יום שישי, 11 במאי 2012

Emor 16 אמר


My Musing
What does it take to get beyond the worst mistake you can make? It takes a fortitude to accept responsibility for your actions and also for God to accept your new actions, even if they are only good thoughts.

מדרש תנחומא (ורשא) פרשת אמור סימן טז
(ויקרא כב:כז) "שׁוֹר אוֹ כֶשֶׂב אוֹ עֵז כִּי יִוָּלֵד וְהָיָה שִׁבְעַת יָמִים תַּחַת אִמּוֹ וּמִיּוֹם הַשְּׁמִינִי וָהָלְאָה יֵרָצֶה לְקָרְבַּן אִשֶּׁה לַידֹוָד"
“When a bullock, or a sheep, or a goat, is brought forth, then it shall be seven days under the dam; but from the eighth day and thenceforth it may be accepted for an offering made by fire unto the LORD.
זה שאמר הכתוב, (תהלים כז:ו) "וְעַתָּה יָרוּם רֹאשִׁי עַל אֹיְבַי סְבִיבוֹתַי וְאֶזְבְּחָה בְאָהֳלוֹ זִבְחֵי תְרוּעָה אָשִׁירָה וַאֲזַמְּרָה לַידֹוָד"  כיון שעשו ישראל אותו מעשה, היו אומות העולם אומרין, 'אין להם תקומה ואינו חוזר עליהם לעולם'
This is what the Scripture said, “And now shall my head be lifted up above mine enemies round about me; and I will offer in His tabernacle sacrifices with trumpet-sound; I will sing, yea, I will sing praises unto the LORD.” Since the Israelites did that act, the nations of the world would say “There is no future and there will be no return forever.
כיון ששמעו ישראל שיקרבו קרבן שור רמה ראשם שנאמר "וְעַתָּה יָרוּם רֹאשִׁי", והיו מהלכין בהרמת ראש, ואומרין, 'עכשיו אנו יודעין שנתרצה לנו הקדוש ברוך  הוא, שנאמר, "וְאֶזְבְּחָה בְאָהֳלוֹ זִבְחֵי תְרוּעָה אָשִׁירָה וַאֲזַמְּרָה לַידֹוָד"
Once Israel heard that they will offer a sacrifice of an ox, they raised their heads as it says, ““And now shall my head be lifted up” and they would walk with their heads held high, and say, ‘Now we know that we are desired by the Holy One, blessed be He, as it says, “and I will offer in His tabernacle sacrifices with trumpet-sound; I will sing, yea, I will sing praises unto the LORD.”
"שׁוֹר אוֹ כֶשֶׂב אוֹ עֵז" יש שור נולד? עגל אינו נולד שיהא שור?! ש(נ)אמר להקריב שור, ולמה אמר שיקריבו שור? לכפר על תבנית שור, שנאמר (תהלים קג:ג) "הַסֹּלֵחַ לְכָל עֲוֹנֵכִי הָרֹפֵא לְכָל תַּחֲלֻאָיְכִי"
“When a bullock, or a sheep, or a goat”- there is a bull that is just born? Rather it is the calf that is born and grows into a bull! As it says to offer a bull, and why did it says to offer a bull? To atone for the figure of the bull, as it says, “Who forgiveth all thine iniquity; who healeth all thy diseases;
תדע לך בא וראה מה כתיב (יחזקאל א:ו) "וְאַרְבָּעָה פָנִים לְאֶחָת וְאַרְבַּע כְּנָפַיִם לְאַחַת לָהֶם"
מה כתיב שם (יחזקאל א:ז) "וְרַגְלֵיהֶם רֶגֶל יְשָׁרָה וְכַף רַגְלֵיהֶם כְּכַף רֶגֶל עֵגֶל וְנֹצְצִים כְּעֵין נְחֹשֶׁת קָלָל"
ובשביל כפרתן של ישראל הוסיף להם עוד שתי כנפים שנאמר (ישעיהו ו:ב) "שְׂרָפִים עֹמְדִים מִמַּעַל לוֹ שֵׁשׁ כְּנָפַיִם שֵׁשׁ כְּנָפַיִם לְאֶחָד בִּשְׁתַּיִם יְכַסֶּה פָנָיו וּבִשְׁתַּיִם יְכַסֶּה רַגְלָיו וּבִשְׁתַּיִם יְעוֹפֵף"  למה?
אמר הקדוש ברוך הוא, 'יכסו רגליהם שהן דומות כעגל', כביכול שלא יראה אותן ויזכור מעשה העגל. בשתים יכסה רגליו, וכל כך למה? אלא לכפר על ישראל. זהו "הַסֹּלֵחַ לְכָל עֲוֹנֵכִי".
You should know, come and see what is written, “And every one had four faces, and every one of them had four wings” What is also written there, “And their feet were straight feet; and the sole of their feet was like the sole of a calf's foot; and they sparkled like the colour of burnished brass.” And for the atonement of Israel, it was added an additional two wings, as it says, “Above Him stood the seraphim; each one had six wings: with twain he covered his face and with twain he covered his feet, and with twain he did fly.” Why? Said the Holy One, blessed be He, ‘their legs should be covered as they are similar to calf’s feet’, that is to seem, that they should not see them and be reminded of the act of the calf. With two they will cover the legs, Why so much? To atone for Israel, as it says, ““Who forgiveth all thine iniquity”
אין לך גדול בעופות אלא הנשר ונעשה פנים לחיה שנאמר (יחזקאל א:י) "וּדְמוּת פְּנֵיהֶם פְּנֵי אָדָם וּפְנֵי אַרְיֵה אֶל הַיָּמִין לְאַרְבַּעְתָּם וּפְנֵי שׁוֹר מֵהַשְּׂמֹאול לְאַרְבַּעְתָּן וּפְנֵי נֶשֶׁר לְאַרְבַּעְתָּן". הגדול שבחיה ארי, ונעשה פנים לחיה שנאמר " וּפְנֵי אַרְיֵה אֶל הַיָּמִין". השור גדול שבבהמות ונעשה פנים לחיה שנאמר "וּפְנֵי שׁוֹר מֵהַשְּׂמֹאול לְאַרְבַּעְתָּן"
There is no greater among the birds than the griffon vulture, and its face were made to an animal as it says, “As for the likeness of their faces, they had the face of a man; and they four had the face of a lion on the right side; and they four had the face of an ox on the left side; they four had also the face of a griffon vulture.” The greatest of the animals is the lion, and it was made for the face of the lion, as it says, “the face of a lion on the right side”. The ox is the most powerful of the animals and was made the face for the animal side as it says, “and they four had the face of an ox on the left side;”

" פְּנֵי אָדָם", בשביל ישראל, מחה הקדוש ברוך הוא את השור ונתן כרוב תחתיו. שכן אתה מוצא שאין מזכיר שם אלא כרוב שנאמר (יחזקאל י:יד) "וְאַרְבָּעָה פָנִים לְאֶחָד פְּנֵי הָאֶחָד פְּנֵי הַכְּרוּב וּפְנֵי הַשֵּׁנִי פְּנֵי אָדָם וְהַשְּׁלִישִׁי פְּנֵי אַרְיֵה וְהָרְבִיעִי פְּנֵי נָשֶׁר" כל כך למה? כדי לכפר על ישראל. הוי "הַסֹּלֵחַ לְכָל עֲוֹנֵכִי". ולמה הסיר הקדוש ברוך הוא את העגל? שיהיו ישראל זכאין לפניו, ולא עוד, אלא, כשיהיה אחד מישראל מהרהר בלבו עבירה או דבר רע אין הקדוש ברוך הוא מצרפה למעשה. שכן דוד אומר, (תהלים סו:יח) "אָוֶן אִם רָאִיתִי בְלִבִּי לֹא יִשְׁמַע אֲדֹנָי" ומה הקדוש ברוך הוא שומע בשעה שאדם עומד ומהרהר בתפלה? שנאמר (תהלים לא:כג) "וַאֲנִי אָמַרְתִּי בְחָפְזִי נִגְרַזְתִּי מִנֶּגֶד עֵינֶיךָ אָכֵן שָׁמַעְתָּ קוֹל תַּחֲנוּנַי בְּשַׁוְּעִי אֵלֶיךָ" ולא עוד אלא שני בני אדם יושבין ועוסקין בתורה הקדוש ברוך הוא מקשיב שנאמר  (מלאכי ג:טז) "אָז נִדְבְּרוּ יִרְאֵי יְדֹוָד אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ וַיַּקְשֵׁב יְדֹוָד וַיִּשְׁמָע וַיִּכָּתֵב סֵפֶר זִכָּרוֹן לְפָנָיו לְיִרְאֵי יְדֹוָד וּלְחֹשְׁבֵי שְׁמוֹ:
“The face of man” for Israel, The Holy One, blessed be He, erased the bull and put a cherub in its place. That you do find that there is no mention there of anything but a cherub, as it says, “and the four faces to one, the face of a cherub, and the face of the second was of a man, and the third the face of a lion and the fourth, the face of the griffon vulture” Why so much? To atone for Israel. That is the verse” “Who forgiveth all thine iniquity”” And why did the Holy One, blessed be He, remove the calf? That Israel should be meritous before Him, and not only that but also, that when one of Israel entertains the thought of a sin or an evil act the Holy One, blessed be He does not attach it to his actions. And so David said, “If I had regarded iniquity in my heart, the Lord would not hear” And what does the Holy One, blessed be He hear when a man stands in prayer? As it says, “As for me, I said in my haste: 'I am cut off from before Thine eyes'; nevertheless Thou heardest the voice of my supplications when I cried unto Thee.” And not only that but, also two people sit and occupy themselves with Torah, the Holy One, blessed be He, listens to them ans it says, “Then they that feared the LORD spoke one with another; and the LORD hearkened, and heard, and a book of remembrance was written before Him, for them that feared the LORD, and that thought upon His name.”
אמר הקדוש ברוך הוא, 'בזכות התורה שאתם עוסקין בה הייתי מקשיב ושומע תפלותיכם, אבל לעתיד עד שלא תקראו לפני אני עונה אתכם שנאמר (ישעיהו סה:כד) "וְהָיָה טֶרֶם יִקְרָאוּ וַאֲנִי אֶעֱנֶה עוֹד הֵם מְדַבְּרִים וַאֲנִי אֶשְׁמָע"
Said the Holy One. Blessed be He, “in the merit of the Torah that you are occupying yourselves with, “I listen and hear your prayers, but in the future until you call to me I will answer them, as it says, “Then they that feared the LORD spoke one with another; and the LORD hearkened, and heard, and a book of remembrance was written before Him, for them that feared the LORD, and that thought upon His name.

אין תגובות: