יום שישי, 26 במרץ 2010

Tzav צו

My Musing
This midrash continues with the exploration of how korbanot, sacrifices promote peace. In this selection it is through mutual involvement. But the midrash also has a small extra message for the reader, which again is an example of why the Tanhuma was popular among the Ashkenaz rabbinical leadership in the high to late middle ages. The idea of chosen-ess once again plays into the lesson.
מדרש תנחומא (ורשא) פרשת צו סימן ד
(ויקרא ז:יא) "וְזֹאת תּוֹרַת זֶבַח הַשְּׁלָמִים אֲשֶׁר יַקְרִיב לַידֹוָד"
And this is the teaching of the sacrifice of peace-offerings, which one may offer unto the LORD.

דבר אחר. " וְזֹאת תּוֹרַת זֶבַח הַשְּׁלָמִים" זה שאמר הכתוב (תהלים פה:ט) "אֶשְׁמְעָה מַה יְדַבֵּר הָא-ֵל יְקֹוָה כִּי יְדַבֵּר שָׁלוֹם אֶל עַמּוֹ וְאֶל חֲסִידָיו וְאַל יָשׁוּבוּ לְכִסְלָה"

Another idea. "And this is the teaching of the sacrifice of peace-offerings". This is what scripture said, "I will hear what God the LORD will speak; for He will speak peace unto His people, and to His saints; but let them not turn back to folly."
אמרו אומות העולם לבלעם: למה אמר הקדוש ברוך הוא לישראל שיהיו מקריבין לו קרבנות ולנו לא אמר כלום?
אמר להם בלעם: הקרבנות אינן אלא שלום. ומי שקבל את התורה שכתובין בה צריך שיקריב קרבנות. אתם, מתחלה פסלתם אותה. ועכשיו אתם מבקשים להקריב קרבנות! מי שקבלה הוא מקריב קרבנות שנאמר (תהלים כט:יא) "יקְֹוָה עֹז לְעַמּוֹ יִתֵּן יְדֹוָד יְבָרֵךְ אֶת עַמּוֹ בַשָּׁלוֹם" לכך נאמר "אֶשְׁמְעָה מַה יְדַבֵּר הָאֵ-ל וגו"
Said the nations of the world to Bilam: 'Why did the Holy One, blessed be He, say to Israel that they should offer sacrifices to Him and to us He did not say anything?'
Said Bilam to them: The sacrifices are nothing but peace. And one who accepted the Torah that it is written in it about the sacrifices must offer sacrifices. You, from the start you nullified the Torah. And now you want to offer sacrifices! Only those who accepted the Torah offers sacrifices, as it says, " The LORD will give strength unto His people; the LORD will bless his people with peace" Therefore it says, ""I will hear what God the LORD will speak;"

ומה דיבר "וְזֹאת תּוֹרַת זֶבַח הַשְּׁלָמִים"? ולמה נאמר זבח שלמים? שהוא עושה שלום בין המזבח ובין הכהנים ובין ישראל- היאך העולה אין כתיב בה שלום? ולא בחטאת? ולא באשם? אלא בתודה.
בא וראה. העולה היתה כלה כליל לאישים; והחטאת היתה דמה ואמוריה למזבח, ועורה ובשרה לכהן, אבל לישראל לא היתה ממנה הנאה. וכן האשם. אבל התודה היתה דמה ואמוריה למזבח והחזה והשוק לכהנים ועורה ובשרה לישראל. נמצאת עושה שלום בין המזבח ובין הכהנים ובין ישראל לפיכך נקראת זבח השלמים שהיה עושה שלום לכל:
And what is "And this is the teaching of the sacrifice of peace-offerings"? And why does it say, Peace offerings? That it makes peace between the altar and the priests and Israel. How by the Olah it does not say peace? And not with the sin offering? And not with the guilt offering? And only with the Today, thanks offering.
Come and see. The Olah is totally consumed by the fire. The sin offering, its blood and innards go to the altar, the skin and flesh to the priest, but the Israelite does not get anything. And similarly with the guilt offering. But the Offering of thanks, the blood and innards go to the altar, and the chest and thigh to the priests, and the skin and flesh to the Israelite. It turns out that the Todah fosters peace between the altar, the priests and Israel. Therefore it is called peace offering., that is makes peace for all.


אין תגובות: