יום שישי, 26 בפברואר 2010

Tetzaveh תצוה

My Musing
What makes something special? Often we think of limited use as a way of marking something as special or unique. Yet this midrash seems to disabuse us of that notion. In a not exactly balanced analogy between the olive oil needed for the mincha and the olive oil needed for the menorah, the midrash implies that special or miraculous character is not due to a limited basis but can be used every day. It is all in the appreciation of the miraculous nature- not in the frequency.
מדרש תנחומא (ורשא) פרשת תצוה סימן ג
(שמות כז:כ) "וְאַתָּה תְּצַוֶּה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ שֶׁמֶן זַיִת זָךְ, כָּתִית לַמָּאוֹר לְהַעֲלֹת נֵר תָּמִיד"
"וְאַתָּה תְּצַוֶּה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל"

"And you shall command the Children of Israel, and they will bring to you pure olive oil, beaten for the light, to cause a lamp to burn continually"

מה מנורה שאינה לאכילה טעונה שמן זית זך, מנחות שהן לאכילה אינו דין שיהיו טעונין שמן זית זך?!
תלמוד לומר "זָךְ, כָּתִית לַמָּאוֹר" ולא זך כתית למנחות.

A Menorah which is not edible requires pure olive oil, the flour offerings that are for consumption, would not they require pure olive oil?!
The teaching (Torah) says, "pure olive oil, beaten for the light" and not pure beaten for the offerings.

אמר רבי חנינא סגן הכהנים, 'אני הייתי משמש בבית המקדש ומעשה נסים היה במנורה. משהיו מדליקין אותה מראש השנה לא היתה מתכבה עד שנה אחרת. ופעם אחת לא עשו הזיתים שמן. התחילו הכהנים לכבות [ס"א לבכות]'

Said Rabbi Chanina, assistant to the Priests, 'I was serving in the Temple, and there was a miracle that happened with the Menorah. From when they would kindle it from Rosh Hashanah (New year) it would not extinguish until the next year. And one time the olives did not produce oil. The priests began to extinguish (the lights) [a variant reading, to cry].
ואמר רבי חנינא סגן הכהנים, 'אני הייתי בבית המקדש ומצאתי מנורה דליקה יותר ממה שהיתה דליקה כל ימות השנה. ראה מעשה נסים.'

And said Rabbi Chanina the assistant of the priests, 'I was in the Temple and I found the menorah lit more than was lit the whole year. Behold, miraculous acts'

לכך נאמר "כָּתִית לַמָּאוֹר" ולא למנחות. ולמה כן? אלא כך אמר הקדוש ברוך הוא, 'פעם אחת בשנה יהיו מדליקין את המנורה. לפיכך יהיו מדליקין שמן זית זך כתית. אבל למנחות, שהיו מקריבין בכל יום לא. לכך נאמר בה "שֶׁמֶן זַיִת זָךְ, כָּתִית".

Therefore it says, "beaten for the light" and not for the offerings. And why is that so? Rather, this is what the Holy One, blessed be He, said, 'once a year they will light the Menorah. Therefore kindle it with beaten pure olive oil. But for the flour offerings that are offered every day, not. Therefore it says regarding it, "Pure olive oil, beaten"

אמרו ז"ל כיון שהיו מדליקין מן המנורה כל חצר שהיתה בירושלים היתה משתמשת לאורה. לכך נאמר "וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ שֶׁמֶן זַיִת זָךְ, כָּתִית"

They, of blessed memory, said, since they would kindle from the menorah, every courtyard that was in Jerusalem would benefit from its light. Therefore it says, " and they will bring to you pure olive oil, beaten"

אין תגובות: