יום שישי, 28 באוגוסט 2009

Ki Teitzei כי תצא

My Musing
There is a background to this midrash that must be kept in mind as we work through it; the creation of ‘Acher’, the event that triggered the sage Elisha ben Avuya to leave Judaism. There are two stories, one is that Elisha entered the Pardes, the mystical Gnostic studies and could not balance the two and left, the other is attested to by his grandson that Elisha witnessed a boy heed his father’s direction to climb a tree and send away the mother bird and fell and died. There is a third alternative offered that Elisha witnessed the result of the brutal torture and slaying of a sage during the Roman persecutions but that is not often quoted as the reasons for his apostasy.
We all feel at one time or another that we are being dealt and raw deal. The midrash begins with a discussion of why a reward is not delineated with most mitzvoth and then enters a discussion of how to react when the you feel that you have too much to handle.
מדרש תנחומא (ורשא) פרשת כי תצא סימן ב
(דברים כב:ו,ז) "כִּי יִקָּרֵא קַן צִפּוֹר לְפָנֶיךָ בַּדֶּרֶךְ בְּכָל עֵץ אוֹ עַל הָאָרֶץ אֶפְרֹחִים אוֹ בֵיצִים וְהָאֵם רֹבֶצֶת עַל הָאֶפְרֹחִים אוֹ עַל הַבֵּיצִים לֹא תִקַּח הָאֵם עַל הַבָּנִים. שַׁלֵּחַ תְּשַׁלַּח אֶת הָאֵם וְאֶת הַבָּנִים תִּקַּח לָךְ לְמַעַן יִיטַב לָךְ וְהַאֲרַכְתָּ יָמִים"

"If a bird's nest happens before you on the road, in any tree or on the ground, with hatchlings or eggs, and the mother is sitting on the young, or on the eggs, you will not take the mother over the young; you will surely send the mother away, but the young you may take for yourself; that it may be well with you, and that you will have long days."
This is what the scripture said, "Above all that you guard watch your heart; for out of it are the issues of life"

זה שאמר הכתוב (משלי ד:כג) "מִכָּל מִשְׁמָר נְצֹר לִבֶּךָ כִּי מִמֶּנּוּ תּוֹצְאוֹת חַיִּים"
אמר רבי אדא, רמ"ח(248) מצות עשה יש בתורה כמנין איברין שבאדם, ובכל יום ויום צועקים על האדם עשה אותנו שתחיה בזכותינו ותאריך ימים. ושס"ה מצות לא תעשה כמנין ימות החמה, ובכל יום ויום שהחמה זורחת עד שהיא שוקעת צווחת ואומרת לאדם גוזרני עליך במי שהגיע ימיך ליום הזה אל תעבור בי את העבירה הזאת ואל תכריע אותך ואת העולם כלו לכף חובה. הרי תרי"ג מצות.

Rabbi Ada said the 248 active commandments in the Torah map to the 248 limbs of the human being. And everyday they shout to each person, fulfill (the commandment) that we should live and lengthen our days. And the 365 negative commandments corroborate to the days of the solar calendar and every day that the sun shines and until it sets, she calls out and says to humanity I declare to you by the One who enabled you to reach this day, not to transgress these sins and do not bring the world to be obligated to punishment. That is the 613 commandments.
וכל מצוה ומצוה נזכר מתן שכרה כגון כבוד אב ואם ושלוח הקן שכתוב בהן אריכות ימים. ויש מצות שמתן שכרה בנים, כמו שרה שאירחה את האורחים, ושונמית על שקבלה את אלישע
ויש עבירה טעונה סקילה שריפה הרג וחנק.
ואין לך מצוה קלה בכל המצות יותר משלוח הקן. ומה שכרה? "לְמַעַן יִיטַב לָךְ וְהַאֲרַכְתָּ יָמִים".

And each and every commandment has a component of reward in it such as honoring one’s mother and father and sending away the mother bird that it is written the promise of long days. And there are commandments whose reward is children, as Sarah merited when she hosted guests and the Shunamite woman who hosted the prophet Elisha.
And there is the sin that demands death by stoning, burning, decapitation, and strangulation.
And there is no simpler commandment in the Torah than sending away the mother bird. And what is its reward? “that it may be well with you, and that you will have long days."
משל למה הדבר דומה? למלך שהכניס פועלים לשדהו לנטוע ולא גילה להם שכר נטיעתן. לערב, כל מי שנטע אילן אחד נתן לו זהוב אחד. התחילו הכל תמהין ואומרין ומה זה שלא נטע אלא אילן אחד קל ופחות נתן לו זהוב אחד אנו שנטענו הרבה על אחת כמה וכמה?
ומה שכר שילוח הקן שכרה אריכת ימים, שכר מצות שיש בהן חסרון וטורח והחיית נפשו על אחת כמה וכמה.

To what is this analogous? To a king who brings workers into his field to plant and he did not reveal to them the salary for their gardening. As evening approached, all who planted one tree got one gold piece. The workers began to question this payment and asked about if one worker did not plant even one tree still would get the golden piece? They reasoned that they who planted many should get more. Similarly, the reward for sending away the mother bird which is long days and is an easy commandment, the reward for more difficult commandments which require financial outlay and physical exertion should be even more so.

לפיכך לא פירש הקדוש ברוך הוא שכר עושי מצוה בתורה שיהיו ישראל עושין אותן מעצמן להרבות שכר. שכך שנינו אל תהיו כעבדים המשמשין את הרב על מנת לקבל פרס אלא הוו כעבדים המשמשין את הרב שלא על מנת לקבל פרס. לכך כתיב "מִכָּל מִשְׁמָר נְצֹר לִבֶּךָ".
מעשה באחד שעלה לראש האילן לקיים מצות שלוח הקן ונפל ומת. לפי שנאמר "כִּי יִקָּרֵא קַן צִפּוֹר לְפָנֶיךָ בַּדֶּרֶךְ" לא שתראה אותן בראש האילנות ותעלה אחריה.

Therefore the Holy One, blessed be He, did not explicitly outline the reward for following the commandments that Israel so that they would fulfill the commandments of their own initiative, without expecting reward. As we learned, ‘Do not be like servants, serving the master to receive a reward, rather be like a servant who serves without expecting any renumeration. Therefore it is written, "Above all that you guard watch your heart”
There was a case where one person went up to the top of a tree to fulfill the commandment and fell and died. Because it said, “"If a bird's nest happens before you on the road”, not that you should find them at the tops of trees and climb up to them.

אמר הכתוב (תהלים צד:יב) "אַשְׁרֵי הַגֶּבֶר אֲשֶׁר תְּיַסְּרֶנּוּ יָּהּ וּמִתּוֹרָתְךָ תְלַמְּדֶנּוּ"
אמר רבי אלעזר בן יעקב, צריך אדם להחזיק טובה להקדוש ברוך הוא בזמן שהיסורין באין עליו. למה? שהיסורין מושכין את
האדם להקדוש ברוך הוא שנאמר ( משלי ג:יב) "כִּי אֶת אֲשֶׁר יֶאֱהַב יְדֹוָד יוֹכִיחַ וּכְאָב אֶת בֵּן יִרְצֶה"
The scriptures said “Happy is the man who you afflict, Lord, and instructs from Your teaching”
Rabbi Elazar ben Yaakov said, A person must maintain a positive approach to the Holy One blessed be He, when afflictions visit him. Why? Because the afflictions, draw the person closer to the Holy One blessed be He as it is written, “For who the Lord loves He proves, even as a father who delights in his son”

אמר רבי שמעון בר יוחאי, אם מת לאדם בן, לא יהא קורא תגר, שהבן מרצה אותו להקדוש ברוך הוא. משל למה הדבר דומה? למלך שכעס על בן בתו ובא אחר ורצה את המלך לבן בתו. אומר אותו בן בתו, אין צריך להחזיק לו טובה לאותו שריצהו.

Rabbi Shimon bar Yochai said, if a man loses his child, do not view this as a because the child is desired by God and causes God to relate to the father better. To what is this similar? To a king who is upset at his grandson and another comes and placates the king and repairs the relationship between him and the grandson. This grandson now does not have the struggle to view his grandfather in a good light.

כך אם מת בן אדם יחזיק טובה להקדוש ברוך הוא שריצה הבן את אביו לבוראו. למה? "כִּי אֶת אֲשֶׁר יֶאֱהַב יְדֹוָד יוֹכִיחַ", לכך אמר דוד "אַשְׁרֵי הַגֶּבֶר אֲשֶׁר תְּיַסְּרֶנּוּ יָּהּ".
אם באו יסורים על האדם יעמוד בהן ויקבלן. למה? שאין סוף למתן שכרו.
ומנין אתה למד?
משן ועין שעבד עברי יוצא בהן לחירות. יסורין שממרקין כל גופו של אדם אינו דין שתהא לו כפרה?!

Similarly, if a child dies, the father should look favorably to the Holy One blessed be He, that the child now delights the father’s Creator. Why? “For who the Lord loves He proves” Therefore David said ““Happy is the man who you afflict, Lord” If afflictions visit a person, he should stand and accept them. Why? Because there is no end to the reward he will receive.
And from where do you learn this?
From the law of the injured eye or tooth of the slave, that the injury releases them from bondage. The afflictions that strip a man would not achieve the same and atone for his sins?
אמר רבי חייא בר אבא, מה מי שמקיים מצות שלוח הקן נאמר "לְמַעַן יִיטַב לָךְ", אדם שמת בנו על אחת כמה וכמה שיכפר לו.
"וְאֶת הַבָּנִים תִּקַּח לָךְ" אם אין לך בנים בשכר מצוה זו אני נותן לך בנים.
דבר אחר, "שַׁלֵּחַ תְּשַׁלַּח", אם שלחתן כעל גמולות ה',(ישעיהו נט:יח) "כְּעַל גְּמֻלוֹת כְּעַל יְשַׁלֵּם חֵמָה לְצָרָיו גְּמוּל לְאֹיְבָיו לָאִיִּים גְּמוּל יְשַׁלֵּם"
Rabbi Chiya bar Abba said, a person fulfilling the commandment of sending away the mother bird, merits long life, a person who loses his child how much more would this atone for him. “but the young you may take for yourself” if you do not have any children then the reward will be children.
Another idea, “you will surely send the mother away” , If you send them, according to the deeds of God, “According to their deeds, accordingly He will repay, fury to His adversaries, recompense to His enemies; to the islands He will repay recompense”

מה (ירמיהו נ:לג,לד) "כֹּה אָמַר יְדוָד צְבָאוֹת, עֲשׁוּקִים בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל וּבְנֵי-יְהוּדָה יַחְדָּו; וְכָל-שֹׁבֵיהֶם הֶחֱזִיקוּ בָם, מֵאֲנוּ שַׁלְּחָם. גֹּאֲלָם חָזָק יְדֹוָד צְבָאוֹת שְׁמוֹ רִיב יָרִיב אֶת רִיבָם לְמַעַן הִרְגִּיעַ אֶת הָאָרֶץ וְהִרְגִּיז לְיֹשְׁבֵי בָבֶל" (ישעיהו טז:ב) "וְהָיָה כְעוֹף נוֹדֵד קֵן מְשֻׁלָּח תִּהְיֶינָה בְּנוֹת מוֹאָב מַעְבָּרֹת לְאַרְנוֹן"

What is written? Thus saith the LORD of hosts: The children of Israel and the children of Judah are oppressed together; and all that took them captives hold them fast; they refuse to let them go. Their Redeemer is strong, the LORD of hosts is His name; He will thoroughly plead their cause, that He may give rest to the earth, and disquiet the inhabitants of Babylon. For it shall be that, as wandering birds, as a scattered nest, so shall the daughters of Moab be at the fords of Arnon”

זה שאמר הכתוב (ירמיהו יז:יא) "קֹרֵא דָגַר וְלֹא יָלָד עֹשֶׂה עֹשֶׁר וְלֹא בְמִשְׁפָּט בַּחֲצִי <ימו> יָמָיו יַעַזְבֶנּוּ וּבְאַחֲרִיתוֹ יִהְיֶה נָבָל"
This is what the scripture says “The partridge that broods over young which she has not birthed, so is he that gets riches, and not by right; in the midst of his days he shall leave them, and at his end he shall be a fool.”
And what is written after “Throne of glory, on high from the beginning, the place of our sanctuary”

מה כתיב אחריו (ירמיהו יז:יב) "כִּסֵּא כָבוֹד מָרוֹם מֵרִאשׁוֹן מְקוֹם מִקְדָּשֵׁנוּ"
מה ענין זה לזה? מי שהוא אומר "קֹרֵא דָגַר" שהוא אומר "כסא כבוד" ללמדך שהקורא הזה מביא ביצים אחרים משאר עופות ויושב עליהם עד שיוצאין מקליפיהן. ויצאו אפרוחים והן עולין אחריו, ומורטין את כנפיו ואוכלין אותו. כשהוא רוצה לברוח אינו יכול שנמרטו כנפיו. מצא אותו חיה או שרץ אוכלו. מי גרם לו? על שגזל ביצים שאינו שלו. כך יהיו עכו"ם [עובדי כוכבים ומזלות] ומואבים ועמונים שפשטו ידיהם בכסא כבודו והחריבו מקדשו ושרפו היכלו והגלו את ישראל, הקדוש ברוך הוא יאבד את זכרם מענין שנאמר (צפניה ב:ט) "לָכֵן, חַי אָנִי נְאֻם יְדֹוָד צְבָאוֹת אֱלֹקֵי יִשְׂרָאֵל, כִּי מוֹאָב כִּסְדֹם תִּהְיֶה, וּבְנֵי עַמּוֹן כַּעֲמֹרָה, מִמְשַׁק חָרוּל וּמִכְרֵה מֶלַח וּשְׁמָמָה עַד עוֹלָם שְׁאֵרִית עַמִּי יְבָזּוּם וְיֶתֶר <גוי> גּוֹיִי יִנְחָלוּם"

What is the connection between the two?
He who says ‘the partridge broods” is the one who says, “Throne of glory” to teach you that the one who calls brings other eggs from the birds and sits on them until they are hatched. And the hatchlings pluck his wings and eat him. And he wants to run but he cannot because they plucked his wings. An animal could find him and eat him. Who caused this state of frailty? That he stole eggs that are not his. This is similar to the idolater and the Moabites and the Amonites, who stretched out their hands to the Throne of glory and destroyed His temple and burned His Sanctuary , and exiled Israel, the Holy One, blessed be He, will cause them to be lost from the topic as it is said, Therefore as I live, saith the LORD of hosts, the God of Israel: Surely Moab shall be as Sodom, and the children of Ammon as Gomorrah, even the breeding-place of nettles, and salt pits, and a desolation, for ever; the residue of My people shall spoil them, and the remnant of My nation shall inherit them”

יום שישי, 21 באוגוסט 2009

שופטים Shoftim

My Musing
This Midrash continues from the first midrash of the sidrah. The first midrash Tanhuma of the portion ends with a discussion that the social order depends on the judicial system. This week's selection continues with discussing the identification of judges as the key to social order.
But the judges cannot do it alone. Justice and judgments cannot be counted on, unless they can be enforced. That is the job of the sheriff.

מדרש תנחומא (ורשא) פרשת שופטים סימן ב
(דברים טז:יח) "שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים תִּתֶּן לְךָ בְּכָל שְׁעָרֶיךָ אֲשֶׁר יְדֹוָד אֱלֹקֶיךָ נֹתֵן לְךָ לִשְׁבָטֶיךָ וְשָׁפְטוּ אֶת הָעָם מִשְׁפַּט צֶדֶק"

"Judges and officers you should make for you in all your gates, which the Lord your God gives you to your tribe; and they shall judge the people with righteous judgment."
שופטים אלו הדיינים, שוטרים אלו הפרנסים שמנהיגין את העדה.

Judges are in the court. Police are the enforcers who guide the congregation.

רבי אלעזר אומר, אם אין שוטר אין שופט. כיצד?
כיון שנתחייב אדם בבית דין לחבירו אם אין שוטר שיוציא ממנו, כיון שפורש מן הדיין אין ספיקה ביד הדיין לעשות לו כלום, אלא אם כן מוסרו ביד השוטר והשוטר מוציא ממנו.
אמר רבי אלעזר בן פדת, אלמלא סיטנו של יואב לא היה דוד יכול לעשות הדין. וכן הוא אומר (דברי הימים א,יח:יד,טו) "וַיִּמְלֹךְ דָּוִיד עַל כָּל יִשְׂרָאֵל וַיְהִי עֹשֶׂה מִשְׁפָּט וּצְדָקָה לְכָל עַמּו. וְיוֹאָב בֶּן צְרוּיָה עַל הַצָּבָא וִיהוֹשָׁפָט בֶּן אֲחִילוּד מַזְכִּירֹ"

Rabbi Elazar said, If there is no police there is no judge. How?
Since a person is obligated in court to pay his friend, if there is no police to enforce the judgment, once he leaves the court there is no opportunity for the judge to enforce the judgment, except if he transfers the judgment to the sheriff.
Rabbi Elazar ben Pedat, if it were not for the ferocity of Yoav, David would not have been able to establish justice. Such it says "And David reigned over all Israel; and he executed justice and righteousness unto all his people. And Joab the son of Zeruiah was over the host; and Jehoshaphat the son of Ahilud was recorder."
וכי דוד ויואב שופטים כאחד?
אלא כל מי שאינו שומע לדין מוסרין אותו ביד יואב ומוציא ממנו בעל כרחו. וכן איוב אומר (איוב כט:טז,יז) "אָב אָנֹכִי לָאֶבְיוֹנִים, וְרִב לֹא יָדַעְתִּי אֶחְקְרֵהוּ. וָאֲשַׁבְּרָה מְתַלְּעוֹת עַוָּל, וּמִשִּׁנָּיו אַשְׁלִיךְ טָרֶף "

And did David and Yoav judge as one?
Rather, anyone who did not abide by the judgment, was handed to Yoav and he would enforce the judgment against the defendants will. And such did Job say, "I was a father to the needy; and the cause of him that I knew not I searched out. And I broke the jaws of the unrighteous, and plucked the prey out of his teeth."

יום חמישי, 20 באוגוסט 2009

Re'eh ראה

My Musing
For the portion of Re'eh, Moses presents the people with the understanding of free choice. But with free choice comes consequences. If you cannot assign blame for your mistakes then you will be culpable for your actions.

מדרש תנחומא (ורשא) פרשת ראה סימן א
א) (דברים יא:כו) "רְאֵה אָנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם הַיּוֹם בְּרָכָה וּקְלָלָה"

"Behold, I set before you this day a blessing and a curse"
זה שאמר הכתוב (ירמיהו כא:ח) " וְאֶל הָעָם הַזֶּה תֹּאמַר כֹּה אָמַר יְדֹוָד הִנְנִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם אֶת דֶּרֶךְ הַחַיִּים וְאֶת דֶּרֶךְ הַמָּוֶת" וכתיב (תהלים עח:א) " מַשְׂכִּיל לְאָסָף הַאֲזִינָה עַמִּי תּוֹרָתִי הַטּוּ אָזְנְכֶם לְאִמְרֵי פִי" וכתיב (דברים ד:ט) " רַק הִשָּׁמֶר לְךָ וּשְׁמֹר נַפְשְׁךָ מְאֹד פֶּן תִּשְׁכַּח אֶת הַדְּבָרִים אֲשֶׁר רָאוּ עֵינֶיךָ וּפֶן יָסוּרוּ מִלְּבָבְךָ כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ וְהוֹדַעְתָּם לְבָנֶיךָ וְלִבְנֵי בָנֶיךָ" וכתיב (דברים ד:י) "יוֹם אֲשֶׁר עָמַדְתָּ לִפְנֵי יְדֹוָד אֱלֹהֶיךָ בְּחֹרֵב בֶּאֱמֹר יְדֹוָד אֵלַי הַקְהֶל לִי אֶת הָעָם וְאַשְׁמִעֵם אֶת דְּבָרָי אֲשֶׁר יִלְמְדוּן לְיִרְאָה אֹתִי כָּל הַיָּמִים אֲשֶׁר הֵם חַיִּים עַל הָאֲדָמָה וְאֶת בְּנֵיהֶם יְלַמֵּדוּן"

This is what the scripture said “And you shall say to this people: Thus says the Lord: Behold, I set before you the way of life and the way of death” And it is written “Maschil of Asaph. Give ear, my people to my teaching; incline your ears to the words of my mouth.” And it is written “Only take heed to thyself, and keep thy soul diligently, lest you forget the things which your eyes saw, and lest they depart from your heart all the days of your life, and make them known to your children and your grandchildren” And it is written “the day that you stood before the Lord, your God in Horeb, when the Lord said to me: 'Assemble to Me the people, and I will make them hear My words that they may learn to be in awe of Me all the days that they live upon the earth, and that they may teach their children.'”
ללמדך שכל מי שמתבטל מן התורה כאלו כופר בהקב"ה, שלא נתן תורה לישראל אלא כדי שיעסקו בה יומם ולילה. שנאמר, (יהושע א:ח) " לֹא יָמוּשׁ סֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה מִפִּיךָ וְהָגִיתָ בּוֹ יוֹמָם וָלַיְלָה לְמַעַן תִּשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת כְּכָל הַכָּתוּב בּוֹ כִּי אָז תַּצְלִיחַ אֶת דְּרָכֶךָ וְאָז תַּשְׂכִּיל"
וכתיב (תהלים א:ב) "כִּי אִם בְּתוֹרַת יְדֹוָד חֶפְצוֹ וּבְתוֹרָתוֹ יֶהְגֶּה יוֹמָם וָלָיְלָה"
וכל העוסק בתורה ומקיימה כאלו קבלה מהר סיני. לפיכך כתיב "וְהוֹדַעְתָּם לְבָנֶיךָ וְלִבְנֵי בָנֶיךָ" וסמיך ליה "יוֹם אֲשֶׁר עָמַדְתָּ לִפְנֵי יְדֹוָד אֱלֹקֶיךָ בְּחֹרֵב"

This teaches that all who squander their Torah study are considered as if they deny he Holy One, blessed be He. That He did not give the Torah to Israel except for they should occupy themselves with it day and night. As it says “This book of the law shall not depart out of thy mouth, but thou shalt meditate therein day and night, that thou mayest observe to do according to all that is written therein; for then thou shalt make thy ways prosperous, and then thou shalt have good success” And it is written “But his delight is in the law of the LORD; and in His law doth he meditate day and night.” And all who occupy themselves with Torah and fulfill her are considered as if they received it at Sinai. Therefore it is written “and make them known to your children and your grandchildren” and juxtaposed to it ““the day that you stood before the Lord, your God in Horeb”

כשבא אסף התחיל לומר (תהלים עח:א) "מַשְׂכִּיל לְאָסָף הַאֲזִינָה עַמִּי תּוֹרָתִי הַטּוּ אָזְנְכֶם לְאִמְרֵי פִי"
וכן שלמה אמר (משלי ד:ב) "כִּי לֶקַח טוֹב נָתַתִּי לָכֶם תּוֹרָתִי אַל תַּעֲזֹבוּ"
When Asaph came he began to say "“Maschil of Asaph. Give ear, my people to my teaching; incline your ears to the words of my mouth.” And similarly Solomon said "For I give you good doctrine; forsake ye not my teaching."
אמרו ישראל לאסף, וכי יש תורה אחרת? שאתה אומר "הַאֲזִינָה עַמִּי תּוֹרָתִי"! כבר קבלנוה מהר סיני?!
אמר להם, פושעי ישראל אומרים שהנביאים והכתובים אינן תורה ואינם מאמינין בהם
שנאמר (דניאל ט:י) "וְלֹא שָׁמַעְנוּ בְּקוֹל יְדֹוָד אֱלֹהֵינוּ לָלֶכֶת בְּתוֹרֹתָיו אֲשֶׁר נָתַן לְפָנֵינוּ בְּיַד עֲבָדָיו הַנְּבִיאִים" הרי שהנביאים וכתובים תורה הם, לכך נאמר "הַאֲזִינָה עַמִּי תּוֹרָתִי"

Israel said to Asaph, and is there another Torah? That you say " Give ear, my people to my teaching"! We already received the Torah at mount Sinai?! HE said to them, the sinners of Israel say that the prophets and the writings are not of the Torah, and they do not believe in them, as it says" neither have we hearkened to the voice of the Lord our God, to walk in His laws, which He set before us by His servants the prophets."

יום שישי, 7 באוגוסט 2009

עקב Eikev

My musing
In Pirkei Avot, the ethics of the fathers, Rabbi Yehudah teaches that one must be as diligent with "easy" commandments as with "difficult" commandments, because one does not know the actual reward for the mitzvoth.
This midrash fleshes out the source for that observation – the only mitzvoth in the Torah that have a specific reward assigned to them, and the reward is the same- longer days.
Many will also be familiar with the story assigned to Rabbi Elisha ben Avuya who witnessed a child obey his father to climb a tree and shoo away the mother only to fall to his death. The Gemara explains that the ladder was faulty but that not withstanding, the two mitzvoth with the promise of long life created death in their confluence.
There is so much that can be written about the difficulty in fulfilling honoring one's parents but that will be for another time.
More enigmatic is the segue that the midrash uses to shift the discussion to the idea that God protects us like a griffin vulture (NOT AN EAGLE) - but perhaps this too is in response to those that know of the above mentioned story.
מדרש תנחומא(ורשא) פרשת עקב סימן ב
(דברים ז:יב)" וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן אֵת הַמִּשְׁפָּטִים הָאֵלֶּה וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם וְשָׁמַר יְדֹוָד אֱלֹהֶיךָ לְךָ אֶת הַבְּרִית וְאֶת הַחֶסֶד אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ"

"And it will be, because you listened to these rules, and guard and fulfill them, that the Lord your God will guard to you the covenant and the kindness which He swore to your fathers"
זה שאמר הכתוב (משלי ה:ו) "אֹרַח חַיִּים פֶּן תְּפַלֵּס נָעוּ מַעְגְּלֹתֶיהָ לֹא תֵדָע"
This is what the scripture said "Lest she should walk the even path of life, her ways wander, but she knows it not"
אמר רבי אבא בר כהנא, שלא תהא יושב ושוקל מצותיה של תורה ורואה אי זו מצוה שכרה מרובה ועושה אותה. למה "נָעוּ מַעְגְּלֹתֶיהָ לֹא תֵדָע"? מטולטלין הן שבילי תורה.

Rabbi Aba the son of Kahana said, that one should not sit and weigh out the commandments of the Torah and see which commandment has greater reward and do that one. Why " her ways
wander, but she knows it not"? The paths of the Torah are wavy [complex]
תני רבי חייא, מה להדבר דומה?
למלך שהיה לו פרדס והכניס בו פועלים ולא גלה להם המלך שכר נטיעות הכרם. שאלו גלה להם שכר נטיעותיו הן רואין איזו נטיעה ששכרה הרבה ונוטעין אותה. נמצאה מלאכת הפרדס מקצתה בטלה ומקצתה קיימת.

Rabbi Chiya taught, to what is this similar?
To a king who had an orchard and inserted worlers and did not reveal to them the value of the plants of the vineyard. If he had revealed to them the value of the plants, they would see which plant is more valuable and care for it more than the others. We would end up with some of the orchard cared for and some neglected.
כך לא גלה הקדוש ברוך הוא שכר כל מצוה ומצוה שאלו גלה נמצאו המצות מקצתן קיימות ומקצתן בטלות.

Similarly, the Holy One, blessed be He did not reveal the reward for each commandment, for if He had revealed the reward, we would find some commandments fulfilled and some neglected.
ורבי אחא בשם רבי אבא בר כהנא אמר טלטל הקדוש ברוך הוא שכר עושה מצוה בעולם הזה כדי שיהיו ישראל עושין משלם. תני רבי שמעון בר יוחאי: שתי מצות גלה הקדוש ברוך הוא מתן שכרן, אחת קלה שבקלות ואחת חמורה שבחמורות. ואלו הן:

And Rabbi Acha said in the name of Rabbi Aba the son of Kahana, The Holy One, blessed be He took the reward for fulfilling the commandments in this world so that the Israelites would fulfill them on their own. Rabbi Shimon bar Yochai taught: The Holy One, blessed be He revealed the reward for two commandments, one the easiest and the other the most difficult, and they are:
קלה שבקלות, שלוח הקן ושם כתיב (דברים כב:ז) "שַׁלֵּחַ תְּשַׁלַּח אֶת הָאֵם וְאֶת הַבָּנִים תִּקַּח לָךְ לְמַעַן יִיטַב לָךְ וְהַאֲרַכְתָּ יָמִים"

The easiest is the sending away of the mother bird and there it is written: "You will send the mother and the young you will take to you; so that it may be good for you, and you will prolong thy days"
וחמורה שבחמורות כבוד אב ואם שבו כתיב(דברים ה:טו) "כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ כַּאֲשֶׁר צִוְּךָ יְדֹוָד אֱלקֶיךָ לְמַעַן יַאֲרִיכֻן יָמֶיךָ וּלְמַעַן יִיטַב לָךְ עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר יְדֹוָד אֱלֹקֶיךָ נֹתֵן לָךְ"
הרי הן שוין במתן שכרן מעולם הזה.

The most demanding is honoring father and mother for there it is written" Honor your father and your mother, as the Lord your God commanded you; so that you will prolong your days, and so that it may be good for you on the land which the Lord your God gives to you"
Behold they are equal in their reward from this world.

אמר רבי אבא בר כהנא, ומה אם דבר שהוא פריעת בעל חוב כתוב בו אריכות ימים דבר שהוא הפסד ממון וחסרון נפשות על אחת כמה וכמה?
רבי לוי אומר, גדולה מזאת אמרו. גדול דבר שהוא פריעת חוב מדבר שהוא חסרון כיס וחסרון נפשות.

Rabbi Aba the son of Kahana said, and what is the importance with a thing that is repaying a debt is written the promise of long life, the other that requires sacrificing money and potentially life so much more so?
Rabbi Levi said, even greater than this they said. Great is the thing that is the repayment of a loan that it requires the loss of money and the potential loss of life.
רבי אבא בר כהנא בשם רבי אומר כשם שמתן שכרה מרובה כך עונשה מרובה. הדא הוא דכתיב (משלי ל:יז)"עַיִן תִּלְעַג לְאָב וְתָבוּז לִיקֲּהַת אֵם, יִקְּרוּהָ עֹרְבֵי נַחַל וְיֹאכְלוּהָ בְנֵי נָשֶׁר"
אמר הקדוש ברוך הוא יבא עורב שהוא אכזרי על בניו וינקר אותה ואל יהנה ממנה ויבא נשר שהוא רחמני על בניו ויהנה ממנה.
ומנין שעורב אכזרי על בניו? שנאמר (איוב לח:מא) "מִי יָכִין לָעֹרֵב צֵידוֹ כִּי <ילדו> יְלָדָיו אֶל אֵל יְשַׁוֵּעוּ יִתְעוּ לִבְלִי אֹכֶל" וכן הוא אומר (תהלים קמז:ט) "נוֹתֵן לִבְהֵמָה לַחְמָהּ לִבְנֵי עֹרֵב אֲשֶׁר יִקְרָאוּ"

Rabbi Aba the son of Kahana said in the name of Rebbi, just as the reward is great, the punishment is great. This is what is written, "The eye that mocks his father, and despises to obey his mother, the ravens of the valley shall pick it out, and the young vultures shall eat it"
The Holy One, blessed be He said, the Raven should come because he is mean to his children and will dig it out and will not enjoy it and the griffin vulture will come who is merciful on its children and will enjoy it.
And from where do we know that the Raven is mean to its children? As it says "Who provides for the raven his prey, when his young ones cry unto God, and wander for lack of food?" And similarly it says "He gives to the animal his food, and to the young ravens which call out"
ואמרו חכמים ז"ל העורב מוליד לבנים ואומר הזכר לנקבה שעוף אחר בא עליה ומואסין אותן ומניחין אותן. מה עושה הקדוש ברוך הוא? מזמין להן יתושין מצואתן ופורחין ואוכלין אותן שנאמר, "מִי יָכִין לָעֹרֵב צֵידוֹ", אבל הנשר רחמני הוא שנאמר (דברים לב:יא) "כְּנֶשֶׁר יָעִיר קִנּוֹ עַל גּוֹזָלָיו יְרַחֵף יִפְרֹשׂ כְּנָפָיו יִקָּחֵהוּ יִשָּׂאֵהוּ עַל אֶבְרָתוֹ"
שאינו מאמין בהן מפני עופות אחרים שרודפין אותן. מה הוא עושה משימן על כנפיו אומר מוטב יכנס החץ בי ולא בבני.

And the rabbis of blessed memory said, the raven gives birth to children and the male says to the female that another bird was the father and he abandons them. What does the Holy One blessed be He do? He brings mosquitoes that consume them as it says "Who provides for the raven his prey" But the merciful griffin vulture as it says "As a griffin vulture that stirs up her nest, hovers over her young, spreads abroad her wings, takes them, bears them on her pinions"
She does not trust the other birds who chase after them. What does he do, he places them on his wings saying, better the arrow pierces me and not my children.

יום שישי, 31 ביולי 2009

ואתחנן Va'etchanan

My Musing
Are there mistakes that we cannot or are not allowed to correct? More correctly, are there mistakes that are simply sins of omission but required more active resistance at the time that we cannot mend no matter what?
I have only included a short passage from the concluding midrash of the second section. It is moving to see the pleas of Moshe and how unfair the midrash seems to leave the lack of resolution.
מדרש תנחומא )ורשא( פרשת ואתחנן סימן א
(דברים ג:כג) "וָאֶתְחַנַּן אֶל יְדֹוָד בָּעֵת הַהִוא לֵאמֹר"

“And I pleaded with the Lord at that time saying”
This is what the scripture says: “It is all one--therefore I say: He destroys the innocent and the wicked”

זה שאמר הכתוב (איוב ט:כב)"אַחַת הִיא עַל כֵּן אָמַרְתִּי תָּם וְרָשָׁע הוּא מְכַלֶּה"
אמר משה: רבונו של עולם, אחת היא, הכל שוין לפניך, גזירה אחת לצדיקים ולרשעים. וכן שלמה אומר (קהלת ט:ב) "הַכֹּל כַּאֲשֶׁר לַכֹּל, מִקְרֶה אֶחָד לַצַּדִּיק וְלָרָשָׁע, לַטּוֹב וְלַטָּהוֹר וְלַטָּמֵא, וְלַזֹּבֵחַ וְלַאֲשֶׁר אֵינֶנּוּ זֹבֵחַ, כַּטּוֹב כַּחֹטֶא הַנִּשְׁבָּע כַּאֲשֶׁר שְׁבוּעָה יָרֵא"

Moshe said, Master of the Universe, it is one, everything is equal before you. It is one decree for the righteous and the evildoers. And thus Solomon said “All things come alike to all; there is one event to the righteous and to the wicked; to the good and to the clean and to the unclean; to him that sacrifices and to him that sacrifices not; as is the good, so is the sinner, and he that swears, as he that fears an oath.
דבר אחר: "הַכֹּל כַּאֲשֶׁר לַכֹּל " אמר משה לפני הקדוש ברוך הוא, רבון העולם, הכל שוין לפניך תם ורשע אתה מכלה. מרגלים הכעיסו לפניך בדבת הארץ שנאמר (במדבר יג:לב) "וַיּוֹצִיאוּ דִּבַּת הָאָרֶץ אֲשֶׁר תָּרוּ אֹתָהּ אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר הָאָרֶץ אֲשֶׁר עָבַרְנוּ בָהּ לָתוּר אֹתָהּ אֶרֶץ אֹכֶלֶת יוֹשְׁבֶיהָ הִוא וְכָל הָעָם אֲשֶׁר רָאִינוּ בְתוֹכָהּ אַנְשֵׁי מִדּוֹת"

Another word: “All things come alike to all” Moshe said before the Holy One, blessed be He, Master of the Universe, everyone is equal before you, perfect and evil you destroy. The spies angered you and is says “And they spread an evil report of the land which they had spied out unto the children of Israel, saying: 'The land, through which we have passed to spy it out, is a land that eats up the inhabitants thereof; and all the people that we saw in it are men of great stature.”

ואני ששמשתי את בניך לפניך במדבר ארבעים שנה מקרה אחד לי ולהם.

And I, who served your children in the wilderness for forty years, it is the same verse to me and them.
משל, למה הדבר דומה?
למלך שבקש לישא אשה. שלח שלוחיו לראותה אם נאה אם לאו. הלכו וראו אותה, באו למלך ואמרו לו, ראינו אותה ואין כעורה ועזובה כמוה. שמע שושבינו ואמר ליה לא כן מרי אלא אין אשה נאה ממנה בעולם, בא לישא אותה. אמר אבי הנערה לשלוחי המלך נשבע אני בחיי המלך שאין אחד מכם נכנס כאן מפני שבזיתם אותה לפני המלך. בא השושבין ליכנס אמר לו אף אתה לא תכנס, אמר לו השושבין, אני לא ראיתיה ואמרתי למלך שאין נאה הימנה בעולם והם אמרו אין כעורה הימנה. ועכשיו הנח לי ואראה אם כדברי אם כדבריהם.

What is this similar to?
To a king that wanted to marry a woman. He sent his emissaries to see if she was pleasing or not. They went and saw her. They returned to the king and reported that they saw her and that there is no one uglier than her. His guard heard the report and said to him, this is not so sire. Rather there is no one finer than her in the world, come marry her. The father of the young woman said to the king’s emissaries, I swear to you on my life that not one of you will ever set foot here because you belittled my daughter in fornt of the king. The King’s guard went to enter an the father said that even he could not enter. The guard said that he never saw the girl and that he told the king that there was no one finer in the world, and they said that there was none uglier than her. Now let me see if my words are correct or theirs.

כך אמר משה לפני הקדוש ברוך הוא, רבוני המרגלים הוציאו דבה על הארץ ואמרו ארץ אוכלת יושביה, אבל אני לא ראיתי אותה ושבחתיה לפני בניך ואמרתי "כי ה' אלהיך מביאך אל ארץ טובה". ועכשיו אראה אותה אם כדברי אם כדבריהם. שנאמר "אעברה נא ואראה את הארץ הטובה אשר בעבר הירדן" אמר ליה "כי לא תעבור", אמר לו משה אם כן הכל שוין לפניך תם ורשע אתה מכלה?!
This is what Moshe said to the Holy One, Blessed be He, the spies belittled the land and said that it was a land that ate its inhabitants. But I did not see her and I praised her before your children and I said that The Lord your God brings you to a good land” And now I will see if I am right or they are. As it says, “please, I will pass and see the good land that is across the Jordan” He said to him, “you will not pass” Moshe said to Him, if so everything is equal before you, pure and evil you destroy.

יום שישי, 24 ביולי 2009

My Musing
As we approach the end of the journey, we forget how Moshe began the journey, How did he go from a man of little words to a man of many words? One opinion is that Torah heals. The other opinion is that God created the miracle. But one thing is for certain, you cannot blame Moshe for not teaching and warning the people. They are responsible for their sins. They cannot blame Moshe for not being clear.
מדרש תנחומא (ורשא) פרשת דברים סימן ב
(דברים א:א) "אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר דִּבֶּר מֹשֶׁה אֶל כָּל יִשְׂרָאֵל בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן בַּמִּדְבָּר בָּעֲרָבָה מוֹל סוּף בֵּין פָּארָן וּבֵין תֹּפֶל וְלָבָן וַחֲצֵרֹת וְדִי זָהָב"

These are the words which Moses spoke unto all Israel beyond the Jordan; in the wilderness, in
the Arabah, opposite Suph, between Paran and Tophel, and Laban, and Hazeroth, and Di-zahab.
אמרו ישראל, 'אתמול אמרת (שמות ד:י) "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל יְדֹוָד, בִּי אֲד-ֹנָי לֹא אִישׁ דְּבָרִים אָנֹכִי גַּם מִתְּמוֹל גַּם מִשִּׁלְשֹׁם גַּם מֵאָז דַּבֶּרְךָ אֶל עַבְדֶּךָ כִּי כְבַד פֶּה וּכְבַד לָשׁוֹן אָנֹכִי" עכשיו אתה מדבר כל כך?! אמר רבי יצחק: אם אתה חייך שנה את התורה והתרפא משה כבר למד את כל התורה.

(The) Israel(ites) said: 'yesterday you said "And Moses said unto the LORD: 'Oh Lord, I am not a man of words, neither heretofore, nor since Thou hast spoken unto Thy servant; for I am slow of speech, and of a slow tongue.", now you speak so much!?
Rabbi Yitzchak said: If you devote your life to Torah, study Torah, and you will be healed. Moshe already studied the entire Torah.
"בַּמִּדְבָּר בָּעֲרָבָה מוֹל סוּף"

“in the wilderness, in the Arabah, opposite Suph,”
זה שאמר הכתוב (ישעיהו לה:ו) "אָז יְדַלֵּג כָּאַיָּל פִּסֵּחַ וְתָרֹן לְשׁוֹן אִלֵּם כִּי נִבְקְעוּ בַמִּדְבָּר מַיִם וּנְחָלִים בָּעֲרָבָה"

This is what The Scripture said, “Then shall the lame man leap as a ram, and the tongue of the mute shall sing; for in the wilderness shall waters break out, and streams in the desert.”
בא וראה כשאמר הקדוש ברוך הוא למשה (שמות ג:י ) "וְעַתָּה [לך] לְכָה וְאֶשְׁלָחֲךָ אֶל פַּרְעֹה וְהוֹצֵא אֶת עַמִּי בְנֵי יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם"

Come and see when the Holy One blessed be He said to Moshe, “And now, come therefore, and I will send you to Pharaoh, and you will bring forth My people, the children of Israel out of Egypt.”
אמר לו משה, 'בייא אתה מעביר עלי "לֹא אִישׁ דְּבָרִים אָנֹכִי", אמר לו 'שבעים לשון עומדין בפלטרין של פרעה. שאם יבא אדם אחד ממקום אחר מדברים עמו בלשונו. ואני הולך בשליחותך והם בודקין אותי לומר שאני שלוחו של מקום, וגלוי לפניהם שאנו יכול להשיח עמהם, אין שוחקין עלי, לומר ראו שליח של מי שברא העולם ואת כל הלשונות אינו יודע לשמוע ולהשיב?! הוי בייא "לא איש דברים אנכי" , (שמות ו:ל) "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה לִפְנֵי יְדֹוָד הֵן אֲנִי עֲרַל שְׂפָתַיִם וְאֵיךְ יִשְׁמַע אֵלַי פַּרְעֹה"

Moshe said to Him, You will dismiss my speech impediment. He continued, seventy translators stand at the ready in the palace of Pharaoh. That if one comes from a place they speak with him in his language. And I go as Your emissary and they will examine to see if I am in fact the messenger of the Omnipresent, and it will be revealed to them that I cannot converse with them, they will not attend to me, saying, ‘see the emissary of the Creator of the world and of all the languages of the world, does not know how to listen or respond? That is the meaning of “I am not a man of words” “And Moses said before the LORD: 'Behold, I am of uncircumcised lips, and how shall Pharaoh hearken unto me?'
אמר לו הקדוש ברוך הוא, 'והרי אדם הראשון שלא למדו בריה מנין היה יודע שבעים לשון? שנאמר
(בראשית ב:כ) "וַיִּקְרָא הָאָדָם שֵׁמוֹת לְכָל הַבְּהֵמָה וּלְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּלְכֹל חַיַּת הַשָּׂדֶה וּלְאָדָם לֹא מָצָא עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ" 'שם לכל הבהמה' אין כתיב כאן אלא "שֵׁמוֹת", ואתה אומר "לֹא אִישׁ דְּבָרִים אָנֹכִי".

The Holy One blessed be He said, and behold the primal man, who was not taught anything, from where did he know the seventh languages? As it says, “And the man gave names to all cattle, and to the fowl of the air, and to every beast of the field; but for Adam there was not found a help meet for him. It is not written, ‘name of every creature’ rather “names” and you can say you are not a man of words?

בסוף ארבעים שנה שיצאו ישראל ממצרים התחיל מפרש התורה בשבעים לשון. (דברים א:ה) " בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן בְּאֶרֶץ מוֹאָב הוֹאִיל מֹשֶׁה בֵּאֵר אֶת הַתּוֹרָה הַזֹּאת לֵאמֹר"
At the end of forty years, that the Israelites had left Egypt, he began to explain the Torah in seventy languages. “beyond the Jordan, in the land of Moab, took Moses upon him to expound this law, saying”
הפה שאמר "לֹא אִישׁ דְּבָרִים אָנֹכִי" אמר "אֵלֶּה הַדְּבָרִים" , והנביא צווח ואמר ""אָז יְדַלֵּג כָּאַיָּל פִּסֵּחַ וְתָרֹן לְשׁוֹן אִלֵּם", למה? כי נבקעו במדבר מים ונחלים בערבה, לכך נאמר "אֵלֶּה הַדְּבָרִים".

The mouth that said “I am not a man of words” said “These are the words” and the prophet calls out and says “Then shall the lame man leap as a ram, and the tongue of the mute shall sing” Why? Because for in the wilderness shall waters break out, and streams in the desert.”

יום שישי, 17 ביולי 2009

Matot מטות

My Musing
How do we exact revenge on our enemies in the modern era. The second midrash of the Tanhuma on Matot begins with the command to avenge the wrong done by Midian and then segues into the uses of the special trumpets. The fanfare was always used to announce publicly the start of an event, from the advent of the Shabbat to the impending battle to the journey from the encampment to the gathering of the assembly.
In the Medieval period and in our modern day, we do not declare war on our enemies to exact revenge. But how do we declare our revenge. Perhaps the midrash is implying tha the best revenge is to openly live our lives as Sabbath observing Jews. As my 11th grade rebbe, Rabbi Ganzfried a”h said, the best revenge we have on the Nazis, and the Roman, and the Kossacks etc., is that we are still here learning Torah proudly and not hidden from view. Perhaps that is our trumpet sounding the call for revenge in our day.

מדרש תנחומא )ורשא) פרשת מטות סימן ב
(במדבר לא:א,ב)"וַיְדַבֵּר יְדֹוָד אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר.נְקֹם נִקְמַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֵת הַמִּדְיָנִים אַחַר תֵּאָסֵף אֶל עַמֶּיךָ"

And the Lord spoke unto Moses, saying: 'Avenge the children of Israel of the Midianites; afterward you will be gathered to your people.'
ילמדנו רבינו: כמה תקיעות תוקעין בערב שבת כדי לבטל את העם מן המלאכה?
Our Rabbi will teach us: How many blasts are blown on Friday evening to warn the nation to desist from their labor for Shabbat?

כך שנו רבותינו: שלשה תקיעות תוקעין בערב שבת. כיצד?
חזן הכנסת נוטל את החצוצרות ועולה לגג גבוה של עיר ותוקע. כל מי שהיה רחוק מן העיר היה נפטר ממלאכתו. וחזר ובא ותוקע שנייה. הקרובין נכנסין לעיר. שלישית תוקע והיו מטמינין את החמין ומדליקין את הנר. גמר מלתקוע היתה קדירה על גבי כירה מניחין אותה בארץ ואם היה הנר ביד האשה מנחת אותה בארץ.
Our rabbis taught: Three blasts were sounded on the Sabbath eve. How?
The leader of the community would take the trumpet and go up to the roof of the city and blow. Whoever was far from the city would end their labor. Then the leader would return and blow a second time. Those who were near the city would stop their work and enter the city. He would blow a third time and the people would stoke their hot foods and light the candles. When he finished blowing, if there was a pot on the fire they would set it on the ground and if there was a candle in her hands she would put it on the ground.

השבת מתקדשת בחצוצרות. וכן ראשי חדשים והמועדות שכן הוא אומר (במדבר י:י) "וּבְיוֹם שִׂמְחַתְכֶם וּבְמוֹעֲדֵיכֶם וּבְרָאשֵׁי חָדְשֵׁיכֶם וּתְקַעְתֶּם בַּחֲצֹצְרֹת עַל עֹלֹתֵיכֶם וְעַל זִבְחֵי שַׁלְמֵיכֶם וְהָיוּ לָכֶם לְזִכָּרוֹן לִפְנֵי אֱלֹהֵיכֶם אֲנִי יְדֹוָד אֱלֹקֵיכֶם:

The Sabbath is consecrated by the trumpets, as are the new moons and holidays. Such the scripture says "And in the day of your gladness, and in your appointed seasons, and in your new moons, you will blow the trumpets over your burnt-offerings, and over the sacrifices of your peace-offerings; and they shall be to you for a memorial before your God: I am the Lord your God.'

וכשהיו נוסעים, בחצוצרות נוסעים ותוקעין שנאמר (במדבר י:ה)"וּתְקַעְתֶּם תְּרוּעָה וְנָסְעוּ הַמַּחֲנוֹת הַחֹנִים קֵדְמָה"

And when they were traveling they would blow the trumpets as it says "And you will blow the blast and the camps that lie on the east side shall take their journey"
וכשמתכנסין, מתכנסין בחצוצרות שנאמר (במדבר י:ז("וּבְהַקְהִיל אֶת הַקָּהָל תִּתְקְעוּ וְלֹא תָרִיעוּ"
And when they would gather, they would gather by the trumpets as it says "And when the assembly is to be gathered together, you shall blow, but do not sound an alarm"
וכשהצר מיצר, תוקעין בחצוצרות שנאמר (במדבר י:ט) "וְכִי תָבֹאוּ מִלְחָמָה בְּאַרְצְכֶם עַל הַצַּר הַצֹּרֵר אֶתְכֶם וַהֲרֵעֹתֶם בַּחֲצֹצְרוֹת וְנִזְכַּרְתֶּם לִפְנֵי יְדֹוָד אֱלֹקֵיכֶם וְנוֹשַׁעְתֶּם מֵאֹיְבֵיכֶם"

And when the enemy oppresses they blow with the trumpets as it says "And when you go to war in your land against the adversary that oppresses you, then you will sound an alarm with the trumpets; and you will be remembered before the Lord your God, and you will be saved from your enemies"
וכשהלכו למלחמה למדין, בחצוצרות עשו נקמה שנאמר (במדבר לא:ו) " וַיִּשְׁלַח אֹתָם מֹשֶׁה אֶלֶף לַמַּטֶּה לַצָּבָא אֹתָם וְאֶת פִּינְחָס בֶּן אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן לַצָּבָא וּכְלֵי הַקֹּדֶשׁ וַחֲצֹצְרוֹת הַתְּרוּעָה בְּיָדוֹ:

And when they went to war against Midian we learn that they enacted their revenge with the trumpets as it says "And Moses sent them, a thousand of every tribe, to the war, them and Phinehas the son of Eleazar the priest, to the war, with the holy vessels and the trumpets for the alarm in his hand.