יום שישי, 2 בספטמבר 2011

Shoftim שופטים

My Musing
What is justice? There seems to be an undercurrent that runs counter-intuitive. It is not absolute enforcement but rather it is very tempered with finding a mitigating circumstance. In other words- the judge must understand the motivation behind the misbehavior al the while making sure to note that it is still unacceptable.
מדרש תנחומא (ורשא) פרשת שופטים סימן ד
(דברים טז:יח) "שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים תִּתֶּן לְךָ בְּכָל שְׁעָרֶיךָ אֲשֶׁר יְדֹוָד אֱלֹקֶיךָ נֹתֵן לְךָ לִשְׁבָטֶיךָ וְשָׁפְטוּ אֶת הָעָם מִשְׁפַּט צֶדֶק"


Judges and officers shall you give to yourself in all your gates, which the LORD thy God gives you in your tribe; and they shall judge the people with righteous judgment.
"תִּתֶּן לְךָ" אתה תמנה שופטים בכל שערים. שפעמים בשבת בתי דינין יושבין בעיירות בשני ובחמישי ואם עמדה הלכה לפניהם היו שואלין לבית דין שבלשכת הגזית.


“Shall you give to yourself” that you will appoint judges in all your gates. That there are times in the week that the courts sit in the municipalities on Mondays and Thursdays and if there was a law that eluded them they would submit them to the supreme court that met in the hall of hewn stone (the Sanhedrin at the Temple)
"וְשָׁפְטוּ אֶת הָעָם מִשְׁפַּט צֶדֶק" שיהיו מטין את העם לכף צדק.


“and they shall judge the people with righteous judgment” that they would tilt the nation towards favorable merit.

אמר רבי יהודה ברבי שלום שיהיו מטין ומלמדין עליהם זכות לפני הקדוש ברוך הוא. ממי אתה למד? מגדעון בן יואש, שבימיו היו ישראל בצרה והיה הקדוש ברוך הוא מבקש אדם שילמד עליהם זכות ולא היה מוצא, שהיה הדור דל במצות ובמעשים. כיון שנמצא זכות בגדעון שלמד עליהם זכות, מיד נגלה עליו המלאך שנאמר (שופטים ו:יא,יד) "וַיָּבֹא מַלְאַךְ יְדוָד, וַיֵּשֶׁב תַּחַת הָאֵלָה אֲשֶׁר בְּעָפְרָה, אֲשֶׁר לְיוֹאָשׁ, אֲבִי הָעֶזְרִי; וְגִדְעוֹן בְּנוֹ, חֹבֵט חִטִּים בַּגַּת, לְהָנִיס, מִפְּנֵי מִדְיָן. וַיִּפֶן אֵלָיו יְדֹוָד וַיֹּאמֶר לֵךְ בְּכֹחֲךָ זֶה וְהוֹשַׁעְתָּ אֶת יִשְׂרָאֵל מִכַּף מִדְיָן הֲלֹא שְׁלַחְתִּיךָ"
"בְּכֹחֲךָ זֶה" בכח זכות שלמדת על בני. "וְשָׁפְטוּ אֶת הָעָם מִשְׁפַּט צֶדֶק" שיהיו מלמדין זכות על הדור.


Said Rabbi Yehidah b’Rabbi Shalom, that they would tilt and learn for them merit before the Holy One, Blessed be He. From whom do you learn this? From Gideon the son of Yoash, that in his day Israel was in trouble and the Holy One, blessed be He, sought someone to offer an argument for their merit and none could be found, for the whole generation was lacking fulfilling the commandments and good deeds. Since Gideon found an argument in their merit, immediately the angel of God was revealed to him, as it says, “ And the angel of the LORD came, and sat under the terebinth which was in Ophrah, that belonged unto Joash the Abiezrite; and his son Gideon was beating out wheat in the winepress, to hide it from the Midianites. And the LORD turned towards him, and said: 'Go in this thy might, and save Israel from the hand of Midian; have not I sent thee?'”


“this your might” in the strength of the merit you found for my children. ““and they shall judge the people with righteous judgment” that they should argue for the merit of the generation.

אין תגובות: