יום שישי, 6 במרץ 2009

Tetzaveh

My Musing
What does it mean to receive a command? More importantly, what does it mean to fulfill a command?
The parsha opens with the directive to Moshe to command the Israelites to provide pure olive oil for lighting the menorah. We can choose to fulfill the command as it is given with cold resign, or we can pursue the commandment with passion, determination and a desire to do the best we can and celebrate the opportunity to serve our creator. The midrash picks an interesting mitzvah to serve as the foil for passionately celebrating mitzvoth- the brit of a boy. What is interesting is that the midrash does not use the proof text of the command to circumcise as found in Vayikra, but rather uses Isaac to serve as the paradigm.

מדרש תנחומא פרשת תצוה סימן א
ילמדנו רבינו
קטן לכמה נמול?

Our Master should teach: When is the time for circumcision of a minor (baby)?
Our Rabbis taught: A minor is circumcised on the eighth day. Why? Just as Isaac was circumcised.

כך שנו רבותינו: קטן נמול לשמונה, מה טעם? כשם שנמול יצחק אבינו.

Rabbi Shimon bar Yochai said, come and see that there is none dearer to a man than his son and look what he does? He circumcises him. Why? Rav Nachman bar Shmuel said it is from the desire to serve his Creator. He (the father or God) sees the blood fall from the circumcision and accepts it upon himself with joy.

אמר רבי שמעון בר יוחאי, 'בא וראה שאין חביב לפני האדם יותר מבנו והוא מל אותו.'
וכל כך למה?
אמר רב נחמן בר שמואל, 'כדי לעשות רצון בוראו. הוא רואה בנו שופך דם ממילתו ומקבל עליו בשמחה.'
אמר רבי חנינא, 'ולא עוד אלא שהוא מוציא הוצאות ועושה אותו היום של שמחה מה שלא נצטוה. הוא שהכתוב אומר
(תהלים עא:יד) "וַאֲנִי תָּמִיד אֲיַחֵל וְהוֹסַפְתִּי עַל כָּל תְּהִלָּתֶךָ" ולא עוד אלא אדם הולך ולוה וממשכן עצמו ומשמח אותו היום.

Rabbi Chanina said, not only that but he also expends a great deal of money to celebrate when he was not even commanded. This is what the scripture comments "And I will hope continually, and will add to your praises"
Not only that but the father even goes into debt to make the day joyous.
Rabbi Yudan commented: When is the child most endeared to the father? When he begins to speak. And this is from the scripture “Is Ephraim a dear son to me or a child of delight? For as often as I speak of him, I do remember him still; therefore my stomach churns for him, I will surely have compassion upon him, says the LORD."

אמר רבי יודן, אימתי הבן חביב על אביו? כשמתחיל להשיח. וכן הוא אומר (ירמיהו לא:יט) "הֲבֵן יַקִּיר לִי אֶפְרַיִם אִם יֶלֶד שַׁעֲשֻׁעִים כִּי מִדֵּי דַבְּרִי בּוֹ זָכֹר אֶזְכְּרֶנּוּ עוֹד עַל כֵּן הָמוּ מֵעַי לוֹ רַחֵם אֲרַחֲמֶנּוּ נְאֻם יְקֹוָק"

The midrash proceeds to provide a homiletical analysis of the verse to prove te point of Rabbi Yudan. What is the import of "child of delight"? A child of three or four who beings to speak with his father.

מהו "יֶלֶד שַׁעֲשֻׁעִים"?
כבן שלש כבן ארבע שהוא מתחיל להשיח ומשתעשע לאביו.

And Rabbi Bisna (a play on "in the bush") related that the Holy One, Blessed be He, said to Israel, my children, do for me as I have done for you. I fed you in the wilderness, you offer sacrifices for me

ואמר רבי ביסנה אמר הקדוש ברוך הוא לישראל, 'בני, עשו לי כשם שעשיתי לכם, האכלתי אתכם במדבר אף אתם היו מקריבין לפני (במדבר כח:ד) "אֶת הַכֶּבֶשׂ אֶחָד תַּעֲשֶׂה בַבֹּקֶר וְאֵת הַכֶּבֶשׂ הַשֵּׁנִי תַּעֲשֶׂה בֵּין הָעַרְבָּיִם"

The midrash continues in its extrapolation of verses that demonstrate what God did for the Israelites in the wilderness and that in turn causes an obligation to do for God and others.
"Then washed I you with water; I cleaned away your blood from you, and I anointed thee with oil." The water is reflected in the wash basin for the sanctuary; the oil is reference to the oil of anointing of the chief cohen and the king.

(יחזקאל טז: ט) "וָאֶרְחָצֵךְ בַּמַּיִם וָאֶשְׁטֹף דָּמַיִךְ מֵעָלָיִךְ וָאֲסֻכֵךְ בַּשָּׁמֶן"
"וָאֶרְחָצֵךְ בַּמַּיִם "- ואף אתם עשו לי כיור,
"וָאֲסֻכֵךְ בַּשָּׁמֶן" - וכנגדו שמן המשחה,
(יחזקאל טז: י) "וָאַלְבִּישֵׁךְ רִקְמָה וָאֶנְעֲלֵךְ תָּחַשׁ וָאֶחְבְּשֵׁךְ בַּשֵּׁשׁ וַאֲכַסֵּךְ מֶשִׁי"

I dressed you in embroidered clothing and put fine leather sandals on your feet. I wrapped you with fine linen and covered you with silk. The embroidered work is reflected in the embroidery for the sanctuary, the sandals are reflected in the animal skin curtains and the linen is for the twisted linen, and the silk is the 'Clouds of Glory".

"וָאַלְבִּישֵׁךְ רִקְמָה" - וכנגדו מעשה רוקם,
"וָאֶנְעֲלֵךְ תָּחַשׁ "- וכנגדו עורות תחשים,
"וָאֶחְבְּשֵׁךְ בַּשֵּׁשׁ" - וכנגדו שש משזר,
"וַאֲכַסֵּךְ מֶשִׁי"- אלו ענני הכבוד שנאמר (שמות יג:כב) "לֹא יָמִישׁ עַמּוּד הֶעָנָן יוֹמָם וְעַמּוּד הָאֵשׁ לָיְלָה לִפְנֵי הָעָם"
"לֹא יָמִישׁ עַמּוּד הֶעָנָן" - וכנגדן יריעות עזים,
(יחזקאל טז: יא,יב) "וָאֶעְדֵּךְ עֶדִי וָאֶתְּנָה צְמִידִים עַל יָדַיִךְ וְרָבִיד עַל גְּרוֹנֵךְ. וָאֶתֵּן נֶזֶם עַל אַפֵּךְ וַעֲגִילִים עַל אָזְנָיִךְ וַעֲטֶרֶת תִּפְאֶרֶת בְּרֹאשֵׁךְ "

"I adorned you with jewelry. I put bracelets on your hands and a necklace around your neck. I put a ring in your nose, earrings on your ears, and a beautiful crown on your head" These correspond to other appurtenances in the sanctuary.

"וָאֶעְדֵּךְ עֶדִי" - זו פורפירה וכנגדן ארון וזרו,
"וָאֶתֵּן נֶזֶם" - וכנגדו חח ונזם,
"וַעֲטֶרֶת תִּפְאֶרֶת בְּרֹאשֵׁךְ"- וכנגדו כפורת על הארון וזר זהב.
(שמות טז: ד) וַיֹּאמֶר יְקֹוָק אֶל מֹשֶׁה הִנְנִי מַמְטִיר לָכֶם לֶחֶם מִן הַשָּׁמָיִם וְיָצָא הָעָם וְלָקְטוּ דְּבַר יוֹם בְּיוֹמוֹ לְמַעַן אֲנַסֶּנּוּ הֲיֵלֵךְ בְּתוֹרָתִי אִם לֹא:

Lastly the midrash offers one more caring example from God. God supplied the manna in the wilderness so the Israelites provide the shew bread for the sanctuary. God provided the light to light the path, the etrnal light represents that guiding light.

"הִנְנִי מַמְטִיר לָכֶם לֶחֶם"- וכנגדו לחם הפנים,
(שמות יג:כא) וַיקֹוק הֹלֵךְ לִפְנֵיהֶם יוֹמָם בְּעַמּוּד עָנָן לַנְחֹתָם הַדֶּרֶךְ וְלַיְלָה בְּעַמּוּד אֵשׁ לְהָאִיר לָהֶם לָלֶכֶת יוֹמָם וָלָיְלָה:
" וַיקֹוק הֹלֵךְ לִפְנֵיהֶם" - וכנגדו צו את בני ישראל להעלות נר תמיד.

אין תגובות: