יום שישי, 1 באפריל 2011

תזריע Tazria

My Musing This week's midrash is reminiscent of the different sides to the Golem controversy that occupied the kabbalists from the late middle ages onward. Starting with the Sefer Yetzira, The Book of Creation, attributed to the patriarch Abraham but available in the middle ages to the other kabbalistic works that were extant in that time, the struggle has been between demonstrating that mankind can be like God and create lives versus the realization that even what mankind can create pales in its complexity to what God creates

מדרש תנחומא (ורשא) פרשת תזריע סימן ב

(ויקרא יב:ב) "דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר אִשָּׁה כִּי תַזְרִיעַ וְיָלְדָה זָכָר וְטָמְאָה שִׁבְעַת יָמִים כִּימֵי נִדַּת דְּוֹתָהּ תִּטְמָא"

"Speak to the children of Israel, saying: If a woman be seeded and give birth to a male, then she shall be unclean seven days; as in the days of the impurity of her menses she will be unclean."
דבר אחר: "וְיָלְדָה זָכָר", זה שאמר הכתוב (שמואל א,ב:ב) "אֵין קָדוֹשׁ כַּידֹוָד כִּי אֵין בִּלְתֶּךָ וְאֵין צוּר כֵּאלֹקֵינוּ" מהו "כִּי אֵין בִּלְתֶּךָ"? מלך בשר ודם בונה פלטרין, הם מבלין אותו. אבל הקדוש ברוך הוא מבלה את עולמו. כביכול, "כִּי אֵין בִּלְתֶּךָ". "וְאֵין צוּר כֵּאלֹקֵינוּ" אין צייר כאלקינו. כיצד? מלך בשר ודם צר צורה על הכותל, שמא יכול לצור על המים?! הקדוש ברוך הוא צר את העובר במעי אמו בתוך המים, הוי אומר וְאֵין צייר כֵּאלֹקֵינו.
Another exposition: "and give birth to male" this is what the scripture said, "There is none holy as the LORD, for there is none beside You; neither is there any rock like our God." What is meant by "for there is none beside You? A king of flesh and blood builds a palace, and they appoint it for him. But the Holy One, blessed be He, appoints his world. As if to say, "for there is none beside You". " neither is there any rock like our God.", there is no creator like our God. How? A king of flesh and blood draws on the wall, but can he draw on water?! The Holy One, blessed be He, draws the figure of the fetus in the womb in the water, that is to say 'there is no creator like God'.
דבר אחר: מלך בשר ודם צר צורה על הכותל, אינו יכול לצור בה רוח ונשמה; והקדוש ברוך הוא צר צורה בתוך צורה, כלומר, יצר העובר במעי אמו, ונותן בתוכו רוח ונשמה. הוי אומר ואין צייר כאלהינו.
Another exposition: A king of flesh and blood draws a figure on the wall, but he cannot invest it with spirit and soul; and the Holy One, blessed be He, forms a figure within a figure, that is to say, He creates the embryo within the mother's womb, and implants it with spirit and soul. That is to say, ' there is no creator like our God'.

דבר אחר: "וְאֵין צוּר כֵּאלֹקֵינוּ", אדם צר צורה. הוא מדבר וצורתו אינה מדברת, והאדם עומד ומשבח צורתו. אבל הקדוש ברוך הוא, צר את האדם, והאדם עומד ומדבר ומשבח להקדוש ברוך הוא.

Another exposition: " neither is there any rock like our God.", A human forms a figure. He speaks and the form does not speak, and the man stands and praises his creation. But the Holy One, blessed be He, forms the man, and the man stands and praises the Holy One blessed be He.
בשר ודם מבקש לצור צורה. כמה סמנין הוא נותן עד שלא צר אותה הצורה. אבל הקדוש ברוך הוא אינו כן. אלא צר את האדם בתוך טיפה אחת. בוא וראה הטווס הזה שס"ו (66) מיני צבעונים יש בו. ומהיכן הוא נוצר? מתוך טיפה של לובן נוצר. ולא תאמר בעוף, אלא אפילו אדם נוצר מתוך טיפה של לובן. שנאמר, "אִשָּׁה כִּי תַזְרִיעַ וְיָלְדָה זָכָר" הוי אומר "וְאֵין צוּר כֵּאלֹקֵינוּ". בשר ודם צר צורה אבל צורתו אינה עושה צורה. הקדוש ברוך הוא אינו כן. אלא, צר צורה, וצורתו עושה צורה. שהוא צר את האשה והאשה יולדת ועושה צורה כיוצא בה.
Flesh and blood desire to form a figure. How many signs does he give until he forms the figure? But the Holy One, blessed be He, is not like that. He forms the human in one drop. Come and see this that there are sixty six colors in it. And from where is this being created? From one white drop it is created. And it is not only a bird that is created like this, but mankind is created from this one drop. As it says, "a woman who is seeded and gives birth to a male" that is the meaning of the verse " neither is there any rock like our God." Flesh and blood may even form a figure, but the figure cannot form a figure. The Holy One, blessed be He, is not like that. Rather, He forms a figure, and that figure can form a figure. That He formed the woman and the woman gives birth and creates a form similar to her.

אין תגובות: