יום שישי, 23 בספטמבר 2011

Nitzavim נצבים

My Musing
This is another midrash that would have been a favorite of the Medieval Rabbis. The parsha opens with Moshe warning the Israelites that they will face challenges in keeping faithful to the Torah and there will be consequences if they do not remain faithful to the Torah in the land of Israel. Yet the Midrash accents the positive. The reward for the righteous is such that they will be able to feast on the Leviathan, the mythic creature that is impervious to all except God and those righteous who are rewarded for their devotion to God and the Torah.

מדרש תנחומא (ורשא) פרשת נצבים סימן ד
(דברים פרק כט:ט) "אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם לִפְנֵי יְדֹוָד אֱלֹקֵיכֶם, רָאשֵׁיכֶם שִׁבְטֵיכֶם, זִקְנֵיכֶם וְשֹׁטְרֵיכֶם, כֹּל אִישׁ יִשְׂרָאֵל "
"You are standing this day all of you before the LORD your God: your heads, your tribes, your elders, and your officers, even all the men of Israel"

"אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם", אַתֶּם קיומו של עולם הזה ושל עולם הבא. כשיבא הקדוש ברוך הוא ליתן שכר טוב לצדיקים, הוא מראה להם בהמות רובצות על הררי אלף, ואלף הרים מעלין עשבים, והם אוכלים. ומנין שהם רובצות על אלף הרים? שנאמר, (תהלים נ:י) "כִּי לִי כָל חַיְתוֹ יָעַר בְּהֵמוֹת בְּהַרְרֵי אָלֶף".


"You are standing this day all of you", you are the raison d'etre for this world and the world to come. When the Holy One, blessed be He, will come to grant reward to the righteous, he will show them animal jumping over the mountains of Aleph. And a thousand mountains will bring forth grass, and they will eat. And from where do we learn that they will be jumping over mountains? As it says, "For every beast of the forest is Mine, and the cattle upon a thousand hills."

וכל מה שהירדן מושך הן שותין. שנאמר, ( איוב מ:כג) "הֵן יַעֲשֹׁק נָהָר לֹא יַחְפּוֹז יִבְטַח כִּי יָגִיחַ יַרְדֵּן אֶל פִּיהוּ". אמר רב יוסף, 'כל מה שהירדן מושך בששה חדשים, הן עושין גמיעה אחת. ומקרא מלא הוא (איוב לט:כד) "בְּרַעַשׁ וְרֹגֶז יְגַמֶּא אָרֶץ וְלֹא יַאֲמִין כִּי קוֹל שׁוֹפָר" ואף לויתן רובץ על התהום.


And all that the Jordan can flow they drink. As it says, "Behold, if a river overflow, he trembles not; he is confident, though the Jordan rush forth to his mouth." Said Rabbi Joseph, 'all that the Jordan draws in sixth months, they down in one swallow. And it is from the text, "He swallows the ground with storm and rage; neither believeth he that it is the voice of the horn." And even the Leviathan prances over the depths.
לעולם הבא אומר הקדוש ברוך הוא למלאכי השרת, 'באו, והלחמו בו,' וכיון שהן יורדין להלחם כנגדו הוא תולה עיניו ומביט בהם, והם מתיראים ובורחים. שנאמר, (איוב מא:יז) "מִשֵּׂתוֹ יָגוּרוּ אֵלִים מִשְּׁבָרִים יִתְחַטָּאוּ." כשהוא מבקש לאכול, הוא עושה שבר בים, והדגים סבורים שהוא דבר אכילה והולכים לשם, והוא פותח ובולען. אין אחד מהן נמלט אלא כלן נכנסין לתוך פיו. והקדוש ברוך הוא אומר למלאכי השרת, 'ירו חצים!' והם זורקים בו, ואינו משגיח,אלא כקש הם נחשבים לו. שנאמר, (איוב מא:כ) "לֹא יַבְרִיחֶנּוּ בֶן קָשֶׁת לְקַשׁ נֶהְפְּכוּ לוֹ אַבְנֵי קָלַע." והקדוש ברוך הוא אומר להם, 'טלו אבני בלסטרא והשליכו עליו!' והן עושין, והוא סבור קש הן שנאמר, "לֹא יַבְרִיחֶנּוּ בֶן קָשֶׁת לְקַשׁ נֶהְפְּכוּ לוֹ אַבְנֵי קָלַע"


In the world to come, the Holy One, blessed be He, says to the service angels, 'come, and do battle with it' and they descend to battle it he raises his eyes and stares at them, and hey get scared and run. As it says, "When he raises himself up, the mighty are afraid; by reason of despair they are beside themselves." When he wants to eat, he makes a break in the ocean, and the fish think that it is for them to eat and they go there, and he opens and swallows. Not one leaves, rather they all enter his mouth. And the Holy One, blessed be He, says to the ministering angels, 'shoot arrows!' and they throw them and he pays no attention, rather it is as straw. As it says, "The arrow cannot make him flee; slingstones are turned with him into stubble." And the Holy One, blessed be He says to them, take these blistering stones and throw them on him. And they comply an he still feels it is straw, as it says, "The arrow cannot make him flee; slingstones are turned with him into stubble."
ואם תאמר, היכן הוא רבוץ? אמר הקדוש ברוך הוא, 'על טיט שהוא יפה מן הזהב'. שנאמר, (איוב מא:כב) "תַּחְתָּיו חַדּוּדֵי חָרֶשׂ יִרְפַּד חָרוּץ עֲלֵי טִיט" רפידתו של חרוץ. ואם תאמר, שאם מבקש לצאת יוצא? תלמוד לומר, ( איוב מא:ז) "גַּאֲוָה אֲפִיקֵי מָגִנִּים סָגוּר חוֹתָם צָר." סגרתי לפניו וחתמתי כנגדו. וגם הצרתי לו.


And if you say, where does he prance? Said the Holy One, blessed be He, on mud that is prettier than gold. As it says, "Sharpest potsherds are under him; he spreads a threshing-sledge upon the mire." He spreads out on the mud. And if you say, that if wants to leave he can, teaches the

Torah, "His scales are his pride, shut up together as with a close seal."



והיאך הצדיקים אוכלים? אלא הקדוש ברוך הוא נותן בבהמות וגם בלויתן רוח, והן באין ונלחמין זה עם זה. שנאמר, (איוב מא:ח) "אֶחָד בְּאֶחָד יִגַּשׁוּ וְרוּחַ לֹא יָבוֹא בֵינֵיהֶם" זה הופך בארץ ושוקט הבהמות ואלו בוקעין הלויתן. מיד הצדיקים מתכנסין עליהם והקדוש ברוך הוא אומר לכל אחד ואחד ואוכל לפי שכרו. שנאמר, (איוב מ:ל) "יִכְרוּ עָלָיו חַבָּרִים יֶחֱצוּהוּ בֵּין כְּנַעֲנִים".אמר אלו חברי תורה.


And how do the righteous eat? Rather the Holy One, blessed be He, gives spirit to the animals and the leviathan. And they come and do battle with each other. As it says, "One is so near to another, that no air can come between them" This one flips on the land and quiets the animals, and the others quiets the Leviathan. Immediately, the righteous enter and the Holy One, blessed be He tells each one to gather food according to his reward. As it says, "Will the bands of fishermen make a banquet of him? Will they part him among the merchants?" They say they are the Torah club.

דבר אחר, "יִכְרוּ עָלָיו חַבָּרִים" כל מי שחבר עצמו מלעשות. "יֶחֱצוּהוּ בֵּין כְּנַעֲנִים" יש בבני אדם שעושין סחורה זה נותן חמשים זהובים, וזה נותן עשרה, לוקחין מרגלית אחת. והיא עושה שכר לפי מה שנתן, כל אחד ואחד נוטל מן השכר. כך אמר הקדוש ברוך הוא, כל מי שעוסק בתורה ובמצות יבא ויטול שכרו. שנאמר, (איוב מא:ב) "לֹא אַכְזָר כִּי יְעוּרֶנּוּ וּמִי הוּא לְפָנַי יִתְיַצָּב" ומי הם שאוכלים לפני? "אַתֶּם נִצָּבִים" אמר הקדוש ברוך הוא; בעולם הזה הייתם עומדים לקבל מצות, אף בעולם הבא אני מעמיד אתכם. שנאמר, (ישעיהו סו:כב) "כִּי כַאֲשֶׁר הַשָּׁמַיִם הַחֲדָשִׁים וְהָאָרֶץ הַחֲדָשָׁה אֲשֶׁר אֲנִי עֹשֶׂה עֹמְדִים לְפָנַי נְאֻם יְדֹוָד כֵּן יַעֲמֹד זַרְעֲכֶם וְשִׁמְכֶם"כך דרש רבי תנחומא.


Another idea` "Will the bands of fishermen make a banquet of him?" Each one who attached himself to do so. " Will they part him among the merchants?" there are those who do business by giving fifty gold pieces and those who offer ten, both take on diamond. And she makes profit according to what is agreed upon, and each one take their profit. Similarly says the Holy One, blessed be He, everyone who occupies themselves with Torah and Mitzvot can come and take their reward. As it says, " None is so fierce that dare stir him up; who then is able to stand before Me?" "You are standing" said the Holy One, blessed be He; in this world you are standing to accept the commandments, so in the world to come I will stand you up. As it says, " For as the new heavens and the new earth, which I will make, shall remain before Me, saith the LORD, so shall your seed and your name remain." So homilied Rabbi Tanhuma.

אין תגובות: