יום שישי, 7 באוגוסט 2009

עקב Eikev

My musing
In Pirkei Avot, the ethics of the fathers, Rabbi Yehudah teaches that one must be as diligent with "easy" commandments as with "difficult" commandments, because one does not know the actual reward for the mitzvoth.
This midrash fleshes out the source for that observation – the only mitzvoth in the Torah that have a specific reward assigned to them, and the reward is the same- longer days.
Many will also be familiar with the story assigned to Rabbi Elisha ben Avuya who witnessed a child obey his father to climb a tree and shoo away the mother only to fall to his death. The Gemara explains that the ladder was faulty but that not withstanding, the two mitzvoth with the promise of long life created death in their confluence.
There is so much that can be written about the difficulty in fulfilling honoring one's parents but that will be for another time.
More enigmatic is the segue that the midrash uses to shift the discussion to the idea that God protects us like a griffin vulture (NOT AN EAGLE) - but perhaps this too is in response to those that know of the above mentioned story.
מדרש תנחומא(ורשא) פרשת עקב סימן ב
(דברים ז:יב)" וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן אֵת הַמִּשְׁפָּטִים הָאֵלֶּה וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם וְשָׁמַר יְדֹוָד אֱלֹהֶיךָ לְךָ אֶת הַבְּרִית וְאֶת הַחֶסֶד אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ"

"And it will be, because you listened to these rules, and guard and fulfill them, that the Lord your God will guard to you the covenant and the kindness which He swore to your fathers"
זה שאמר הכתוב (משלי ה:ו) "אֹרַח חַיִּים פֶּן תְּפַלֵּס נָעוּ מַעְגְּלֹתֶיהָ לֹא תֵדָע"
This is what the scripture said "Lest she should walk the even path of life, her ways wander, but she knows it not"
אמר רבי אבא בר כהנא, שלא תהא יושב ושוקל מצותיה של תורה ורואה אי זו מצוה שכרה מרובה ועושה אותה. למה "נָעוּ מַעְגְּלֹתֶיהָ לֹא תֵדָע"? מטולטלין הן שבילי תורה.

Rabbi Aba the son of Kahana said, that one should not sit and weigh out the commandments of the Torah and see which commandment has greater reward and do that one. Why " her ways
wander, but she knows it not"? The paths of the Torah are wavy [complex]
תני רבי חייא, מה להדבר דומה?
למלך שהיה לו פרדס והכניס בו פועלים ולא גלה להם המלך שכר נטיעות הכרם. שאלו גלה להם שכר נטיעותיו הן רואין איזו נטיעה ששכרה הרבה ונוטעין אותה. נמצאה מלאכת הפרדס מקצתה בטלה ומקצתה קיימת.

Rabbi Chiya taught, to what is this similar?
To a king who had an orchard and inserted worlers and did not reveal to them the value of the plants of the vineyard. If he had revealed to them the value of the plants, they would see which plant is more valuable and care for it more than the others. We would end up with some of the orchard cared for and some neglected.
כך לא גלה הקדוש ברוך הוא שכר כל מצוה ומצוה שאלו גלה נמצאו המצות מקצתן קיימות ומקצתן בטלות.

Similarly, the Holy One, blessed be He did not reveal the reward for each commandment, for if He had revealed the reward, we would find some commandments fulfilled and some neglected.
ורבי אחא בשם רבי אבא בר כהנא אמר טלטל הקדוש ברוך הוא שכר עושה מצוה בעולם הזה כדי שיהיו ישראל עושין משלם. תני רבי שמעון בר יוחאי: שתי מצות גלה הקדוש ברוך הוא מתן שכרן, אחת קלה שבקלות ואחת חמורה שבחמורות. ואלו הן:

And Rabbi Acha said in the name of Rabbi Aba the son of Kahana, The Holy One, blessed be He took the reward for fulfilling the commandments in this world so that the Israelites would fulfill them on their own. Rabbi Shimon bar Yochai taught: The Holy One, blessed be He revealed the reward for two commandments, one the easiest and the other the most difficult, and they are:
קלה שבקלות, שלוח הקן ושם כתיב (דברים כב:ז) "שַׁלֵּחַ תְּשַׁלַּח אֶת הָאֵם וְאֶת הַבָּנִים תִּקַּח לָךְ לְמַעַן יִיטַב לָךְ וְהַאֲרַכְתָּ יָמִים"

The easiest is the sending away of the mother bird and there it is written: "You will send the mother and the young you will take to you; so that it may be good for you, and you will prolong thy days"
וחמורה שבחמורות כבוד אב ואם שבו כתיב(דברים ה:טו) "כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ כַּאֲשֶׁר צִוְּךָ יְדֹוָד אֱלקֶיךָ לְמַעַן יַאֲרִיכֻן יָמֶיךָ וּלְמַעַן יִיטַב לָךְ עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר יְדֹוָד אֱלֹקֶיךָ נֹתֵן לָךְ"
הרי הן שוין במתן שכרן מעולם הזה.

The most demanding is honoring father and mother for there it is written" Honor your father and your mother, as the Lord your God commanded you; so that you will prolong your days, and so that it may be good for you on the land which the Lord your God gives to you"
Behold they are equal in their reward from this world.

אמר רבי אבא בר כהנא, ומה אם דבר שהוא פריעת בעל חוב כתוב בו אריכות ימים דבר שהוא הפסד ממון וחסרון נפשות על אחת כמה וכמה?
רבי לוי אומר, גדולה מזאת אמרו. גדול דבר שהוא פריעת חוב מדבר שהוא חסרון כיס וחסרון נפשות.

Rabbi Aba the son of Kahana said, and what is the importance with a thing that is repaying a debt is written the promise of long life, the other that requires sacrificing money and potentially life so much more so?
Rabbi Levi said, even greater than this they said. Great is the thing that is the repayment of a loan that it requires the loss of money and the potential loss of life.
רבי אבא בר כהנא בשם רבי אומר כשם שמתן שכרה מרובה כך עונשה מרובה. הדא הוא דכתיב (משלי ל:יז)"עַיִן תִּלְעַג לְאָב וְתָבוּז לִיקֲּהַת אֵם, יִקְּרוּהָ עֹרְבֵי נַחַל וְיֹאכְלוּהָ בְנֵי נָשֶׁר"
אמר הקדוש ברוך הוא יבא עורב שהוא אכזרי על בניו וינקר אותה ואל יהנה ממנה ויבא נשר שהוא רחמני על בניו ויהנה ממנה.
ומנין שעורב אכזרי על בניו? שנאמר (איוב לח:מא) "מִי יָכִין לָעֹרֵב צֵידוֹ כִּי <ילדו> יְלָדָיו אֶל אֵל יְשַׁוֵּעוּ יִתְעוּ לִבְלִי אֹכֶל" וכן הוא אומר (תהלים קמז:ט) "נוֹתֵן לִבְהֵמָה לַחְמָהּ לִבְנֵי עֹרֵב אֲשֶׁר יִקְרָאוּ"

Rabbi Aba the son of Kahana said in the name of Rebbi, just as the reward is great, the punishment is great. This is what is written, "The eye that mocks his father, and despises to obey his mother, the ravens of the valley shall pick it out, and the young vultures shall eat it"
The Holy One, blessed be He said, the Raven should come because he is mean to his children and will dig it out and will not enjoy it and the griffin vulture will come who is merciful on its children and will enjoy it.
And from where do we know that the Raven is mean to its children? As it says "Who provides for the raven his prey, when his young ones cry unto God, and wander for lack of food?" And similarly it says "He gives to the animal his food, and to the young ravens which call out"
ואמרו חכמים ז"ל העורב מוליד לבנים ואומר הזכר לנקבה שעוף אחר בא עליה ומואסין אותן ומניחין אותן. מה עושה הקדוש ברוך הוא? מזמין להן יתושין מצואתן ופורחין ואוכלין אותן שנאמר, "מִי יָכִין לָעֹרֵב צֵידוֹ", אבל הנשר רחמני הוא שנאמר (דברים לב:יא) "כְּנֶשֶׁר יָעִיר קִנּוֹ עַל גּוֹזָלָיו יְרַחֵף יִפְרֹשׂ כְּנָפָיו יִקָּחֵהוּ יִשָּׂאֵהוּ עַל אֶבְרָתוֹ"
שאינו מאמין בהן מפני עופות אחרים שרודפין אותן. מה הוא עושה משימן על כנפיו אומר מוטב יכנס החץ בי ולא בבני.

And the rabbis of blessed memory said, the raven gives birth to children and the male says to the female that another bird was the father and he abandons them. What does the Holy One blessed be He do? He brings mosquitoes that consume them as it says "Who provides for the raven his prey" But the merciful griffin vulture as it says "As a griffin vulture that stirs up her nest, hovers over her young, spreads abroad her wings, takes them, bears them on her pinions"
She does not trust the other birds who chase after them. What does he do, he places them on his wings saying, better the arrow pierces me and not my children.

אין תגובות: