יום שישי, 17 ביוני 2011

Shelach שלח

My Musing
Not only do the tzitzit, fringes, cloak us in the concept of mitzvoth, but the mitzvoth themselves are to envelop our lives. Mitzvot are given to elevate every aspect and activity of our lives.

מדרש תנחומא (ורשא) פרשת שלח סימן טו
(במדבר טו:לח) "דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם וְעָשׂוּ לָהֶם צִיצִת עַל כַּנְפֵי בִגְדֵיהֶם לְדֹרֹתָם וְנָתְנוּ עַל צִיצִת הַכָּנָף פְּתִיל תְּכֵלֶת"
'Speak unto the children of Israel, and bid them that they make them throughout their generations fringes in the corners of their garments, and that they put with the fringe of each corner a thread of blue.
זה שאמר הכתוב (תהלים צז:יא) "אוֹר זָרֻעַ לַצַּדִּיק וּלְיִשְׁרֵי לֵב שִׂמְחָה"; (ישעיהו מב:כא) "יְדֹוָד חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר"
This what the scriptures say," Light is sown for the righteous, and gladness for the upright in heart"; "The LORD was pleased, for His righteousness' sake, to make the teaching great and glorious."

זרע להם הקדוש ברוך הוא את התורה ואת המצות לישראל כדי להנחילם חיי העולם הבא. ולא הניח דבר בעולם שלא נתן בו מצוה לישראל. יצא לחרוש שנאמר (דברים כב:י) "לֹא תַחֲרֹשׁ בְּשׁוֹר וּבַחֲמֹר יַחְדָּו"; לזרוע, (דברים כב:ט) "לֹא תִזְרַע כַּרְמְךָ כִּלְאָיִם פֶּן תִּקְדַּשׁ הַמְלֵאָה הַזֶּרַע אֲשֶׁר תִּזְרָע וּתְבוּאַת הַכָּרֶם"; לקצור, (דברים כד:יט) "כִּי תִקְצֹר קְצִירְךָ בְשָׂדֶךָ וְשָׁכַחְתָּ עֹמֶר בַּשָּׂדֶה לֹא תָשׁוּב לְקַחְתּוֹ לַגֵּר לַיָּתוֹם וְלָאַלְמָנָה יִהְיֶה לְמַעַן יְבָרֶכְךָ יְדֹוָד אֱלֹהֶיךָ בְּכֹל מַעֲשֵׂה יָדֶיךָ"; בדישה, (דברים כה:ד) "לֹא תַחְסֹם שׁוֹר בְּדִישׁוֹ"; בעיסה,(במדבר טו:כ) "רֵאשִׁית עֲרִסֹתֵכֶם חַלָּה תָּרִימוּ תְרוּמָה כִּתְרוּמַת גֹּרֶן כֵּן תָּרִימוּ אֹתָהּ"; שחט, (דברים יח:ג) "וְזֶה יִהְיֶה מִשְׁפַּט הַכֹּהֲנִים מֵאֵת הָעָם מֵאֵת זֹבְחֵי הַזֶּבַח אִם שׁוֹר אִם שֶׂה וְנָתַן לַכֹּהֵן הַזְּרֹעַ וְהַלְּחָיַיִם וְהַקֵּבָה"; קן צפור, (דברים כב:ז) "שַׁלֵּחַ תְּשַׁלַּח אֶת הָאֵם וְאֶת הַבָּנִים תִּקַּח לָךְ לְמַעַן יִיטַב לָךְ וְהַאֲרַכְתָּ יָמִים"; חיה ועוף, (ויקרא יז:יג) "וְאִישׁ אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל וּמִן הַגֵּר הַגָּר בְּתוֹכָם אֲשֶׁר יָצוּד צֵיד חַיָּה אוֹ עוֹף אֲשֶׁר יֵאָכֵל וְשָׁפַךְ אֶת דָּמוֹ וְכִסָּהוּ בֶּעָפָר"; נטע, (ויקרא יט:כג) "וְכִי תָבֹאוּ אֶל הָאָרֶץ וּנְטַעְתֶּם כָּל עֵץ מַאֲכָל וַעֲרַלְתֶּם עָרְלָתוֹ אֶת פִּרְיוֹ שָׁלֹשׁ שָׁנִים יִהְיֶה לָכֶם עֲרֵלִים לֹא יֵאָכֵל"; קבר מת,(דברים יד:א) "בָּנִים אַתֶּם לַידֹוָד אֱלֹהֵיכֶם לֹא תִתְגֹּדְדוּ וְלֹא תָשִׂימוּ קָרְחָה בֵּין עֵינֵיכֶם לָמֵת"; מגלח שער ראש, (ויקרא יט:כז) "לֹא תַקִּפוּ פְּאַת רֹאשְׁכֶם וְלֹא תַשְׁחִית אֵת פְּאַת זְקָנֶךָ"; בנה בית, (דברים כב:ח) "כִּי תִבְנֶה בַּיִת חָדָשׁ וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ וְלֹא תָשִׂים דָּמִים בְּבֵיתֶךָ כִּי יִפֹּל הַנֹּפֵל מִמֶּנּוּ"; במזוזה, (דברים ו:ט) "וּכְתַבְתָּם עַל מְזוּזֹת בֵּיתֶךָ וּבִשְׁעָרֶיךָ"; נתכסה בטלית, "וְעָשׂוּ לָהֶם צִיצִת".
The Holy One, blessed be He, planted the Torah and the commandments for Israel in order to inherit the world to come. And He did not let lie anything in the world that does not have a mitzvah attributed with it. A person goes out to plow as it says, " Thou shalt not plow with an ox and an donkey together"; to sow seed, " Thou shalt not sow thy vineyard with two kinds of seed; lest the fullness of the seed which thou hast sown be forfeited together with the increase of the vineyard."; to harvest, " When thou reapest thy harvest in thy field, and hast forgot a sheaf in the field, thou shalt not go back to fetch it; it shall be for the stranger, for the fatherless, and for the widow; that the LORD thy God may bless thee in all the work of thy hands."; Treading the corn, " Thou shalt not muzzle the ox when he treadeth out the corn"; kneading dough, from this week's parsha, " Of the first of your dough ye shall set apart a cake for a gift; as that which is set apart of the threshing-floor, so shall ye set it apart."; slaughter of animals, " And this shall be the priests' due from the people, from them that offer a sacrifice, whether it be ox or sheep, that they shall give unto the priest the shoulder, and the two cheeks, and the maw."; sending away the hen, " thou shalt in any wise let the dam go, but the young thou mayest take unto thyself; that it may be well with thee, and that thou mayest prolong thy days."; covering the blood of slaughtered birds and beasts, " And whatsoever man there be of the children of Israel, or of the strangers that sojourn among them, that taketh in hunting any beast or fowl that may be eaten, he shall pour out the blood thereof, and cover it with dust."; planting, " And when ye shall come into the land, and shall have planted all manner of trees for food, then ye shall count the fruit thereof as forbidden; three years shall it be as forbidden unto you; it shall not be eaten."; burying the dead, Ye are the children of the LORD your God: ye shall not cut yourselves, nor make any baldness between your eyes for the dead."; cutting your hair, " Ye shall not round the corners of your heads, neither shalt thou mar the corners of thy beard."; building a house, " When thou buildest a new house, then thou shalt make a parapet for thy roof, that thou bring not blood upon thy house, if any man fall from thence." And with the doorpost of the house, "And thou shalt write them upon the door-posts of thy house, and upon thy gates"; you wrap yourself in a garment, " them throughout their generations fringes"

"וְעָשׂוּ לָהֶם", תעשה ולא מן העשוי. שלא יוציא נימין מן הטלית ויעשה מהן ציצית. אלא מצוה להביא לבן ותכלת ויעשה. אימתי? כשיהיה תכלת. ועכשיו אין לנו אלא לבן, שהתכלת נגנז, מצוה בלבן. עַל כַּנְפֵי בִגְדֵיהֶם" ולא באמצע אלא על כנף. "פְּתִיל", והוא צריך לפתלן.
"And they shall make for them" Make and not from that which already is. That one should not take out threads for the garment and make from them fringes. Rather, the commandment is to bring white and azure blue and make it. When? When the azure blue is extant. And now, we only have the while, for the blue was hidden, the commandment is with the white. "On the corners of the garment" and not in the middle, rather on the corner. "twisted thread" he has to twist them.
אמר רבי מאיר, 'מה נשתנה תכלת מכל מיני צבעונים? שהתכלת דומה לים, וים דומה לרקיע, והרקיע דומה לכסא הכבוד. ומתוך שהוא רואה אותו זוכר את קונו. שנאמר, (שמות כד:י) "וַיִּרְאוּ אֵת אֱלֹקֵי יִשְׂרָאֵל וְתַחַת רַגְלָיו כְּמַעֲשֵׂה לִבְנַת הַסַּפִּיר וּכְעֶצֶם הַשָּׁמַיִם לָטֹהַר"; (במדבר טו:לט) "וְהָיָה לָכֶם לְצִיצִת וּרְאִיתֶם אֹתוֹ וּזְכַרְתֶּם אֶת כָּל מִצְוֹת יְדֹוָד וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם וְלֹא תָתֻרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם אֲשֶׁר אַתֶּם זֹנִים אַחֲרֵיהֶם"
וכמה שיעורה? בית שמאי אומרים, 'ארבע אצבעות' ובית הלל אומרים, 'שלש'. וכמה הן חוטין? בית שמאי אומרים, 'ד' ובית הלל אומרים, 'ג'.
Said Rabbi Meir, What is unique about techelet from al the other dyes? That techelet is similar to the sea, and the sea is similar to the sky and the sky is reminiscent of the Holy Throne. And from seeing this, he recalls his Master. As it says, "and they saw the God of Israel; and there was under His feet the like of a paved work of sapphire stone, and the like of the very heaven for clearness.";" And it shall be unto you for a fringe, that ye may look upon it, and remember all the commandments of the LORD, and do them; and that ye go not about after your own heart and your own eyes, after which ye use to go astray;" And how much should the fringes be? Bet Shamai say 4 fingers, and the house of Hillel say three fingers length. And how many strings? The house fo Shamai say four and the house of Hillel say three.
"וּרְאִיתֶם אֹתו"ֹ פרט לכסות לילה, אתה אומר פרט לכסות לילה או אינו אלא פרט לסומין, הרי הוא חוזר ואומר (במדבר טו: מ) "לְמַעַן תִּזְכְּרוּ וַעֲשִׂיתֶם אֶת כָּל מִצְוֹתָי וִהְיִיתֶם קְדֹשִׁים לֵאלֹקֵיכֶם"
הרי נתן ראיה ונתן זכירה, זכירה למי שאינו רואה וראיה למי שהוא רואה. "וּרְאִיתֶם אֹתוֹ", אותו ולא אותה, שאם עשית כן כאילו כסא הכבוד אתה רואה שהוא דומה לתכלת.
"וּרְאִיתֶם" "וּזְכַרְתֶּם" המראה מביא לידי זכרון, וזכרון מביא לידי מעשה. שנאמר, "לְמַעַן תִּזְכְּרוּ וַעֲשִׂיתֶם אֶת כָּל מִצְוֹתָי" למה? כי לא דבר רק הוא מכם. משל למה הדבר דומה? לבעל הבית שהיה שוקל ארנוניות וכותב אנפריות. אמר ליה אביו, 'בני, הוי זהיר באנפריות שחייך נתון בהן'. כך אמר להם הקדוש ברוך הוא לישראל,(דברים לב:מז) "כִּי לֹא דָבָר רֵק הוּא מִכֶּם כִּי הוּא חַיֵּיכֶם וּבַדָּבָר הַזֶּה תַּאֲרִיכוּ יָמִים עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר אַתֶּם עֹבְרִים אֶת הַיַּרְדֵּן שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ"
"וְלֹא תָתֻרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם" הלב, העינים, הן סרסורין לגוף, שהן מזנים את הגוף. לכך נאמר "לְמַעַן תִּזְכְּרוּ וַעֲשִׂיתֶם אֶת כָּל מִצְוֹתָי", משל לאחד שהיה מושך לתוך המים, הושיט לו הקברניט את החבל אמר לו תפוש החבל הזה בידך, ואל תניחהו. שאם תניחיהו, אין לך חיים. אף כאן אמר להם הקדוש ברוך הוא לישראל, 'כל זמן שאתם מדובקין במצות נאמר עליכם, (דברים ד:ד) "וְאַתֶּם הַדְּבֵקִים בַּידֹוָד אֱלֹקֵיכֶם חַיִּים כֻּלְּכֶם הַיּוֹם" וכן הוא אומר (משלי ד:יג) "הַחֲזֵק בַּמּוּסָר אַל תֶּרֶף נִצְּרֶהָ כִּי הִיא חַיֶּיךָ"
"וִהְיִיתֶם קְדֹשִׁים" בזמן שאתם עושים את המצות אתם מקודשים, ואימתכם מוטלת על העכו"ם [עובדי כוכבים ומזלות] פירשתם מן המצות, ועשיתם העבירות, מיד מחוללין אתם.
אמר להם הקדוש ברוך הוא לישראל, 'בעולם הזה על ידי יצר הרע אתם פורשין מן המצות, לעתיד לבא אני עוקרו מכם שנאמר (יחזקאל לו:כו-כז) "וְנָתַתִּי לָכֶם לֵב חָדָשׁ וְרוּחַ חֲדָשָׁה אֶתֵּן בְּקִרְבְּכֶם וַהֲסִרֹתִי אֶת לֵב הָאֶבֶן מִבְּשַׂרְכֶם וְנָתַתִּי לָכֶם לֵב בָּשָׂר. וְאֶת רוּחִי אֶתֵּן בְּקִרְבְּכֶם וְעָשִׂיתִי אֵת אֲשֶׁר בְּחֻקַּי תֵּלֵכוּ וּמִשְׁפָּטַי תִּשְׁמְרוּ וַעֲשִׂיתֶם"

אין תגובות: