יום שישי, 3 ביוני 2011

Naso נשא

My Musing
It’s pretentious to think that a human can channel the blessings of God. How can a finite human be the conduit for the infinite? And that was the original plan, God would bless mankind. Until Abraham, when God imbued selected individuals with the power to bestow blessing. Now that power resides with the Kohanim. And what is this power of blessing, in this week’s selection, it appears to be the removal of dread, just the knowledge that God cares and loves me (the key phrase in the beracha recited by the kohanim before they bless the nation) can remove the dread.

מדרש תנחומא (ורשא) פרשת נשא סימן ט
(במדבר ו:כג) "דַּבֵּר אֶל אַהֲרֹן וְאֶל בָּנָיו לֵאמֹר כֹּה תְבָרֲכוּ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אָמוֹר לָהֶם"


'Speak unto Aaron and unto his sons, saying: This way shall you bless the children of Israel; say unto them
זה שאמר הכתוב (שיר השירים ג:ז-ח) "הִנֵּה מִטָּתוֹ שֶׁלִּשְׁלֹמֹה שִׁשִּׁים גִּבֹּרִים סָבִיב לָהּ מִגִּבֹּרֵי יִשְׂרָאֵל. כֻּלָּם אֲחֻזֵי חֶרֶב מְלֻמְּדֵי מִלְחָמָה אִישׁ חַרְבּוֹ עַל יְרֵכוֹ מִפַּחַד בַּלֵּילוֹת"


This is what scripture says, “Behold, it is the bed of Solomon; sixty mighty men are about it, of the mighty men of Israel. They all handle the sword, and are expert in war; every man has his sword upon his thigh, because of dread in the night”

מה ראה שלמה לעסוק במטה, שהוא אומר "הִנֵּה מִטָּתוֹ שֶׁלִּשְׁלֹמֹה"? אלא אינו עוסק אלא במלך שהשלום שלו, "הִנֵּה מִטָּתוֹ" זה בית המקדש. ולמה נמשלה בית המקדש למטה? מה המטה אינה אלא לפריה ורביה, כך בית המקדש, כל מה שהיה בתוכה היו פרין ורבין. שנאמר (מלכים א,ח:ח) "וַיַּאֲרִכוּ הַבַּדִּים וַיֵּרָאוּ רָאשֵׁי הַבַּדִּים מִן הַקֹּדֶשׁ עַל פְּנֵי הַדְּבִיר וְלֹא יֵרָאוּ הַחוּצָה וַיִּהְיוּ שָׁם עַד הַיּוֹם הַזֶּה"


What did Solomon see that he occupied himself with a bed, that it says, “Behold, it is the bed of Solomon”
Rather he did not occupy himself with anything but the King who peace is His, “Behold, his bed” is referring to the Holy Temple. And why was the Holy Temple analogous to a bed? The function of the bed is to fulfill be fruitful and multiply, similarly the Holy Temple, everything in it multiplied. As it says, “And the staves were so long that the ends of the staves were seen from the holy place, even before the Sanctuary; but they could not be seen without; and there they are unto this day.”
וכן הוא אומר (דברי הימים ב, ג:ו) "וַיְצַף אֶת הַבַּיִת אֶבֶן יְקָרָה לְתִפְאָרֶת וְהַזָּהָב זְהַב פַּרְוָיִם" שהוא עושה פירות. וכן הוא אומר (מלכים א,ז:ב) "וַיִּבֶן אֶת בֵּית יַעַר הַלְּבָנוֹן מֵאָה אַמָּה אָרְכּוֹ וַחֲמִשִּׁים אַמָּה רָחְבּוֹ וּשְׁלֹשִׁים אַמָּה קוֹמָתוֹ עַל אַרְבָּעָה טוּרֵי עַמּוּדֵי אֲרָזִים וּכְרֻתוֹת אֲרָזִים עַל הָעַמּוּדִים" למה נמשלה ל"יַעַר"? לומר לך מה יער פרה ורבה, כך בית המקדש, כל מה שהיה בו פרה ורבה. לכך נאמר "הִנֵּה מִטָּתוֹ שֶׁלִּשְׁלֹמֹה שִׁשִּׁים גִּבֹּרִים"


And similarly it says, “And he garnished the house with precious stones for beauty; and the gold was gold of Parvaim” That it produces fruit. And similarly it says, “For he built the house of the forest of Lebanon: the length thereof was a hundred cubits, and the breadth thereof fifty cubits, and the height thereof thirty cubits, upon four rows of cedar pillars, with cedar beams upon the pillars. Whay was it analogous to a forest? To tell you, how a forest reproduces, so it is with the Holy Temple, that anything in it will reproduce. Therefore it says, “Behold the bed of Solomon, sixty warriors”

מהו שִׁשִּׁים? אלו ששים אותיות שבברכת כהנים. "כֻּלָּם אֲחֻזֵי חֶרֶב", שכל אחד ואחד שמו של הקדוש ברוך הוא נזכר בו.(במדבר ו:כד) "יְבָרֶכְךָ יְדֹוָד וְיִשְׁמְרֶךָ. יָאֵר יְדֹוָד פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ יִשָּׂא יְדֹוָד פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם"


What is the meaning of “sixty”? These are the sixty letters of the Cohanite blessing. “They each handle a sword” that each one is the name of the Holy One, blessed be He, mentioned in it. “May the LORD bless thee, and keep thee; The LORD make His face to shine upon thee, and be gracious unto thee; The LORD lift up His countenance upon thee, and give thee peace.
"אִישׁ חַרְבּוֹ עַל יְרֵכוֹ" מה ראה ירך להיותה נזכרת כאן? אלא אפילו רואה אדם בחלומו, החרב שלופה ונתונה בצוארו וקוטע את יריכו, משכים והולך לבית הכנסת מפחד שראה בלילות בחלומו, ורואה הכהנים נושאין את כפיהם. החלום רע מתבטל ממנו, לכך נאמר "מִפַּחַד בַּלֵּילוֹת". לכך אמר הקדוש ברוך הוא למשה, 'הזהר לאהרן ולבניו שיהו מברכים את בני ישראל.


“Each man has his sword on his thigh”. What is special about the thigh to be included here? Rather, even if a person sees in a dream, the sword outstretched and lain upon his neck, and he tightens his thigh, he should still arise and go to the synagogue from the fear of what he saw at night, and see the priests raise their hands and bless the people. The evil dream will be obliterated, therefore it says, “dread of the night” Therefore said the Holy One, blessed be He to Moshe, ‘warn Aaron and his sons that they should bless the children of Israel.”
"כֹּה תְבָרֲכוּ" אמר הקדוש ברוך הוא, 'לשעבר הייתי זקוק לברך את בריותי. ברכתי לאדם הראשון ולאשתו, שנאמר (בראשית א:כח) "וַיְבָרֶךְ אֹתָם אֱלקִים, וַיֹּאמֶר לָהֶם אֱלֹקִים, 'פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת הָאָרֶץ וְכִבְשֻׁהָ, וּרְדוּ בִּדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּבְכָל חַיָּה הָרֹמֶשֶׂת עַל הָאָרֶץ" ברכתי לנח ולבניו שנאמר (בראשית ט:א) וַיְבָרֶךְ אֱלֹקִים אֶת נֹחַ וְאֶת בָּנָיו וַיֹּאמֶר לָהֶם פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת הָאָרֶץ"


“And they should bless this way”, said the Holy One, blessed be He, ‘in the past, I had to bless my creations. I blessed Adam and his wife, as it says, “And God blessed them; and God said unto them: 'Be fruitful, and multiply, and replenish the earth, and subdue it; and have dominion over the fish of the sea, and over the fowl of the air, and over every living thing that creepeth upon the earth.'
I blessed Noah and his sons, as it says, “And God blessed Noah and his sons, and said unto them: 'Be fruitful and multiply, and replenish the earth.”


ברכתי לאברהם דכתיב (בראשית כד:א) "וְאַבְרָהָם זָקֵן בָּא בַּיָּמִים וַידֹוָד בֵּרַךְ אֶת אַבְרָהָם בַּכֹּל"
אמר הקדוש ברוך הוא לאברהם, מכאן ואילך הרי הברכות מסורות לך שנאמר (בראשית יב:ב) "וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל וַאֲבָרֶכְךָ וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ וֶהְיֵה בְּרָכָה"


I blessed Abraham, as it is written, “And Abraham was old, well stricken in age; and the LORD had blessed Abraham in all things.” Said the Holy One, blessed be He, to Abraham, from here on the blessings are given to you, as it says, “And I will make of thee a great nation, and I will bless thee, and make thy name great; and be thou a blessing.”
ואברהם הוליד שנים, ישמעאל ויצחק, ולא ברכן. משל למה הדבר דומה? למלך שהיה לו פרדס ונתנו לאריס, והיה בתוך אותו פרדס אילן אחד של סם חיים כו' [לעיל פ' לך לך] ויצחק ברך את יעקב, ויעקב ברך לשנים עשר שבטים שנאמר (בראשית מט:כח) "כָּל אֵלֶּה שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל שְׁנֵים עָשָׂר וְזֹאת אֲשֶׁר דִּבֶּר לָהֶם אֲבִיהֶם וַיְבָרֶךְ אוֹתָם אִישׁ אֲשֶׁר כְּבִרְכָתוֹ בֵּרַךְ אֹתָם"


And Abraham had two children, Ishmael and Isaac, and he did not bless them. To what is this similar, to a king that had an orchard and gave it to the sharecropper, and in the orchard was a tree with the elixir of life [for further information look at the midrash to lech lecha]. And Isaac blessed Jacob and Jacob blessed the twelve tribes as it says, “ All these are the twelve tribes of Israel, and this is it that their father spoke unto them and blessed them; every one according to his blessing he blessed them.”

מכאן ואילך אמר הקדוש ברוך הוא, 'הברכות מסורות לכם, הכהנים יהיו מברכין את ישראל.


From here on, said the Holy One, blessed be He, ‘the blessings are given to you, the priests will bless Israel.”

אין תגובות: