'מאמינים' דכתיב (שמות ד:לא) " וַיַּאֲמֵן הָעָם וַיִּשְׁמְעוּ כִּי פָקַד יְדֹוָד אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְכִי רָאָה אֶת עָנְיָם וַיִּקְּדוּ וַיִּשְׁתַּחֲווּ" בני מאמינים דכתיב (בראשית טו:ו) " וְהֶאֱמִן בַּידֹוָד וַיַּחְשְׁבֶהָ לּוֹ צְדָקָה" אלא צריך אתה ללקות שכל החושד בכשרים לוקה בגופו. שכן כתיב (שמות ד:ו) " וַיֹּאמֶר יְדֹוָד לוֹ עוֹד הָבֵא נָא יָדְךָ בְּחֵיקֶךָ וַיָּבֵא יָדוֹ בְּחֵיקוֹ וַיּוֹצִאָהּ וְהִנֵּה יָדוֹ מְצֹרַעַת כַּשָּׁלֶג"
And there are those who say that arrogance is a cause of leprosy. From where do we know? From Na’aman as it says, “Now Naaman, captain of the host of the king of Aram, was a great man with his master, and held in esteem, because by him the LORD had given victory unto Aram; he was also a mighty man of valour, but he was a leper.” And even on the person who claims about his friend something that isn’t true. That we find regarding Moshe, that he said, “And Moses answered and said: 'But, behold, they will not believe me, nor hearken unto my voice; for they will say: The LORD hath not appeared unto thee.'” Said to him the Holy One, blessed be He, they are believers, as it is written, “And the people believed; and when they heard that the LORD had remembered the children of Israel, and that He had seen their affliction, then they bowed their heads and worshipped.” They are the children of believers as it is written (regarding Abram), “And he believed in the LORD; and He counted it to him for righteousness.” And you must be afflicted, since everyone who suspects a proper person of impropriety is afflicted bodily. And so it is written, “And the LORD said furthermore unto him: 'Put now thy hand into thy bosom.' And he put his hand into his bosom; and when he took it out, behold, his hand was leprous, as white as snow.”
אמר להם הקדוש ברוך הוא לישראל, 'ראו מה ביניכם לבין האומות. כשהן חוטאין, בגופן אני נוגע תחלה, ואחר כך בבתיהם, שנאמר (בראשית יב:יז) " וַיְנַגַּע יְדֹוָד אֶת פַּרְעֹה נְגָעִים גְּדֹלִים [ואחרי כן] וְאֶת בֵּיתוֹ עַל דְּבַר שָׂרַי אֵשֶׁת אַבְרָם". אבל אתם, אם חוטאים, בבתיכם אני מלקה תחלה. מנין? ממה שקראו בענין (ויקרא יד:לד) " כִּי תָבֹאוּ אֶל אֶרֶץ כְּנַעַן אֲשֶׁר אֲנִי נֹתֵן לָכֶם לַאֲחֻזָּה וְנָתַתִּי נֶגַע צָרַעַת בְּבֵית אֶרֶץ אֲחֻזַּתְכֶם ארץ, מה חטאת שהיא לוקה?! אלא בעון בני אדם הארץ לוקה. שנאמר (תהלים קז:לד) " אֶרֶץ פְּרִי לִמְלֵחָה מֵרָעַת יֹשְׁבֵי בָהּ" למה " מֵרָעַת"? כדי שיראו הבריות וילמדו. וכן הוא אומר (ישעיהו כו:ט) "נַפְשִׁי אִוִּיתִיךָ בַּלַּיְלָה אַף רוּחִי בְקִרְבִּי אֲשַׁחֲרֶךָּ כִּי כַּאֲשֶׁר מִשְׁפָּטֶיךָ לָאָרֶץ צֶדֶק לָמְדוּ יֹשְׁבֵי תֵבֵל"
Said the Holy One, blessed be He, to Israel, ‘behold, what is different between you and the other nations. When the other nations sin they are first afflicted in their bodies and then their houses as it says, “And the LORD plagued Pharaoh and his house with great plagues because of Sarai, Abram's wife.” But you, if you sin, I afflict you in your houses first. From where do we know this? From what is written in the topic, “When ye are come into the land of Canaan, which I give to you for a possession, and I put the plague of leprosy in a house of the land of your possession;” The land, what did it sin that it gets punished? Rather, for the iniquity of the mankind it is afflicted. As it says, “A fruitful land into a salt waste, for the wickedness of them that dwell therein. “ Why “for the wickedness”? So that the creations will see and learn. And so it says, “With my soul have I desired Thee in the night; yea, with my spirit within me have I sought Thee earnestly; for when Thy judgments are in the earth, the inhabitants of the world learn righteousness.”


The midrash continues on a slightly different tangent: Why does the earth suffer for humanity?


מפני מה היסורין באין לעולם? מפני הבריות כדי שיראו ויסתכלו ויאמרו מי שחטא לוקה ומי שלא חטא אין לוקה. ולמה העצים והאבנים והכותלים לוקין? כדי שיראו בעליהם ויעשו תשובה. וכך אתה מוצא כשחטאו ישראל בקש הקב"ה להגלותן בבת אחת קודם האומות. אלא אמר 'אם אני מגלה את ישראל תחלה עכשיו נעשין חרפה וקלון לכל האומות' מה עשה? הביא סנחריב הרשע על כל האומות והגלה אותן שנאמר (ישעיהו י:יד) " וַתִּמְצָא כַקֵּן יָדִי לְחֵיל הָעַמִּים וְכֶאֱסֹף בֵּיצִים עֲזֻבוֹת כָּל הָאָרֶץ אֲנִי אָסָפְתִּי וְלֹא הָיָה נֹדֵד כָּנָף וּפֹצֶה פֶה וּמְצַפְצֵף" וכתיב (ישעיהו י:יג) " כִּי אָמַר בְּכֹחַ יָדִי עָשִׂיתִי וּבְחָכְמָתִי כִּי נְבֻנוֹתִי וְאָסִיר גְּבוּלֹת עַמִּים <ועתידתיהם> וַעֲתוּדוֹתֵיהֶם שׁוֹשֵׂתִי וְאוֹרִיד כַּאבִּיר יוֹשְׁבִים" וישראל רואין שהגליתי את האומות שביניהם ויעשו תשובה ויראו דין שלימה שאני עושה. באו"ה ויראו משפטי אולי יעשו תשובה שנאמר (צפניה ג:ו) " הִכְרַתִּי גוֹיִם נָשַׁמּוּ פִּנּוֹתָם הֶחֱרַבְתִּי חוּצוֹתָם מִבְּלִי עוֹבֵר נִצְדּוּ עָרֵיהֶם מִבְּלִי אִישׁ מֵאֵין יוֹשֵׁב" וכתיב בתריה אמרתי אך תיראי אותי תקחי מוסר כיון שלא עשו תשובה מיד גלו לפיכך הקב"ה מתרה בהם ומלקה בתיהן כדי שיעשו תשובה שנאמר ונתתי נגע צרעת בבית ארץ אחוזתכם חזר בו מוטב ואם לאו לוקה בגופו שכן בפרשה אחרת אומר איש איש כי יהיה זב בבשרו לפי' האבנים לוקות תחלה חזר בו מוטב ואם לאו בגדיו לוקין שנאמר והבגד כי יהיה בו נגע וגו' חזר בו מוטב ואם לאו מלקה בגופו שנאמר ואיש כי ימרט ראשו עדיין יש במריטת הראש ממש ספק לטמא ספק לטהר חזר בו מוטב ואם לאו לוקה בשחין שנאמר ובשר כי יהיה בו בעורו שחין ונרפא שחין גדול ממריטת הראש חזר בו מוטב ואם לאו לוקה בחמשה מגלבין שאת ספחת בהרת נתק נגע וכל כך למה על שלא חזר בו אמר הכתוב (משלי יט:כט) נָכוֹנוּ לַלֵּצִים שְׁפָטִים וּמַהֲלֻמוֹת לְגֵו כְּסִילִים אמר הקדוש ברוך הוא עד שלא בראתי את האדם התקנתי לו את כל אלו משל לעבד רע שהיה עומד לימכר כיון שהלך רבו לקנותו היה יודע בו שהיה עבד רע לקח עמו כבלים ומגלבין שאם סרח יהיה רודה אותו בהן כיון שסרח הביא את הכבלים וכבלו הביא את המגלבין והכהו אמר ליה העבד לא היית יודע שאני עבד רע למה לקחת אותי א"ל לפי שהייתי יודע שאתה קשה התקנתי לך כבלים ומגלבין שאם תסרח אני רודה אותך בהן אף הקדוש ברוך הוא יתנרך שמו לעולם, עד שלא ברא את האדם התקין לו את כל היסורין לפי שהיה יודע כי יצר לב האדם רע מנעוריו. לפיכך התקין לו את כל אלו שאם סרח הרי רודה אותו בהן שנאמר, "נָכוֹנוּ לַלֵּצִים שְׁפָטִים וּמַהֲלֻמוֹת לְגֵו כְּסִילִים" מהו ּמַהֲלֻמוֹת? מחה למות, שהוא מתרה בו תחלה. אם חזר בו מוטב, ואם לאו מלקה את גופו. מנין? ממה שקראו בענין "וְנָתַתִּי נֶגַע צָרַעַת בְּבֵית אֶרֶץ אֲחֻזַּתְכֶם"

אין תגובות: