יום שישי, 30 במרץ 2012

vayikra ויקרא

My Musing
This midrash continues from an earlier “Yelamdeinu” teaching laws pertaining to the reading. But there are two lessons contained within. One- that the fruits can bring honor to the tree- so that parents are the beneficiaries of the honor betwoed upon their children. Two- that the effort exerted by the poor to offer sacrifices equates the offering as if the finest animal was offered.
מדרש תנחומא (ורשא) פרשת ויקרא סימן ה
(ויקרא א:ז) "וְנָתְנוּ בְּנֵי אַהֲרֹן הַכֹּהֵן אֵשׁ עַל הַמִּזְבֵּחַ וְעָרְכוּ עֵצִים עַל הָאֵשׁ"

And the sons of Aaron the priest shall put fire upon the altar, and lay wood in order upon the fire.

כל העצים כשרים למערכה חוץ מגפן ומזית. למה? שהם עושין פירות משובחים. הא למדת שבזכות הבנים אבותיהם מתכבדין.


All the trees are acceptable for the fire pile on the altar, except the wood of the vine and olive wood. Why? Because they make praiseworthy fruit. This teaches that the merit of the children honors the parents.

(ויקרא ב:א) "וְנֶפֶשׁ כִּי תַקְרִיב קָרְבַּן מִנְחָה לַידֹוָד סֹלֶת יִהְיֶה קָרְבָּנוֹ וְיָצַק עָלֶיהָ שֶׁמֶן וְנָתַן עָלֶיהָ לְבֹנָה"
לא נאמר נפש בכל הקרבנות אלא במנחת עני. אמר הקדוש ברוך הוא, 'מעלה אני עליו כאלו הקריב נפשו.'


“And when any soul brings a meal-offering unto the LORD, his offering shall be of fine flour; and he shall pour oil upon it, and put frankincense thereon.” It does not refer to the one offering the sacrifice as “soul” [nefesh] in all the sacrifices except with regard to the gift offering of the indigent. Said the Holy One, blessed be He, ‘I consider it as if he sacrificed his soul”
(ויקרא ב:ה) "וְאִם מִנְחָה עַל הַמַּחֲבַת קָרְבָּנֶךָ סֹלֶת בְּלוּלָה בַשֶּׁמֶן מַצָּה תִהְיֶה" וכתוב אחד אומר (ויקרא ב:ז) "וְאִם מִנְחַת מַרְחֶשֶׁת קָרְבָּנֶךָ סֹלֶת בַּשֶּׁמֶן תֵּעָשֶׂה" מהו בין מַּחֲבַת ל מַרְחֶשֶׁת?
מַרְחֶשֶׁת יש לה כסוי, מַּחֲבַת אין לה כסוי.
מַרְחֶשֶׁת עמוקה ומעשיה רוחשין, מַּחֲבַת צפה ומעשיה קשין,


“And if thy offering be a meal-offering baked on a griddle, it shall be of fine flour unleavened, mingled with oil.” And another scripture says, “And if thy offering be a meal-offering of the stewing-pan, it shall be made of fine flour with oil.” What is the difference between the griddle and stewing pan?
The stewing pan has a cover and the griddle does not.
The stewing pan is deep and the food is soft, the griddle is flat and the food is hard.

חביתי כהן גדול לישתן ועשייתן בפנים ודוחין השבת. טחנן והרקידן אינו דוחה את השבת. כל המנחות באות מצה חוץ מחמץ שבתודה ושתי הלחם. כל המנחות נלושין בפושרין ומשמרן שלא יחמיצו. ואם החמיצו שיריה עובר בלא תעשה שנאמר, (ויקרא ב:יא) "כָּל הַמִּנְחָה אֲשֶׁר תַּקְרִיבוּ לַידֹוָד לֹא תֵעָשֶׂה חָמֵץ כִּי כָל שְׂאֹר וְכָל דְּבַשׁ לֹא תַקְטִירוּ מִמֶּנּוּ אִשֶּׁה לַידֹוָד"


The meal offering of the Kohen Gadol – the kneading and assembly was done inside and pushes off the Shabbat. The grinding and grating does not push off the Shabbat. All the meal offerings are from matzah, except the leavened bread of the thanks offering and the shew loaves. All the meal offerings are kneaded with lukewarm water and are guarded to prevent rising. And if the remains become leavened, that transgresses the negative rule, No meal-offering, which ye shall bring unto the LORD, shall be made with leaven; for ye shall make no leaven, nor any honey, smoke as an offering made by fire unto the LORD.

אין תגובות: