יום שישי, 16 באפריל 2010

Tazria תזריע

My Musing
Dedicated to עלוי נשמת הרב גדליה הכהן Anemer. Rav Anemer was niftar yesterday and truly merited to see his vision of a community that valued mitzvoth and being careful about what we should and shouldn't do.

What makes man unique?
After a lengthy discussion about the merits of remaining within the protection of the womb, and progressing to the iniquities of man, the midrash segues to a discussion of the greatness of man.
While each animal was formed by God, the formation of Man was given an added measure; the living soul. This living soul gives us our stake in the world to come and also this world. How do we maximize this living soul? Through following the commands of God.
מדרש תנחומא )ורשא( פרשת תזריע סימן א
(ויקרא יב:ב) "דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר אִשָּׁה כִּי תַזְרִיעַ וְיָלְדָה זָכָר וְטָמְאָה שִׁבְעַת יָמִים כִּימֵי נִדַּת דְּוֹתָהּ תִּטְמָא"

"Speak to the children of Israel, saying: If a woman be seeded and give birth to a male, then she shall be unclean seven days; as in the days of the impurity of her menses she will be unclean."
"אִשָּׁה כִּי תַזְרִיעַ וְיָלְדָה זָכָר", זה שאמר הכתוב (איוב כט:ב) "מִי יִתְּנֵנִי כְיַרְחֵי קֶדֶם כִּימֵי אֱלוֹהַּ יִשְׁמְרֵנִי"
הפסוק הזה איוב אמר. אימתי? בשעה שבאו עליו היסורין, אמר, "מִי יִתְּנֵנִי כְיַרְחֵי קֶדֶם" ולואי שהייתי כאותן הימים שהייתי במעי אמי. "כִּימֵי אֱלוֹהַּ יִשְׁמְרֵנִי" מלמד שהולד משתמר במעי אמו.
(איוב כט:ג) "בְּהִלּוֹ נֵרוֹ עֲלֵי רֹאשִׁי לְאוֹרוֹ אֵלֶךְ חֹשֶׁךְ" מכאן את למד שהאורה לתינוק כשהוא במעי אמו. (איוב כט:ד) "כַּאֲשֶׁר הָיִיתִי בִּימֵי חָרְפִּי בְּסוֹד אֱלוֹהַּ עֲלֵי אָהֳלִי" כשם שהגשם מוחה בקרקע ומלכלך אותה כך התינוק מלוכלך במעי אמו.

"If a woman be seeded and give birth to a male" This is what the scripture said, "Oh that I were as in the months of old, as in the days when God watched over me;" This verse was said by Job. When? At the moment that the travails came upon him. He said, "Oh, that I were as in the months of old" If only I could be like those days that I was in my mother. "As in the days when God watched over me" teaches that the fetus is guarded while in the mother. "When His lamp shined above my head, and by His light I walked through darkness;" from here you learn that the light is for the fetus inside the mother. "As I was in the days of my winter, when the secret of God was upon me and my tent;" as the rain mixes with the earth and gets dirty, similarly the fetus is dirty in the womb.
דבר אחר, "בְּסוֹד אֱלוֹהַּ עֲלֵי אָהֳלִי" מדבר בתינוק, וכשם שהתינוק מלוכלך כך אדם מלוכלך מעונות, והצרות באות עליו. באותה שעה הוא אומר "מִי יִתְּנֵנִי כְיַרְחֵי קֶדֶם" ולואי היו לי אותן הירחים והימים שהייתי במעי אמי. מה אומר באחרונה? "כַּאֲשֶׁר הָיִיתִי בִּימֵי חָרְפִּי".
אמר רבי אבהו, 'התינוק יוצא ממעי אמו מלא רירין ומלא דם והם מחבבין אותו. וכן מנהג כל אשה שתלד מחבבין אותו הולד. וכל שכן אם הוא זכר. הוי אומר, "אִשָּׁה כִּי תַזְרִיעַ וְיָלְדָה זָכָר"'.

Another idea, "when the secret of God was upon me and my tent" talks about an infant, and like the infant is dirty similarly man is dirty from his iniquities and the troubles that come to him. At that moment he says "Oh that I were as in the months of old" and only if I could regain those months and days that I was in the womb. What does he say at the end? "As I was in the days of my winter"
Said Rabbi Abahu, 'the infant exits from his mother full of sinews and full of blood and they hug him. And this is the custom of all women that give birth, they hug the child when it is born. Even more so when the child is male. That is what is said, "If a woman be seeded and give birth to a male"

"אִשָּׁה כִּי תַזְרִיע" זה שאמר הכתוב (תהלים קלט:ה) "אָחוֹר וָקֶדֶם צַרְתָּנִי וַתָּשֶׁת עָלַי כַּפֶּכָה"
במי הכתוב מדבר? באדם הראשון. אמר רבי יוחנן, 'כתיב בו באדם הראשון שתי יצירות. שני יודין, שנאמר (בראשית ב:ז) "וַיִּיצֶר יְדֹוָד אֱלֹקִים אֶת הָאָדָם עָפָר מִן הָאֲדָמָה, וַיִּפַּח בְּאַפָּיו נִשְׁמַת חַיִּים, וַיְהִי הָאָדָם לְנֶפֶשׁ חַיָּה"
יצירה אחת בעולם הזה ויצירה אחת לעולם הבא. אבל הבהמה והחיה והעוף יצירה אחת כתיב בהן ביו"ד אחת דכתיב (בראשית ב:יט) "וַיִּצֶר יְדֹוָד אֱלֹקִים מִן הָאֲדָמָה, כָּל חַיַּת הַשָּׂדֶה וְאֵת כָּל עוֹף הַשָּׁמַיִם, וַיָּבֵא אֶל הָאָדָם לִרְאוֹת מַה יִּקְרָא לוֹ, וְכֹל אֲשֶׁר יִקְרָא לוֹ הָאָדָם נֶפֶשׁ חַיָּה הוּא שְׁמוֹ" לפיכך הוא אומר "אָחוֹר וָקֶדֶם צַרְתָּנִי".

" If a woman be seeded", this is what the scriptures said, "You hemmed me in behind and front, and laid Your hand upon me." About whom is the scripture speaking? About the Original Man. Said Rabbi Yochanan, It is written about the Original Man two creations. Two "yuds" as it says, "Then the LORD God formed man of the dust of the ground, and breathed into his nostrils the breath of life; and man became a living soul." (2 yuds are in the word for form- "Vayitzer") One formation for this world and one formation for the world to come. But regarding animals, there was only one forming. It is written by them with only one yud. As it is written, " And out of the ground the LORD God formed every beast of the field, and every fowl of the air; and brought them unto the man to see what he would call them; and whatsoever the man would call every living creature, that was to be the name thereof." (the word for form in this verse only has one yud) Therefore he says, "You hemmed me in behind and front"

רבי שמעון בן לקיש אומר,' "אָחוֹר" למעשה בראשית. מה טעם ?דכתיב, (בראשית א:ב) "וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ וְחֹשֶׁךְ עַל פְּנֵי תְהוֹם וְרוּחַ אֱלֹקִים מְרַחֶפֶת עַל פְּנֵי הַמָּיִם" זו נפשו של אדם הראשון. לפיכך הוא אומר "אָחוֹר וָקֶדֶם צַרְתָּנִי"'
רבי אלעזר בן פדת אומר, '"אָחוֹר" למעשה יום הששי, "וָקֶדֶם" למעשה יום הששי. כיצד? ששה דברים ברא הקדוש ברוך הוא ביום הששי, ואלו הן: נפש, חיה, ובהמה, וחיתו ארץ, ואדם, וחוה. ונפשו של אדם נבראת תחלה, שנאמר, (בראשית א:כ) "וַיֹּאמֶר אֱלֹקִים, יִשְׁרְצוּ הַמַּיִם, שֶׁרֶץ נֶפֶשׁ חַיָּה, וְעוֹף יְעוֹפֵף עַל הָאָרֶץ, עַל פְּנֵי רְקִיעַ הַשָּׁמָיִם"

Reish Lakish says, "behind" to Creation. What is the reason? As it is written, Now the earth was unformed and void, and darkness was upon the face of the deep; and the spirit of God hovered over the face of the waters" This is the soul of the Original Ma. Therefore He said, "You hemmed me in behind and front"
Rabbi Elazar ben Pedat said, "behind", to the creation of the sixth day. Front to the creation of the sixth day. How? Six things were created by the Holy One, blessed be He, on the sixth day, and they are: Soul, wild animal, domesticated animal, the animals of the land, Adam, and Eve. And the soul of Man was created first as it says, "And God said: 'Let the waters swarm with swarms of living creatures, and let fowl fly above the earth in the open firmament of heaven.'"
ואין "נֶפֶשׁ חַיָּה" אלא נפשו של אדם, שנאמר, (בראשית ב:ז) "וַיִּיצֶר יְדֹוָד אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם עָפָר מִן הָאֲדָמָה וַיִּפַּח בְּאַפָּיו נִשְׁמַת חַיִּים וַיְהִי הָאָדָם לְנֶפֶשׁ חַיָּה", הוי קודם מעשה יום הששי. ואחור למעשה יום הששי, שהיה עוסק בו כל יום הששי. הוי "אָחוֹר וָקֶדֶם צַרְתָּנִי", אחור למעשה יום הששי וקודם למעשה יום הששי.'
רשב"נ אומר מהו "אָחוֹר וָקֶדֶם צַרְתָּנִי" אלו דו פרצופין זכר ונקבה. שנאמר,(בראשית ה:ב) "זָכָר וּנְקֵבָה בְּרָאָם וַיְבָרֶךְ אֹתָם וַיִּקְרָא אֶת שְׁמָם אָדָם בְּיוֹם הִבָּרְאָם" הוי אומר "אָחוֹר וָקֶדֶם צַרְתָּנִי".

אמר אדם, 'אחר שברא הקדוש ברוך הוא כל הבהמות והעופות והשקצים והרמשים, ואחר כך ברא אותי. כך התינוק הזה עד שלא יצא ממעי אמו הקדוש ברוך הוא מצוה אותו ואומר לו מזה תאכל ומזה לא תאכל (ויקרא יא:כט) "וְזֶה לָכֶם הַטָּמֵא בַּשֶּׁרֶץ הַשֹּׁרֵץ עַל הָאָרֶץ הַחֹלֶד וְהָעַכְבָּר וְהַצָּב לְמִינֵהוּ"
את זה תאכלו ואת זה לא תאכלו, ומי שהוא מקבל עליו במעי אמו כל המצות שבתורה ואחר כך נולד לכך כתיב "אִשָּׁה כִּי תַזְרִיעַ".

And there is no "Living soul" except the soul of Man, as it says, " Then the LORD God formed man of the dust of the ground, and breathed into his nostrils the breath of life; and man became a living soul." This is before the sixth day. And behind the sixth day, the He was occupied with creation the entire sixth day. That is "You hemmed me from behind and in front"
Rabbi S ben N said, what is "you hemmed me from behind and the front" these are the two faces , the male and female. As it says, male and female created He them, and blessed them, and called their name Adam, in the day when they were created" that is You hemmed me in from behind and the front"
Said Adam, 'after the Holy One, blessed be He created all the animals and the birds and the unsavory creature crawlies, and then created me. Similarly the infant, until it leaves the womb, the Holy One, blessed be He, commands him and says to him, from this you eat and from this you will not eat. And this is the impure , and this you will eat and this you will not eat. And one who accepts upon himself while still in the womb, all the commandments in the Torah, and then is born,

בראשית פרק ב
)טז( וַיְצַו יְדֹוָד אֱלֹהִים עַל הָאָדָם לֵאמֹר מִכֹּל עֵץ הַגָּן אָכֹל תֹּאכֵל:
)יז( וּמֵעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע לֹא תֹאכַל מִמֶּנּוּ כִּי בְּיוֹם אֲכָלְךָ מִמֶּנּוּ מוֹת תָּמוּת
ויקרא פרק יא
)ט( אֶת זֶה תֹּאכְלוּ מִכֹּל אֲשֶׁר בַּמָּיִם כֹּל אֲשֶׁר לוֹ סְנַפִּיר וְקַשְׂקֶשֶׂת בַּמַּיִם בַּיַּמִּים וּבַנְּחָלִים אֹתָם תֹּאכֵלוּ
ויקרא פרק יא
)כא( אַךְ אֶת זֶה תֹּאכְלוּ מִכֹּל שֶׁרֶץ הָעוֹף הַהֹלֵךְ עַל אַרְבַּע אֲשֶׁר <לא> לוֹ כְרָעַיִם מִמַּעַל לְרַגְלָיו לְנַתֵּר בָּהֵן עַל הָאָרֶץ:
ויקרא פרק יא
ד( אַךְ אֶת זֶה לֹא תֹאכְלוּ מִמַּעֲלֵי הַגֵּרָה וּמִמַּפְרִיסֵי הַפַּרְסָה אֶת הַגָּמָל כִּי מַעֲלֵה גֵרָה הוּא וּפַרְסָה אֵינֶנּוּ מַפְרִיס טָמֵא הוּא לָכֶם
דברים פרק יד
)ז( אַךְ אֶת זֶה לֹא תֹאכְלוּ מִמַּעֲלֵי הַגֵּרָה וּמִמַּפְרִיסֵי הַפַּרְסָה הַשְּׁסוּעָה אֶת הַגָּמָל וְאֶת הָאַרְנֶבֶת וְאֶת הַשָּׁפָן כִּי מַעֲלֵה גֵרָה הֵמָּה וּפַרְסָה לֹא הִפְרִיסוּ טְמֵאִים הֵם לָכֶם:

אין תגובות: