יום שישי, 13 במרץ 2009

Ki Tisa

My Musing
As we approach Tax Season I am intrigued by the approach of the midrash to Jewish tax collection. Rather than feel oppressive the tax burden is split into three payments and the model is the half shekel, which was called for in Adar but not collected until Nisan, giving a whole month for the nation to gather this amount to pay the tax.
מדרש תנחומא (ורשא) פרשת כי תשא סימן א
ילמדנו רבינו
כמה תרומות היו תורמין ישראל בכל שנה?
כך שנו רבותינו: שלש תרומות תורמין בראש חדש אדר ובניסן ובאלול.

Our master should teach us: How many contributions were offered by the Israelites each year? This was taught by the rabbis: Three contribution were offered; in the new month of Adar, in Nisan, and in Elul.

בראש חדש אדר ובניסן היתה תרומת הלשכה נגבית, והיו באין הכהנים ומכפרין על עונות ישראל מן השקלים שהיו שוקלין. למה? כדי שיהיו כל ישראל עסוקים במתנותיהן.

On the new month of Adar and in Nisan was the donation to the main fund. The priests would use that money to atone for the sins of Israel from the shekels that were weighed. Why? So that all of Israel would be a involved in their offering.

והיו מתחילין לגבות מראש חדש אדר ותורמין בראש חדש ניסן.
ולמה מתחילין באדר ותורמין בניסן? שלא לדחוק על ישראל. והיו מזהירין את ישראל מראש חדש.

They would begin to collect on the new month of Adar and collect through the new month of Nisan. Why would they begin in Adar and continue through Nisan? To be gentle on Israel with the collection. And they would give advanced warning from the new month.

אמר שלמה (משלי טו:יט) "דֶּרֶךְ עָצֵל כִּמְשֻׂכַת חָדֶק וְאֹרַח יְשָׁרִים סְלֻלָה"
בעשו הרשע הכתוב מדבר. כשם שמשוכה של קוצים מתהדקת בבגדיו של אדם את מפשר אותה מכאן ומתהדקת ממקום אחר, כך מלכות עשו גובה את הארנון מישראל עד שלא תגבה. הרי הגולגולת באה ועד שהיא נגבית באין לעסק טרופין.

[Stylistically, this seems to be a later addition:]
(King) Solomon said, "The method of the lazy man is as if hedged by thorns; but the path of the straight ones is clear"
The scripture is talking about Esau. Just like thorns that are sticking to a garment, as you take them off from one spot, the thorns stick to another; the kingdom of Esau (Edom/Roman Empire/ Medieval Christendom) collects the tribute from Israel until they can't bear the burden.
אבל הקדוש ברוך הוא אינו כן. אלא, "וְאֹרַח יְשָׁרִים סְלֻלָה", כבושה לפני ישראל. משמיעין באחד באדר ונגבית בראשון של ניסן.
But the Holy One blessed be He, is not like that. Rather, He is the path of the straight ones. It is quelled before Israel. They hear the call on the new month of Adar and collect in Nisan.

וכמה היו גובין?
מחצית השקל. וכמה הוא? חצי הסלע.
ולא היתה נגבית אלא לכפרת ישראל והיו לוקחין מהן תמידין. לפי שצפה הקדוש ברוך הוא שכל מנין שעתידין ישראל למנות שיהא בהן חסרון והתקין להם את השקלים, רפואה כדי שיהא להן כפרה (שמות ל:יב) " כִּי תִשָּׂא אֶת רֹאשׁ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לִפְקֻדֵיהֶם וְנָתְנוּ אִישׁ כֹּפֶר נַפְשׁוֹ לַידֹוָד בִּפְקֹד אֹתָם וְלֹא יִהְיֶה בָהֶם נֶגֶף בִּפְקֹד אֹתָם"

And how much was collected"
A half shekel, and that is equivalent to a half sela. And it was not collected except for the atonement of Israel, since this levy was for the daily sacrifices. God foresaw a time where each accounting of the Israelites would be lacking and fixed the shekel as a corrective for the iniquities of Israel that each payment if an atonement for the individual and there should not be any plague on Israel.

אין תגובות: