יום שישי, 9 במרץ 2012

Ki Tisa כי תישא

My Musing
It is a strange concept in Judaism; The idea that you can pay an indulgence. This is one of the questions that Moshe asks of God when he does not comprehend the real application of God’s commandments. But the underlying message is one of unity and fairness.
מדרש תנחומא (ורשא) פרשת כי תשא סימן י
(שמות ל: יב- יג) ""כִּי תִשָּׂא אֶת רֹאשׁ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לִפְקֻדֵיהֶם וְנָתְנוּ אִישׁ כֹּפֶר נַפְשׁוֹ לַידֹוָד בִּפְקֹד אֹתָם וְלֹא יִהְיֶה בָהֶם נֶגֶף בִּפְקֹד אֹתָם. זֶה יִתְּנוּ כָּל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ עֶשְׂרִים גֵּרָה הַשֶּׁקֶל מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל תְּרוּמָה לַידֹוָד"


'When thou takest the sum of the children of Israel, according to their number, then shall they give every man a ransom for his soul unto the LORD, when thou numberest them; that there be no plague among them, when thou numberest them. This they shall give, every one that passeth among them that are numbered, half a shekel after the shekel of the sanctuary--the shekel is twenty gerahs--half a shekel for an offering to the LORD.

"מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל" על שחטאו בשש שעות בחצי היום. יתנו מחצית השקל שהוא ששה גרמיסין.
רבי יוחנן אמר, 'על שעברו על עשרת הדברות, לפיכך יתן כל אחד ואחד עשרה גרה שהוא מחצית השקל.'
רשמעון בן לקיש אמר, 'לפי שמכרו בכורה של רחל בעשרים כסף, ונטל כל אחד ואחד מטבע לפיכך יתן כל אחד ואחד מטבע.'


The half Sheqel for the sin that was committed at the sixth hour at midday. They should give the half sheqel that is six grams. Rabbi Yochana said, for the transgression of the Decalogue, therefore each person should give 10 gera that is the half sheqel (that equals 20 gera)
Rabbi AShimon ben Lakish said, ‘because they sold the first born of Rachel for 20 silver and each took a coin, therefore each person should give a coin.’
רבי יהודה בר סימון אמר, 'שלשה דברים שמע משה מפי הגבורה ונבהל ונרתע לאחוריו. בשעה שאמר לו, (שמות כה:ח) "וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם",אמר, 'רבונו של עולם, הנה השמים ושמי השמים לא יכלכלוך', אמר לו, 'משה, לא כשם שאתה סבור אלא עשרים קרש בצפון, ועשרים בדרום, ושמונה במערב, ושמונה במזרח, ואצמצם שכינה שלי, ואשכון ביניהם. וכתיב, (שמות כה:כב) "וְנוֹעַדְתִּי לְךָ שָׁם וְדִבַּרְתִּי אִתְּךָ מֵעַל הַכַּפֹּרֶת מִבֵּין שְׁנֵי הַכְּרֻבִים אֲשֶׁר עַל אֲרֹן הָעֵדֻת אֵת כָּל אֲשֶׁר אֲצַוֶּה אוֹתְךָ אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל"


Rabbi Yehudah bar Simon said, Three things Moshe heard from the Divine Energy and he was startled and looked backwards. At the moment that He said to him, “And let them make Me a sanctuary, that I may dwell among them,’ Said he to Him, ‘Master of the universe, behold the heavens and the firmment cannot sustain You, Said He to him, ‘Moseh, not as you think that 20 sections in the north, and 20 sections in the south, and eight to the west and eight in the east, and in their medist I can dwell? And it is written, “And there I will meet with thee, and I will speak with thee from above the ark-cover, from between the two cherubim which are upon the ark of the testimony, of all things which I will give thee in commandment unto the children of Israel.”

וכשאמר לו, (במדבר כח:ב) "צַו אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם אֶת קָרְבָּנִי לַחְמִי לְאִשַּׁי רֵיחַ נִיחֹחִי תִּשְׁמְרוּ לְהַקְרִיב לִי בְּמוֹעֲדו"ֹ אמר משה, 'רבונו של עולם, אם מכניס אני כל החיות שבעולם וכל הבהמות אין בהם העלאה אחת ובכל העצים שבעולם אין בהם הבערה אחת שנאמר (ישעיהו מ:טז) "וּלְבָנוֹן אֵין דֵּי בָּעֵר וְחַיָּתוֹ אֵין דֵּי עוֹלָה". אמר לו, 'משה, לא כמו שאת סבור אלא את הכבש אחד תעשה בבקר ולא שנים בבת אחת, לפי שאין לפני אכילה ושתיה. למה? אלמלא היה לפני אכילה ושתיה כשהיית אצלי ארבעים יום וארבעים לילה לחם לא אכלת, ואם היה לפני אכילה היית אוכל? אלא "רֵיחַ נִיחֹחִי" הריח תשמרו להקריב, וכשאמר "וְנָתְנוּ אִישׁ כֹּפֶר נַפְשׁוֹ" תמה ואמר, 'מי יוכל לתת פדיון נפשו?! שנאמר, (תהלים מט:ח-ט) " אָח לֹא פָדֹה יִפְדֶּה אִישׁ לֹא יִתֵּן לֵאלֹקִים כָּפְרוֹ וְיֵקַר פִּדְיוֹן נַפְשָׁם וְחָדַל לְעוֹלָם"." אמר לו, לא כמו שאת סבור אלא זה יתנו כזה יתנו.


And when He said to him, “Command the children of Israel, and say unto them: My food which is presented unto Me for offerings made by fire, of a sweet savour unto Me, shall ye observe to offer unto Me in its due season.” Said Moshe, ‘Master of the universe, If I put all the creatures of the world there is not even worthy of one sacrifice, and even if I took all the trees of the world, there is not enough for one fire for You, as it says, “And Lebanon is not sufficient fuel, nor the beasts thereof sufficient for burnt-offerings.” He said to him, ‘Moshe, it is not as you thinkm rather the single sheep that is offered in the morning and not two at one time, because there is no concept of drinking and eating before me. Why? If there was eating and drinking before me, when you were with me for forty days and forty nights , bread you did not eat and if there was food before Me what would you have eaten? Rather “ a sweet savour” the scent you should be careful to offer, and when it says, “A they should give a ransom for their soul” He questioned, “Who can give a ransom for their soul?! As it says, “No man can by any means redeem his brother, nor give to God a ransom for him-- For too costly is the redemption of their soul, and must be let alone forever” Said to him, Not like you think, rather they can give for a ransom of their soul.

רב הונא בשם רב אמר,(איוב לז:כג) "שַׁדַּי לֹא מְצָאנֻהוּ שַׂגִּיא כֹחַ וּמִשְׁפָּט וְרֹב צְדָקָה לֹא יְעַנֶּה"
אין הקב"ה בא בטרחות עם ישראל כששמע משה כך אמר (תהלים קמד:טו) "אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁכָּכָה לּוֹ אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁיֲדֹוָד אֱלקָיו" (תהלים קמו:ה) "אַשְׁרֵי שֶׁאֵל יַעֲקֹב בְּעֶזְרוֹ שִׂבְרוֹ עַל יְדֹוָד אֱלקָיו"


Rav Huna in the name of Rav said, “The Almighty, whom we cannot find out, is excellent in power, yet to judgment and plenteous justice He doeth no violence.” The Holy One, blessed be He, does not come to trouble Israel, and when Moseh heard this he said, “Happy is the people that is in such a case. Yea, happy is the people whose God is the LORD” “Happy is he whose help is the God of Jacob, whose hope is in the LORD his God”

אין תגובות: